Motsatsen till Anna Lindhs mördare

Den här tråden diskuterar artikeln Motsatsen till Anna Lindhs mördare.
Inlägg #1: Postat: 2004-07-18 07:46:00
Johan Wedberg
Jag tror ni båda pratar om äpplen och päron. Ni har dock en sak gemensamt. Ni beskriver båda följden av den nedrustning av psykvården som skett de senaste 20 -30 åren.
Det verkar som om man ifrån politiskt håll inte har någon som helst förhoppning om att människor som mår psykiskt dåligt någonsin kan bli friska. Således är de bara en belastning som kostar för mycket pengar.
Inlägg #2: Postat: 2004-07-19 02:20:00
Sunny
En tankeväckande artikel! Tyvärr är din bror långt ifrån ensam om sin situation. Jag känner till flera liknande fall.Ett enda hade varit ett för mycket.
Inlägg #3: Postat: 2004-07-19 12:47:00
Helen
Jag menade inte att det inte är "synd" om de psykiskt störda som i många fall nästan tvingats att begå brott om än i mindre skala. Kommunalråden skulle ha fängelse och brottslingarna vård i de fallen. Däremot kan man visa att det är bra även ur ett mindre känslomässigt perspektiv. Alla faller inte för "tycka synd om"-argument.
Inlägg #4: Postat: 2004-07-19 15:26:00
Thomas. L. Aabo
Du har helt rätt. Humanismen i detta fall saknas. Om det sedan är så generellt vet jag inte.
Inlägg #5: Postat: 2004-07-23 22:50:00
Mona
Håller med dig helt. Den psykiatri som i alla tider, och i synnerhet på 90-talet, varit både inkompetent och repressiv, är ju idag så gott som slaktad! Läkarna är helt lojala mot systemet. Allt går ut på att skydda samhället mot dem som inte passar in i normalitetsbegreppet.
Laddar...