|
Inlägg #1: Postat: 2004-07-30 20:47:00
|
|
forts. |
Hypotetiskt kan det ju röra sig om mord och då har de anhöriga sannolikt det svårt än idag och dras med många obesvarade frågor. Christer, en annan sak: Du beskriver denne man, som man undrar kan passa in på "jättemånga" - Han är från Rågsved och är 197 cm lång. Brottet begicks för 15 år sen.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-07-30 20:47:00
|
|
forts. |
Har du medvetet valt att beskriva honom för att lätta på ditt samvete? Eller är kanske brottet preskriberat och du därför kan lämna ut vissa uppgifter? Ja, det var bara något som slog mig och du behöver givetvis inte svara!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-07-30 21:07:00
|
|
*KY* |
Jag har varit sömnlös många nätter med brott jag hört i bikt. Vi FÅR inte gå till Polisen. Och det är rätt på ett sätt, men samtidigt väldigt svårt. Ofta när jag förespråkar etiska förhållningssätt här på Sourze får jag höra att jag skulle vara - moralist. Balansgången är - delikat!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-07-30 22:42:00
|
|
Inger |
Jo, jag vet, ni får inte lämna ut bikten och polisen kan heller inte kräva ut den. Jag tror att människor inte alltid har riktigt kläm på vad moral kanske är. En moralisk och rätt handling kan ju endast vara osjälvisk. Den handlar inte om egna syften, inget jag tjänar på själv. Därmed inte sagt att den alltid är "rätt" för samtliga inblandade.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-07-30 22:43:00
|
|
forts. |
Låt mig ta ett konkret exempel: Jag blir vittne, eller jag v e t att ett barn/ungdom far mycket illa; övergrepp sker på alla plan och då ingriper jag för barnets skull. Det innebär inte att föräldrarna kommer att tacka mig, som du kanske förstår. Nej, det har även hänt att man har blivit hotad till livet men i de flesta fall har man faktiskt fått ett tack några år senare efter uppvaknadet. Ofta är missbruk inblandat.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-07-30 22:44:00
|
|
forts. |
När det gäller osjälvisk kärlek till sin nästa; den som jag ser vara den sanna då jag älskar den för just den personen den just ÄR och ingen annan. Och i det sammanhanget har jag även träffat storartade människor. Föräldrar som själva sökt hjälp d ä r f ö r att de älskade sina barn så mycket så de kunde inte klara av att dra ner dem i deras eget elände. Ett elände som uppstod när allt rämnade och vederbörande inte kunde förhindra förfallet.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-07-30 22:44:00
|
|
forts. |
Jag har verkligen imponerats av dessa människor, som när hon/han är som svagast besitter trots allt en sann, osjälvisk kärlek till sin nästa - sitt barn. Jag tror endast man i handling kan följa det som är sant och riktigt för en själv. I annat fall hinner ens samvete ifatt en? Och de gånger vi kanske måste fatta beslut som egentligen inte känns rätt kan vi endast försöka begränsa lidandet på många sätt och för så många som möjligt.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-07-30 22:45:00
|
|
forts. |
Jag har mycket svårt att se en "evig" skuld. Därför måste jag förlåta mig själv och andra, ty fullkomliga är och blir ingen av oss. Detta säger jag som ateist, d v s jag har ingen Gud att förlita mig på. Andlighet för mig står däremot för annat.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-07-31 14:31:00
|
|
Florence |
Man gör så gott man kan!Olika regler,lagar...moral& etik är viktigt att diskutera!Som medmänniska,eller inom olika yrkeskategorier ...man får hjälpa till så gott man kan ,och ibland kan man visa andra vägen.bara man iaf GÖR SÅ GOTT MAN KAN!
