|
Inlägg #41: Postat: 2004-09-18 16:42:00
|
|
Jon Hallqvist |
Exakt och därav är det en väldig fördel att klassa missbruk som sjukdom, istället för synen som kommer med vår skam kultur. Fast å andra sidan så bygger den svenska modellen på att aldrig offentliggöra brister.
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2004-09-18 22:52:00
|
|
Inger |
Frågan är om inte vårt kulturarv med skuld & skamproblematiken är det största hindret för att övht någon med begynnande alkoholmissbruk ska söka hjälp? Ty ska man, implicit, få uppleva hur jävla dålig karaktär man har så är väl den möjligheten till frivilligt sökande inte vidare "populärt"? En annan faktor är ju även att det går bra att ha ont i foten men inte i själen, som bekant...
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2004-09-18 22:53:00
|
|
Inger |
En annan sak är också det ständiga oberoende som vi individualister ständigt strävar efter idag i jakten på "frihet", men hur mycket ensam har människan eg. blivit till priset av det? Alla tänker på sitt, "vem fan bryr sig"-syndromet breder ut sig. Och ytterst drabbar det i slutändan våra barn...
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2004-09-19 04:46:00
|
|
Jon Hallqvist |
Samhällsklimatet är helt enkelt fruktansvärt, klart folk väljer missbruk när t.o.m. spädbarn behöver magsårsmedeciner. Sen skall man matas med dogmer om hur djävla fel man verkligen är och sen kyssa fötter för att få hjälp, hjärntvättas och gå med ett påklistrat leende att visa upp världen medan man är så socialt handikappad utan den personlighet man tidigare haft.
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2004-09-19 04:56:00
|
|
Forts. |
Sen i förtvivlan och otillräcklighet så vacklar man och vips är man tillbaka på ruta ett. Man kastar sig glupskt och glad i hågen över den första utvägen man ser.. Sen hör man sorlet i bakhuvudet stiga till något öronbedövande i form av pekande fingrar och bekymmrade sinnan. Sen söker man hjälp och läxas upp över sinkaraktärsbrist, sen terapeuter och hjärntvätt. Sen en blick utan fokus, ett själlöst stirrande. Ett hål, ett vakum, en vilse vålnad utan drömmar.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2004-09-19 05:05:00
|
|
Jon Hallqvist |
Sen kommer SSRI med sin överdrivna kemikalieglädje och impotens, mardrömmar och nätter avbutna i frossa och svettkaskader. Sen kommer helgen och man dränker sig i droger. Sen kommer fingrarna, sen...
Jag tycker inte om nån av de möjliga "valen", visa upp nåt bättre! Ge folk en chans att förstå er lycka, varför tycker inte jag om det? Är det här vad ni har att erbjuda mig?
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2004-09-19 08:15:00
|
|
Inger |
... Och sen vårdalternativen, som du så spetsande beskrev... Men, det finns vårdalternativ baserat på "klass", de alkoholister som samhället s a s behöver, får också en kostsam vård, men ack inte mindre dogmatisk för det. Antabusen måste de även ta....
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2004-09-19 08:16:00
|
|
Inger |
Får de senare i livet värk av helt andra skäl än alkohol, t ex svåra axelskador, så får de inte utskrivet smärtstillande då den är ju nykter alkoholist och kan bli beroende av medicinen...
Min bror tog livet av sig p g a de svåra smärtorna, de som han inte fick någon hjälp för, och som uppstod p g a hårt fysiskt och monotont arbete. Till slut såg han ingen annan utväg än åter spriten... M a o en gång registrerad alkoholist blir därför alltid behandlad som sådan...
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2004-09-19 12:05:00
|
|
Sunny |
Det du skriver om din bror är fruktansvärt o tyvärr händer sådant hela tiden. Jag har ju gått hos samma psykiater i snart 30 år o hon avrådde mig bestämt ifrån att skriva in alkoholismen i juornalen eftersom den kan stoppa annan vård som blir akut. Jag gör i stället så att jag muntligt berättar för den läkare jag litar på o det är de privata ifall det kan ha beydelse för diagnos eller medecinering.
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2004-09-19 14:01:00
|
|
Jon Hallqvist |
Har alltid varit ärlig med psykiatrin, vill att de skall kunna hjälpa mig och vara införstådda i mitt tillstånd. Det finns ett flertal dokumenterat verksamma medeciner mot mina besvär panikångest , men inte en chans att de skriver ut det åt mig - narkotikaklassade. Istället lämnar de åt mig att finna omvägar runt problemet som de inte kan hjälpa mig med. Då är självmedecinering missbruk en lösning.
