Så får man pappa att vara hemma

Den här tråden diskuterar artikeln Så får man pappa att vara hemma.
Inlägg #1: Postat: 2004-09-01 12:44:00
Inger
Jodå, politiskt skulle man kunna lösa den ekonomiska biten, som följer i skapande irrläror. Men den största frågan återstår: Varför ska kvinnan ut i arbetslivet för att helst GÖRA karriär och mannen ska IN i hemmet för att göra där karriär - enär det lilla livet inte så kräver éller behöver detta?
Inlägg #2: Postat: 2004-09-01 23:42:00
Greg
Visst blir ersättningen den samma från staten, men paret kommer fortfarande tjäna på att den som får mest lön från sin arbetsgivare är den som går till sitt jobb för att inkassera den högre lönen.
Inlägg #3: Postat: 2004-09-02 10:32:00
Stefan_B
Det skulle säkert kunna fungera för att råda bot på den ojämnt uttagna föräldraledigheten som beror på ekonomin. Frågan är väl bara hur mycket det skulle kosta och om vi är villiga att betala detnågot som jag är lite skeptisk till.
Inlägg #4: Postat: 2004-09-02 11:58:00
Malin
Då skulle min sambo gärna få va hemma. Idag går det absolut inte. För idag skiljer sig våra inkomster på över 20.000:-. Samtidigt som jag känner att pappa måste va hemma med barnen mer både för deras skull både barn o pappa och för min skull. Det sliter på mamman och på förhållandet om bara den ena tar hemmalasset.

Håller med dig till fullo, vore en toppen grej att lagstifta!!!
Inlägg #5: Postat: 2004-09-02 15:33:00
Elisabeth
Eftersom inte alla föräldrar lever ihop måste föräldraförsäkringen vara individuell. Dessutom bidrar alla slags sammanslagningar av ekonomi till att oftast kvinnan blir ekonomiskt beroende av sin man och tillbaka till den situationen tycker jag inte vi skall sträva.
Inlägg #6: Postat: 2004-09-03 08:23:00
Johan Wedberg
Visst, jättebra idé. Men, vem ska betala?
Inlägg #7: Postat: 2004-09-04 04:59:00
Lilja 4-ever
Även om jag som de flesta anser att Göran Persson verkar vara en person i total avsaknad av medkänsla med samhällets olycksbarn och bara tänker på den egna isterbuken så går det inte att jämställa honom med de riktiga kräken på vår jord läs de som sysslar med s.k. trafficking t.ex..
Inlägg #8: Postat: 2004-09-08 10:52:00
EJB
Det är skrämmande hur bidragstänket har tagit över så totalt. Har ett par en disponibel inkomst på 30 000 netto är det fullt möjligt att spara en rejäl slant att leva på när stackars pappa måste ta föräldraledigt. Det är inte nödvändigt att bo i en 2-miljonersvilla. Bäbisen skiter i det. Föräldraförsäkringens idé kan väl inte vara att hålla uppe en hög levnadsstandard. Givetvis måste det finnas ett tak, och vill man ligga över får man spara.
Inlägg #9: Postat: 2004-09-09 15:13:00
Solen
Hur vore det om man PLANERADE för barn? Men det är väl en alltför absurd tanke. Att man först utbildade sig, jobbade, fick en bra inkomst, sparade pengar. Och SEN skaffade barn. Men nej. Bidrag bidrag bidrag. Motbjudande.
Laddar...