Självmord – medvetet/omedvetet val

Den här tråden diskuterar artikeln Självmord – medvetet/omedvetet val.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-09-20 19:52:00
Malin Michea
Det beror väl på vilket tillstånd personen befinner sig i. Kan han/hon tänka klart? Jag har blivit räddad många gånger, något jag är tacksam över idag.
Inlägg #2: Postat: 2004-09-20 20:36:00
Inger
Yohannis är det inte motsättningsfullt att i ena stunden vara, vad jag förstår, emot dödsstraff och i nästa stund skriva: "Men ett djur förtjänar enligt min mening alltid en VÄRDIG DÖD till skillnad mot mänskliga odjur."
Men, när det gäller självmord är jag också övertygad om att det finns klart medvetna val.
Inlägg #3: Postat: 2004-09-20 21:49:00
Anna Drangel
Om jag hade en nära vän som ringde och sa att hon tänkte begå självmord, skulle jag göra allt som stod i min makt att förhindra det och försöka hjälpa, men vi är väl alla olika.
Inlägg #4: Postat: 2004-09-20 22:33:00
Patrik
Polemiken är död Yohannis ditt torra tänkande hör hemma i historieböckerna
Inlägg #5: Postat: 2004-09-20 22:34:00
peter wahlsten
När man ser dig skriva på detta
sätt så hoppas jag du aldrig får
uppleva att komma i denna situation
Om man har en närstående som tänker ta sitt liv, så är det en självklar sak att ställa upp och försöka hjälpa denna att hitta en väg ut som är bättre, det kallas empati, om du har någon sådan.
Sedan att dra alla över en kamm
är inte riktigt, det finns goda människor och onda människor.
Inlägg #6: Postat: 2004-09-20 22:47:00
Pollidor
"Citat ":Det finns onda personer som efter sina dåd har begått självmord – Hitler är en av dom. Lika lite som jag tycker att Saddam Hussein förtjänar dödsstraff, gjorde Hitler det. " Slut
citat " Håller med Dig. Hitler hade väl inget att skämmas för. Eller ?
Inlägg #7: Postat: 2004-09-20 22:50:00
Sören Wallsten
Jag har haft planer på självmord flera månader för många år sedan. Man kommer i en depression där inget är roligt, självmord blir en utväg.

Men egentligen vill man inte dö utan få hjälp på sina problem. Jag fick det som tur var och medcin mot min depression.

Om någon person säger att denne vill ta livet av sig så vill denne ha hjälp. Som som planerar ta livet av sig gör det utan att säga till någon.

Jag hade planer
Inlägg #8: Postat: 2004-09-20 23:02:00
Anna Li
Är det inte ett väldigt långt steg från den där vännen som ringer dig mitt i natten till Saddam och Hitler?? Det jag tycker du ska fråga dig själv om en vän ringer dig mitt i natten och aviserar sin avsikt att begå självmord är Varför vännen ringer?
Inlägg #9: Postat: 2004-09-21 00:12:00
Vickis
Ibland kan samtalet vara ett rop på hjälp å ett sätt att få ens nära å kära att förstå hur dåligt man egentligen mår å hur illa det är.
Inlägg #10: Postat: 2004-09-21 00:14:00
Loj
Vilken vidrig människosyn du har. Människor som har begått onda handlingar har ju ofta en enorm problematik bakom sig, vilket du helt bortser från när du skriver att man ska isolera dem trots att det är inhumant.
Inlägg #11: Postat: 2004-09-21 03:59:00
Jon Hallqvist
Om du skulle ta ditt liv så skulle jag se det som en nationaletisk triumf, och om sourze redaktionen tycker jag är för hård i detta uttalande så hänvisar jag till Yohannis egen artikel med syftningar till Hallrymlingen.
Inlägg #12: Postat: 2004-09-21 07:56:00
Per W
Lika förvirrat, grumligt, ogenomtänkt som alltid...
Inlägg #13: Postat: 2004-09-21 08:05:00
Per W
Vem vill ha Yohannis till nära "vän"?
Hallå! Någon?........... nähä
Inlägg #14: Postat: 2004-09-21 10:36:00
Sofia
Hur tänker du egentligen Y.P? Menar du det du skriver på fullaste allvar? i sådana fall är jag väldigt glad över att inte ha dig som vän när vindarna blåser kallt... Vem är du att tycka att vissa inte förtjänar en värdig död? Läskigt..
Inlägg #15: Postat: 2004-09-22 04:06:00
Emma F.
Jag håller på med en biografi: "Yohannis - ett ledsamt liv".
Inlägg #16: Postat: 2004-09-22 12:34:00
Sthlm 4-ever
Vilken extremt kall människa du är. Men sen är du ju också konservativliberal moderat... konstigt att den hårdaste, kallaste och inhumanaste människosynen ofta representeras av människor med sådana värderingar. Det kanske hänger ihop?
Inlägg #17: Postat: 2004-09-23 08:26:00
Alf Carlsson
YP är enastående dum i huvudet. Han är dum i ordets mest genuina mening och helt obildbar och jag är mycket tacksam över att det trots allt finns människor i detta kommentatorsfält som vill förbarma sig och svara det arma kräket med någon slags respekt.
Inlägg #18: Postat: 2004-09-24 09:27:00
Benranglet
Den där Yohannis människosyn är ju fruktansvärd. Vilket land kommer han från? Barbariet?
Inlägg #19: Postat: 2004-09-24 09:29:00
Andrea Sten
Du verkar själv vara en ond människa. Då är det enligt dig bra om du tar live av dig. En bonus för samhället. Det kanske du har gjort nu också? Tyst har vi fått på dig i alla fall. Bra, det.
Inlägg #20: Postat: 2004-09-29 19:35:00
Lynn
Det är verkligen typiskt att alla blir så upprörda över den här artikeln. Jag är för att man ska vårda människor som mördat, våldtagit osv, men med tanke på att pengar inte finns i obegränsade mängder skulle jag hellre ta och ge de pengarna till brottsoffrena, andra sjuka, utbildning, äldrevården och annat. De här människorna kan få saker, efter det att alla andra fått det. Självklart låter det grymt, men jag tror att det är så alla i grunden resonerar, även om det är läskigt att erkänna.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...