Inlägg #1: Postat: 2004-08-07 15:53:00
|
Inger |
Sunny: Jag håller inte med dig när du skriver: "De allra flesta pedofiler är medvetna om vad deras läggning innebär o ofredar inte barn." Men jag vet flera som däremot har trott att de kunde ha låtit det stanna vid fantasin. Och bara DET är tungt att leva med. Vi talar bl a om stressfaktorer i livet som vi inte kan kontrollera - vi är inga robotar!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-08-07 15:54:00
|
forts. |
Sen när du säger: "En läggning väljer man inte", det skulle ju i och för sig handla om att jag t ex är offer "för min homosexuella läggning"? Något som man alltså inte väljer - men vem valde då till "dig"? Vi gör faktiskt val i livet för att vi VILL leva så! Jag känner inga vuxna homosexuella som inte står för sitt val. Bl a säger dem att kvinnor är äckliga som svar på det! Helt enkelt ha sex med.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-08-07 15:55:00
|
forts. |
Jag kontrar då med att det skulle även jag tycka om att ha sex med en kvinna - då det inte är något jag faniserar om när jag onanerar. So what? Men det handlar om vuxna människor och inte barn - som inte ens har hormonerna igång!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-08-07 16:08:00
|
forts. |
Sunny: ALL rehabilitering av pedofiler går ut på att få "läggningen", som du kallar det, att stanna i fantasin. Att få dessa människor att inse vilka behov ett barn har repsektive en vuxens. Till sist: Man är inte speciellt optimistisk när det gäller behandlingar/rehabilitering av dessa människor.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-08-07 17:24:00
|
Sunny |
Dina sista rader först: jag delar helt din åsikt. Man kan inte ändra någon sexuell läggning hos vuxna individer. Det är tveksamt ifall man ens kan forma om en läggning hos ett litet barn.Men jag tror inte att jag har valt att bli hetero: jag är det bara. Fast jag har varit förälskad i en kvinna en gång: trots allt så är det ju människan o inte könsorganen man tänder på?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-08-07 17:27:00
|
Forts |
Problemet med den pedofila läggningen är att vi i dag vet att barnen inte ska
ustättas för detta. Mycket är nog ändå kulturellt betibgat: Tänk på hur högt grekerna satte "gossekärleken?" Så som "renare" än sexakten mellan man o kvinna. Ofta fungerade den äldra mannen som en mentor för den unge.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-08-07 17:30:00
|
forts |
Problemet är sådana som min pappa: De tror att barnen behöver o önskar deras sex. Mera eller mindre medvetet. Till sin död envisades pappa med att alla små barn hade förfört honom!!!deras fruarsambos,fästmöar köper den förklaringen o backar upp dem. Sådana män ska inte tillåtas att umgås med barn men hur man löser det praktiskt har jag undrat i alla år.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-08-07 17:45:00
|
Inger |
Den grekiska kvinnan hade alltså inget värde i antiken - förutom hetären. Och man måste också ha i minnet att en 12-åring då - och ännu i flera delar av vår värld - inte betraktades som ett barn enär den var könsmogen. Dock är sexuell mognad inte detsamma som att man emotionellt är mogen. Det märks först e f t e r å t...
S Freud förde bl a fram teorin att hetreosexualiteten skapades - ja, du läste rätt.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-08-07 17:48:00
|
forts. |
Man kan bara gå på en skola för att se hur tonåringar i sin nyväckta sexualitet har sökbeteende efter partners. Majoriteten är alltså hetreo. Ett biologiskt faktum. Finns heller inte - och har aldrig funnits ett renodlat homosexuellt samhälle! Är något ambivalent när det gäller män. Biologiskt kan det finnas skäl att anta att mannen är bisexuell i grunden. Många män som "plötsligt" kommit ut de sista decennierna... Tror fan det? Den hårddragna feminismen knäcker dem alt. förvirrar?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-08-07 17:49:00
|
forts. |
Vill dock poängtera: Tycker inte att det är jämförbart att kalla pedofili med vilken "sexuell läggning" som helst! Det är faktiskt så att homosexuella har anklagats för att vara pedofiler - just p g a sin läggning. Att jag som vuxen man dras till män har inte ett dugg med pedofili att göra.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-08-07 23:42:00
|
Sunny |
Självklart kan man inte jämställa pedofili med sexuella läggningar vuxna emellan . Men vi är alla lika i detta att vi har en sexuell läggning.En profil om du så vill. Om vi ärvt den eller skadats tidigt spelar ingen roll. Den är ett faktum. som man har att hantera. Glöm inte heller att de homosexuella för bara en kort tid sedan var sjukdomsklassade: Då är det inte lätt att komma ut.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-08-07 23:48:00
|
Sunny |
Jag tänker i detta sammanhang på boken om Lolita som blev film Även om filmen gjorde L 2 år äldre: i boken är hon 12. Dessa så kallade nymfetter: hur ställer man sig till dem? O hur ställer rman sig när man vet att barndom är en ganska mordern upfinnig o att de vi kallar barn själva kunde ha stora barn för bara några 100 år sedan?
