Storherrarna tjänar storkovan

Den här tråden diskuterar artikeln Storherrarna tjänar storkovan.
Inlägg #1: Postat: 2004-07-22 07:19:00
Johan Wedberg
Av alla dessa "det är för jävligt"-artiklar så ser jag aldrig någon som ger något konstruktivt förslag.
Anna, sluta klaga och var med och gör något istället.
De som gjorde så att Ericsson inte gick i konkurs utan nu går med vinst, de får sin belöning. Det är jag övertygad om.
Inlägg #2: Postat: 2004-07-22 15:27:00
sten
De som har jobb har genomgått ett stålbad. Företagen har dimensionerat efter en vinstmarginal inte efter behovet. Stålbadet återstår för dem som är arbetslösa. Utvecklingen går mot mera kontroll, minskade ersättningar och hårdare klimat. Det innebär på sikt lägre lönenivåer om vi inte får folket i arbete
Inlägg #3: Postat: 2004-07-22 21:02:00
SJ
Försökte hitta en tes, men jag var väl för dum. Eller stämmer det att du säger - kräv högre skatt på storföretag i Sverige annars strunta i att köpa deras produkter, för då kommer företagen att stanna här och ge oss pengar? En stilla fundering är att om man flyttar produktion för att det är för höga lönekostnader, och sen höjs skatten ... vad händer då? Hur tänker du? Alls?
Inlägg #4: Postat: 2004-07-22 21:42:00
Anna Drangel
Jag har inget klart svar. Klart är ivarje fall att storföretag flyttar en del av sin produktion utomlands för att det är billigare. Vad jag funderar över är när produktionen blir så slimmad att det bara krävs ett fåtal anställda, men vinsterna ökar. Jag antar att du tycker att skatterna måste sänkas för storföretagen... eller?
Laddar...