Det Malinistiska Manifestet

Inlägg #1: Postat: 2004-08-24 10:55:00
J
...så många företag i sina anställningsintervjuer frågar kvinnor om de ska "skaffa barn snart"?
Inlägg #2: Postat: 2004-08-24 11:04:00
J
Ditt manifest är sådär lagom radikalt så att alla håller med. Vad jag saknar är lösningar eller förslag på krassa verkliga problem. En analys av problemen som finns saknas. Varför diskrimineras så många kvinnor och invandrare bevisligen på arbetsmarknaden?
Inlägg #3: Postat: 2004-08-24 12:09:00
Lasse P
Du tänker på det helvete som kvinnor har som söker jobb som sophämtare. Man ser ju ofta artiklar om kvinnor som längtar efter det jobbet men inte får en chans. Gör man inte det. Eller blandar jag ihop nu med styrelseposter i stora företag?
Inlägg #4: Postat: 2004-08-24 12:44:00
Malin Michea
Jag vet inte. Jag tror bara inte på att jämställdhet ska lagstiftas fram, inte i de fall där det inkräktar på vår rätt att bestämma över oss själva och våra liv. Jag tror inte på kvotering heller. Mer känslo- än förnuftbaserat kanske...Men ändå.
Inlägg #5: Postat: 2004-08-24 13:39:00
MickeR
Sak samma om kvinnan tänker vara borta 6 eller 12 månader. Hon ligger illa till för tjänsten i alla fall. Men inte nödvändigtvis till förmån för en man, utan lika gärna till förmån för en kvinna som inte tänker ha barn inom kort. Har f ö själv fått frågan om jag och sambon ska ha barn snart på anställningsintervjuer - så det drabbar inte bara kvinns.
Inlägg #6: Postat: 2004-08-24 14:34:00
JoeHill
Jag skulle utan att blinka sparka en blivande småbarnsförälder från mitt imaginära småföretag och skylla på omorganisering. Hellre det än konkurs. Problemet är inte de gravida, problemet är att det är ett helvete att driva småföretag. Och det kan vi tacka Winberg & co för.
Inlägg #7: Postat: 2004-08-24 22:12:00
Sunny
Joe Hill: Ja det är tufft för de små företagarna. Min svärdotter har varit hemma i över 3 år nu som barnledig men hon jobbar för ett multinationelt företag. Den som bara har 2.3 anställad kan gå i konkurs av någonting sådant.
Inlägg #8: Postat: 2004-08-25 06:08:00
Peter
Ja, det stämmer. Det är inte fråga om män mot kvinnor. Det är fråga om de som planerar en längre ledighet och de som inte gör det. 6 eller 12 månader har nog mindre betydelse. Vill man utnyttja sin barnledighet, så kan man inte få vilka jobb som helst. Har man redan ett jobb, så kanske man missar en chans på en högre tjänst om man är borta pga av barnledighet eller annat. Det kan det väl vara värt? Som sagt, karriär är inte det enda som ger livet mening. .forts
Inlägg #9: Postat: 2004-08-25 06:09:00
Peter
fortsDet får var och en själv bestämma. Om ett par planerar barn, så ska de ha rätt att tillsammans komma överens om hur de ska göra med barnledigheten, oavsett hur det passar in i någon annans bild av vad som är rätt för kvinnan resp mannen...forts
Inlägg #10: Postat: 2004-08-25 06:20:00
Peter
forts. Har någon frågat de som väljer att vara hemma med barnen en längre tid än sin partner om de ville ha det så, trots att det tar tid från annat, t.ex karriär? Är det befogat att tala om diskriminering när en arbetsgivare väljer att anställa någon som inte planerar att vara frånvarande, kanske redan innan denne kommit in i jobbet ordentligt?
Inlägg #11: Postat: 2004-08-25 06:30:00
Peter
Är det orättvist att en arbetsgivare befordrar anställda uteslutande efter dennes intresse, prestation och lämplighet?
Makt och karriär är måttstocken, och när inte ens den bevisar diskriminering så accepteras det inte ändå. "Kvinnor är diskriminerade av patriarkatet, punkt slut!"
Inlägg #12: Postat: 2004-08-25 11:07:00
Nartin
väl talat Peter! Men vad gör du uppe så tidigt om morgonen?
Inlägg #13: Postat: 2004-08-25 11:47:00
Magnus
Det är lättare att skylla sina egna misslyckanden på "patriarkatet" än på sin egen inkompetens.
Laddar...