Varför föder kvinnor med smärta?

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-07-21 23:09:00
forts.
Kvinnan lades ner på säng för att föda därför att fransk kung på 1700-talet, via manliga läkare, sökte kontroll av kvinnan ifall barnet byttes bort alt. tja, det kan ni kanske gissa?
Utbildning? Ja, i biologi då det saknas mycken kunskap. Hampus, jag tycker du lägger manliga aspekter på "smärta", vilket i och för sig är en subjektiv upplevelse som även kan ha många psykiska bottnar.
Inlägg #2: Postat: 2004-07-21 23:09:00
forts.
Min personliga uppfattning - baserat på egna och andras erfarenheter - är att mannen bör helst hålla sig ifrån förlossningsalen. De sista 20 åren har m å n g a män känt sig tvingade att vara med trots att de inte känner att det är "rätt". De får då veta att om de i n t e följer med så älskar de inte barnet och mamman... Det här ÄR kvinnans arbete. Och det är ett arbete att föda!
Inlägg #3: Postat: 2004-07-21 23:10:00
forts.
Man ska dock inte behöva föda i svår smärta. Det kan vara av värde om hon har sin mor, syster el. väninna med. Finns för övrigt många folk/samhällen i övriga världen som ser graviditet och förlossning på ett positivt sätt än vad vi tycks göra i västvärlden. Kanske inte så konstigt med ett sådant kulturarv, som vi har, där kropp och själ hjärna är åtskilda.
Inlägg #4: Postat: 2004-07-22 14:17:00
Hampus
För mig personligen skulle jag nog dö av oro om jag inte fick vara med. Sedan tror jag att många par idag är vana att hantera svåra situationer tillsammans och det känns naturligt att göra även detta tillsammans.
Inlägg #5: Postat: 2004-07-22 14:20:00
fort.
Men systrar och vänninor kan ju oxå vara med och hjälpa till. Det är ju en stor fördel för kvinnor att ha varit med på en förlossning tidigare när det är dags för dom själva att föda.
Inlägg #6: Postat: 2004-07-22 23:53:00
Inger
DU skulle dö av oro... Jo, jag förstår dig delvis men man undrar innerst inne vad din kvinna tänker, känner och tycker?
Inlägg #7: Postat: 2004-07-23 02:35:00
Sunny
Inger: Jag skulle aldrig föda en mans barn ifall han inte deltog i förlossningen. Detta talade vi om innan jag blev gravid.Så för mig var det allra viktigast Min dotter var med när henns bror o hans flickvän fick barn..Brodern skule ställa upp nu på henns förlossning men det blev ju inget barn.
Inlägg #8: Postat: 2004-07-23 09:19:00
Hampus
Jag tror att mannen kan känna ett stort utanförskap om han inte deltar i förlossningen. Jag hoppas min fru tycker att jag varit ett bra stöd under våra förlossningar. Däremot förstår jag inte varför man inte kan inkludera fler.
Inlägg #9: Postat: 2004-07-23 10:38:00
Hampus fru
Jag är oerhört stolt över Hampus som tar denna debatten och försöket få fler upplysta om att den här metoden faktiskt finns! Det är ju det som är meningen med den här artikeln, att informera om en metod som faktiskt med ordentlig träning kan underlätta betydligt under en förlossning.
Inlägg #10: Postat: 2004-07-23 10:48:00
Hampus fru
Varför så arga kvinnor?
När jag upptäckte att denna metoden fanns blev jag väldigt nyfiken, men samtidigt besviken att ingen informerat mig om detta på MVC.
Vi, Hampus och jag ligger nu i träning för att föda vårt tredje barn.
Inlägg #11: Postat: 2004-07-23 10:58:00
Forts.
Jag skulle aldrig drömma om att föda barn utan min man vid min sida. Vi är ett team under förlossningen eftersom vi förberett oss tillsammans och de erfarenheter vi har av våra tidigare förlossningar har absolut stärkt banden mellan oss. Det är något magiskt som alla par borde få uppleva tillsammans!
Inlägg #12: Postat: 2004-07-23 11:06:00
forts.
Vill bara tillägga Inger, att denna metoden inte kräver att man ligger ner. Man kan öva upp tekniken i den ställning man föredrar.
Inlägg #13: Postat: 2004-07-23 20:40:00
Inger
Hampus: Jag tror definitivt inte att många män verkligen l ä n g t a r efter att få vara med vid förlossningen. Dessutom, det finns "stadium" före och efter och som mannen kan vara delaktig i och precis som du Hampus säger, låta en väninna, mor, syster träda in i just det ögonblicket. Det finns flera aspekter och en inte oviktig är hur samlivet kommer att fungera sen.
Inlägg #14: Postat: 2004-07-23 20:41:00
forts.
Ty det är något man i n t e kan förbereda sig på. Ej heller kunskapsmässigt. Och det ÄR viktigt att notera i sammanhanget. Sen är ju, som bekant, sex mindre viktigt i en del förhållanden. Under de sista trettio åren har vi fått se krav f r å n kvinnorna att fädrarna
s k a vara med. Och i första hand handlar det om en vision om att pappan då kommer att engagera sig mer i barnet.
Inlägg #15: Postat: 2004-07-23 20:42:00
forts.
Ja, ta ansvaret för barnet och det redan när den är relativt nyfödd och framöver. Om det kan det ju diskuteras och ur flera aspekter och då även ur den fyföddas behov.
Men åter till din artikel, vilket det handlade om ;-
Inlägg #16: Postat: 2004-07-23 20:46:00
forts.
Hampus fru: Varför så arga kvinnor? Det förstår jag heller inte. Men, i den ursprungliga metoden låg kvinnan ner. Möjligheten att stå upp, ev. föda i vatten, kom långt senare. Man upptäckte att det stred mot gravitationslagen, något som de faktiskt visste även under den kristna medeltiden då de satt i en stol och barnmorskan hjälpte till att fånga barnet under stolen.
Inlägg #17: Postat: 2004-07-23 20:46:00
forts.
Homo Sapiens hjärna såg för 100 000 tusen år sen likadan ut som nu. För 10 000 år sen levde män och kvinnor jämställda och sexuella kulturella neuroser existerade inte. Kvinnan ägde rätt till sin sexualitet och därmed kropp. M a o hon hade inga problem med att föda naturligt; hon KÄNDE sin kropp, var närvarande, hade rätt andningsteknik även när hon inte födde!
Inlägg #18: Postat: 2004-07-23 20:47:00
forts.
Man levde inte i skuld och skam, en monoteistisk Guds straff och hämnd. Än idag finns fria och jämlika samhällen kvar på vår jord, om de än är få. När Hampus skriver om denna metod så skulle man kunna tron att för 50 år sen blev kvinnan först fri från förlossningssmärtor. Det reagerade jag nämligen på.
Inlägg #19: Postat: 2004-07-23 20:48:00
forts.
Kulturellt skapade neuroser har, som nog vi flesta vet, fjärmat oss ifrån ett naturligt förhållande till vår kropp tja, - helheten!
Vid svåra medicinska tillstånd får ju delvis annan hjälp ges. Men även här är det värt att notera att barnet hör som bekant allt som sägs utanför och stress och panik är ju inget att rekommendera....
Inlägg #20: Postat: 2004-07-23 21:02:00
Hampus
Jag har oxå känslan av att människan tidigare hade ett naturligare förhållande till sin kropp. Vår höga kunskapsnivå kanske spelar oss ett spratt och gör att vi komplicerar saker och inte ser vårt naturliga beteende.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...