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-08-01 17:09:00
|
|
Inger |
"Man gör så gott man kan", säger du. Men, Florence, man blir ibland trött. Och idag är jag trött. Mycket trött - som även KY skrev någonstans här på Sourze - när man ser att människor inte alls gör så gott de kan. Det finns tyvärr många som vägleds av alltmer själviska skäl än vad andra inte ens skulle kunna drömma om i sin medmänsklighet och kärlek till sin nästa. Och det oavsett profan eller icke profan tro.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-08-01 18:11:00
|
|
Sunny |
Inger: Mycket tänkvärda inlägg du skrivit i dag.Situationen uppstår ju ganska ofta i livet: Var ska man dra gränsen för "att lägga sig i?" I bland kanske man gör minst skada genom att tiga? Ky sitter liksom i en annan sits: Han kan hänvisa till bikt o allt det där. Vi ateister har det lite knepigare.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-08-01 18:14:00
|
|
Sunny forts |
o vad gör man när lagen säger att man måste sända iväg ett barn till en ev. pedofil: Ett nedlagt fall måste ju ses en frikännelse.Juridiskt. O då kan man inte hindra en mamma att tro på honom o inte på barnet o heller inte hindra umgängesrätten. I så fall kan den förälder som har den praktiska vårdnaden mista den.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-08-01 18:16:00
|
|
Sunny forts |
o barnet vill ju få träffa sin mamma!!! Ja idag är jag oxå mycket mycket trött: Man blir det ibland. men håll fanan högt o skriv på Inger!
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-08-01 22:55:00
|
|
Inger |
Sunny: Jag tror inte det finns en "säker" gräns för när man ska ingripa, men jag tror på att lidandet måste man ta itu med så fort som möjligt. En sorg, en outhärdlig smärta att bära och som inte snarast möjligt bearbetas i lugn och ro leder förr eller senare till så mycket sår på själen att det kommer snarare att bli omöjligt att läkas.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-08-02 12:02:00
|
|
Inger, forts. dagen därpå - klabb på Sourze. |
Och då i synnerhet för ett barn som tar kärleken för givet. Någonting annat, är emot dens natur. En evig skuld, baserad på arvssynden, är därför för mig fundamental omöjlig.
I ett sånt fall du ovan beskriver skulle det alltså inte för mig vara svårt att besluta. Jag skulle inte tvivla en sekund om jag hade varit den mamman eller viceversa - pappa
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-08-02 12:09:00
|
|
forts. |
En förälder som redan i grov handling har visat ett grymt förakt för sitt barn har därmed redan missbrukat och förbrukat ur-förtroendet. Den typen av brott är oftast juridiskt svåra att bevisa, men bl a barnet visar redan vad som har hänt. Det finns ett språk bortom orden!
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-08-02 12:33:00
|
|
forts. |
Och då i synnerhet för ett barn som tar kärleken för givet. Någonting annat, är emot dens natur. En evig skuld, baserad på arvssynden, är därför för mig fundamental omöjlig.
I ett sånt fall du ovan beskriver skulle det alltså inte för mig vara svårt att besluta.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-08-02 12:35:00
|
|
forts. |
Om jag så "skulle gå under jorden" så hade jag gjort det. För att rädda barnet - i n t e mig själv och "ansiktet"!
Om jag är ateist eller inte, tror jag egentligen inte har så stor betydelse när det handlar om etik.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2004-08-02 12:35:00
|
|
forts. |
Om modet att vara människa; om att våga leva här och nu i just detta ögonblick och möta det - vilken sanning det än ÄR - handlar kanske snarare om förmågan att älska osjälviskt och samtidigt ha distansen med respekt kvar i mötet mellan "mig" själv och den andra/andre. Då föds just värdighet och jag inser att jag är i n t e fullkomlig men en biologisk unik person med egenvärde och personligt ansvar.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2004-08-02 12:36:00
|
|
forts. |
KY ser, vad jag förstår, däremot ä v e n tilliten till sin Gud, som vägleder honom. Och jag håller med KY när han säger att det är lätt att uppfattas som moralist när man eg. vill lyfta fram etiska frågor.
PS Är visst igång att skriva igen. Blev långt som vanligt. ;- DS
|
| |