Flickan och försvarsadvokaten

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-08-26 20:50:00
Johannes Jakobsson
Nej, med min logik skulle försvarsadvokater inte behöva vara i samma ålder som brottsoffret eller förövaren för den delen. Påstår man dock att något är vanligt i en rättegång bör tycker jag att man bör ha belägg för det.
Inlägg #2: Postat: 2004-08-26 20:52:00
Johannes Jakobsson
Vidare anser jag att Silbersky spelar på etablerade fördomar om att muslimer i Sverige generellt sett skulle vara mer hänsynslösa gentemot sina kvinnliga familjemedlemmar än andra. Det är inget annat än dumt av honom att göra det, och det är _inte_ populism att tycka något sådant.
Inlägg #3: Postat: 2004-08-26 20:54:00
Johannes Jakobsson
En populist hade nämligen hållt med S. om att ungdomarna idag är lössläppta bara att följa kvällstidningarnas löpsedlar för den senaste sex-informationen och att muslimer än hemska.
Inlägg #4: Postat: 2004-08-26 21:13:00
Roger
Den som påstår något så fånigt som att påstådda våldtäktsoffer aldrig ljuger måste ju ha svårt att motivera för sig själv varför sådana fal alls skall föras till domstol. Man kan väl lika bra låsa in de hon pekar på direkt så sparar man både tid och pengar. Eller så kanske inte...
Inlägg #5: Postat: 2004-08-26 21:28:00
Lars Nilsson
Du säger vidare "Varför skulle flickan ha sagt något alls om det inte var så att hon blivit utsatt för brott?". Historien visar att det finns gott om banala skäl, särskilt för unga flickor, att anmäla män för våldtäkt. Menar Du att allt skulle vara sant bara för att en flicka eller kvinna anmäler? Nån hejd på att bejaka Din kvinnliga sida får det väl lov att vara? För övrigt var inte Dina tidigare argument inte särskilt övertygande.
Inlägg #6: Postat: 2004-08-26 21:57:00
caroline
you go shima!
Inlägg #7: Postat: 2004-08-26 22:07:00
Johannes Jakobsson
Lars: Du missförstod mig där litegranna. Det jag menade var att flickan i fråga antagligen inte berättat för sin familj att hon haft gruppsex om hon nu har haft det, just av den enkla anledningen att de flesta människorna väljer att inte diskutera sitt sexliv med sina föräldrar.
Inlägg #8: Postat: 2004-08-26 22:08:00
Johannes Jakobsson
Lars: Vad gäller att bejaka min kvinnliga sida så tycker jag att det var lite lågt för att komma från dig. Hoppas att vi kan hålla oss till diskussionen istället för att ifrågasätta motiven jag har för mitt skrivande.
Inlägg #9: Postat: 2004-08-26 22:13:00
Lars Nilsson
Den som är 15 år kanske inte vet vad som väntar i en våldtäkts- eller incesträttegång utan initialt tror att det ändå är enklaste sättet att lösa något problem. Inte sällan har man även blivit påverkad av andra. Det är bla det som gör att det så svårt att uttala sig tvärsäkert i dessa frågor. Att yla med vargarna om galet rättssystem när det gäller våldtäkter är där desto lättare.
Inlägg #10: Postat: 2004-08-26 22:17:00
Lars Nilsson
OK Johannes, jag ber om ursäkt. Det var lågt. Kunde inte behärska min naturliga elakhet. Skall försöka bättra mig!
Inlägg #11: Postat: 2004-08-26 22:20:00
Johannes Jakobsson
Lugnt... ;- Vet precis hur det är när tankarna snurrar igång.
Inlägg #12: Postat: 2004-08-26 22:22:00
Johannes Jakobsson
Lars: Det är verkligen inte det att jag inte tycker att man ska ifrågasätta motiven bakom en anmälan. Däremot så tycker jag inte att det är speciellt mysigt att läsa om erfarna försvarsadvokater som ger sig på mer eller mindre värnlösa 15-åringar utan att ta någon direkt hänsyn till deras välmående överhuvudtaget.
Inlägg #13: Postat: 2004-08-26 22:24:00
Johannes Jakobsson
Trots att försvarsadvokaten ska skydda den åtalade så måste väl detta ändå ske inom rimliga gränser? Att spela på välkända fördomar om muslimer är bara lågt. Fast det är ju min högst personliga åsikt, andra kanske skulle argumentera för att det är helt okej att använda vilket medel som helst för att nå sitt mål i en domstol.
Inlägg #14: Postat: 2004-08-26 22:27:00
Johannes Jakobsson
För övrigt så är det beklagligt att människor inte kan skaffa tillräckliga fritidsintressen för att slippa ha motivation till övers för att sitta och försöka hävda sig anonymt bakom en dataskärm. Fast det visste nog alla redan..
Inlägg #15: Postat: 2004-08-26 22:30:00
Johanna
Johannes: spela på fördomar? Har du missat hedermordsdebatten helt?
Inlägg #16: Postat: 2004-08-27 01:51:00
Tommie Nygren
När man spelar på fördomar tar man företeelser och höjer dem till sanning. Hedersmord kan vara en. Långt ifrån alla muslimer är galna hedersmördare. Det finns tre trådar i den här diskussionen egentligen, den ena är den generella "alla talar sanning för det är så jobbigt att anmäla" som vi bara kan avfärda för om så vore skulle vi inte behöva ha rättegångar alls och jag personligen vill helst ha en om jag blir anklagad för något.
Inlägg #17: Postat: 2004-08-27 01:54:00
Tommie Nygren
Om man inte vill ha rättegångar kan man lika gärna stoppa sig själv i fängelse frivilligt och som oskyldig för att bevisa sin tro på det vettiga med att inte ha rättegångar. Den andra tråden i diskussionen är hur långt försvarsadvokater ska gå för att försvara sin klient. Om jag var åtalad och oskyldig så skulle jag helst vilja att min försvarare gick all out, varför skulle jag bry mig om den anklagandes känslor då den personen ljuger?
Inlägg #18: Postat: 2004-08-27 01:56:00
Tommie Nygren
Men i fall med personer som är 15 år gamla kan det te sig som oerhört obehagligt. För det finns två scenarier i detta fall: tjejen har blivit våldtagen eller tjejen ljuger / är förvirrad. I fallet då hon blivit våldtagen så kommer vi lägga ytterligare ett trauma på henne om vi kör för hårt i rättegången. Hur ska man lösa detta och samtidigt kunna garantera rättssäkerhet?
Inlägg #19: Postat: 2004-08-27 01:58:00
Tommie Nygren
Den tredje tråden... har jag glömt, det är ju mitt i natten... så jag avslutar med en kommentar om detta med att alla tjejer talar sanning om våldtäkt: om man tror det har man missat incestfallet med mannen som fick fängelse efter sin dotters lögner i Skåne tror jag. I det fallet kontrollerades inte ens dotterns på flera punkter uppenbart falska uppgifter av åklagare och rättsväsende, man valde att bara gapa och svälja. Det funkade ju bra.
Inlägg #20: Postat: 2004-08-27 02:01:00
Tommie Nygren
Vi kommer aldrig lösa något genom att sänka beviskraven för olika brott eller genom att välja att enbart tro på den ena parten som regel. Däremot kanske en genomgående förändring av styrkeförhållandena inom sexualiteten kan ändras. Om unga tjejer inte hade låg självkänsla kanske de inte skulle kunna lockas in i dåliga situationer så lätt? Jag vet inte... vi kommer hur som helst inte förhindra våldtäkter genom att döma oskyldiga män.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...