|
|
Inlägg #13: Postat: 2004-08-07 23:49:00
|
forts |
Var profeten Muhammed pedofil eller inte? Han var 50 när han gifte sig med sin favorithustru som då var 9 år.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2004-08-08 00:44:00
|
Inger |
Jag vet inte riktigt vad du vill säga, dock betraktar jag inte pedofili - alltså sexuella handlingar och utnyttjande av barn innan de är könsmogna! - som en sexuell "läggning" utan endast som en störning, då förutsättningarna INTE är på lika villkor. Barnet och den vuxne befinner sig på olika nivåer på s a m t l i g a "plan".
|
|
Inlägg #15: Postat: 2004-08-08 00:45:00
|
forts. |
Jag vet inte riktigt var du har fått det ifrån att Islams profet Muhammed gifte sig när han var 50. Han var, som bekant, köpman först innan han fick sina uppenbarelser av ängeln Gabriel. En sak är dock säker: Han lämnade ingen avkomma efter sig och det ledde till att just Islams två huvudriktningar Shiiter och Sunniter bildades.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2004-08-08 00:46:00
|
forts. |
Eftersom Islam bygger på Judendomen och Kristendomen så i det fall Muhammed skulle ha gift sig med en 9-åring, som du påstår,
så kan du ge dig fan på att hon g i v e t v i s hade fått sin mens - m a o var hon könsmogen. Potientiellt kunde hon i så fall sprida "Abrahams säd". Dessutom låg livslängden runt 30 år. Thats it. Fortfarande i dessa länder blir tjejer fortare könsmogna än här, i kalla Norden.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2004-08-08 12:58:00
|
Moffe |
Inger: Pedofili är ingen handling. Det är en benämning på en vuxens sexuella och emotionella dragning till barn. Jag har denna dragning och ser detta som en del i min personlighet. Är det en störning avvikelse, läggning, fallenhet eller sjukdom? För mig spelar detta ingen roll. Jag vill bara att andra ska förstå och acceptera mig för den jag är. Sedan får du gärna ha andra åsikter, som att jag borde kemiskt kastrera mig. Men det är i så fall bara en åsikt bland många.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2004-08-08 20:13:00
|
Sunny |
Muhammed hade flera hustrur. Den första var en äldre förmögen änka som gjorde att han kunde starta sin verksamhet. Det var hans sista fru som var 9 år vid bröllopet .Jag har henns biografi det lilla som finns här någontans.Dottern Fatima ligger med sin man begravd i Marocco:Man vallfärdar dit. så oxå jag.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2004-08-08 20:16:00
|
Sunny forts |
Barnbröllop var vanliga även om det hette att mannen inte skulle påbörja sexlivet förrän mensen kommit. Att det efterlevdes dåligt är ju förklarligt i kulturer där mannen ägde sin hustru. Vart jag vill komma är nog bara till att vår kultur endast är en av många.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2004-08-08 20:25:00
|
Sunnny forts |
Nu har jag tittat i min bok om lilla Aisha. Hon var faktiskt 6 är vid bröllopet o 9 när det fullbordades. Det finns säkert en massa på internet om honom? Jag har börjat lära mig att slå där erfter info men det tar tid att lära gamla hundar att sitta. Jag minns inte vem av fruarna som var mor till Fatima men jag vet att den äldsta var barnlös.
|
|