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2004-09-19 17:46:00
|
|
Inger |
Jon: Samma för min bror, någon t ex effektiv benzodiazepampreparat fick han givetvis heller inte - av samma skäl som i svar 49. De går ju utmärkt att kombinera med annan medicinering mot panic-disorder Ska erkännas, jag fixade ångestdämpande och ordentliga smärtstillande till honom så han fick lugn i några månader åt gången. Inte han drack en droppe då!
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2004-09-19 17:47:00
|
|
Inger |
Som jag nämde någonstans är jag övertygad om att många dolda ångesttillstånd och depressioner-döljer sig bakom missbruk. Har sett det ofta i arbete och det framgår mycket tydligt när man snackar med f d alkoholister/andra missbrukare. Och inte fan blir de bättre av även alkoholens till "slut" nedbrytande effekter...
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2004-09-19 17:47:00
|
|
Inger |
Nej, jag skulle också att man tog tag i denna problematik ordentligt! Vågade fejsa verkligheten... Och ni vet säkert att soss-arbetaren letar endast efter sociala skäl - arbetslöshet, pengabrist, skilsmässor som orsaker. Medan den psykiaktriska - biokemiskt orienterade - bedömer det annorlunda.
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2004-09-19 17:50:00
|
|
Inger |
De i sin tur ÄR styrda av staten - Socialstyrelsen - som håller restriktivt på både det ena och andra och helst vill se endast VISSA orsaker till alkoholism, därefter behandlingsformerna. Snacketerapi står ju först på dagordningen.
Hörde nu av en psykiatiker att man i Trelleborg hamnen kan köpa Sobril billigare än på Apoteket... Ett tips bara...
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2004-09-19 18:46:00
|
|
Sunny |
Vi är många som är psykiskt sjuka ifrån början o sedan hamnar i ett missbruk. Då hamnar vi mellan 2 stolar. Psykvården tar inte hand om missbrukare o i missbrukarvården är vi med svåra psykiska diagnoser portade. Har vi resurser som jag kan vi söka vården privat.Om inte blir det "självmedecinering" på ett eller annat sätt.
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2004-09-19 22:09:00
|
|
Jon Hallqvist |
Terapeutens uppgift Kolla sitt armbandsur minst en gång per minut och ge patienter rådet att gå till arbetsförmedlingen, men inte utan att först boka ny tid veckan efter.
Sobril Möjlighet utan att bli nämnvärt "påverkad" för såna med grav ångest eller panikattacker att slippa symptomen och kunna föra ett normalt liv för mig skulle det innebära ett initialt bruk på kanske två ggr i veckan för att sedan upphöra helt med medecinering .
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2004-09-19 22:12:00
|
|
forts. |
Med andra ord...Jag ser självmedecinering som dessutom är en sjukdom som en bättre lösning än den jag blir erbjuden, är detta underligt?
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2004-09-19 22:19:00
|
|
Jon Hallqvist |
Inom den kategorin av läkemedel finns dock Flunitrazepam Rohypnol och andra derivat som har en klart utmärkande narkotisk effekt.
Nu har jag å andra sidan aldrig varit särskillt förtjust i den här typen av läkemedel, men tyvärr har jag panikångest som enbart vill låta sig kuvas av antingen alkohol eller benzodiazepiner d.v.s. lugnande ämnen . I vissa situationer som jag nu är tvungen att helt undvika är jag helt enkelt tvungen att medecinera mig för att inte drabbas av detta.
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2004-09-20 10:32:00
|
|
Inger |
Jon, jag förstår hur du har det och det är mycket känt inom psykiatrin att de med panic-disorder tar just till sprit och andra droger de kan få tag i som sista utväg... Som sagt, här är ett i synnerhet behandlingproblem som socialarbetaren och vissa psykologer, psykiatiker de freudiansk inriktade inte riktigt begriper, då de tror att man kan snacka sig ur allt.
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2004-09-20 10:32:00
|
|
Inger |
Den här typ av ångest biter inget pratande sig på, inte förrän kropp och själ möjligtvis har fått ro. Men man kan lära sig med tiden att h a n t e r a ångestattacker, dock kan det ta många år. Och framför allt lära sig andningsteknik när ångesten börjar komma. Sen blir man ju även äldre och förhoppningsvis kommer man att ta sig själv på "mindre" allvar.
|
| |