Varför föder kvinnor med smärta?

Den här tråden diskuterar artikeln Varför föder kvinnor med smärta?.
Inlägg #1: Postat: 2004-07-15 13:27:00
Marcus
Kanonbra... själklart skall födseln gå till utan bedövningsmedel... och i samvaro med bra pyskologisk mänsklig närhet kunsakp och erfarenhet, jag vet inget om den fransman som du pratar om, men metoden verkar bra. Allt mänskligt är bättre än allt medicinskt.
Inlägg #2: Postat: 2004-07-15 14:08:00
Sunny
Oroa dig inte för smärtlindring: Det finns inga resurser till sånt i dag! Bor du I Stockholm vet du inte ens var du får föda ditt barn. Väl inne så är det bråttom,bråttom: Platsen behövs. Jag skulle ha valt att föda mina barn på sjukhius ifall det hade funnits smärtlindring att få: Nu föddde jag 2 av dem hemma.Den sista föddes med smärtlindring på ett sjukhus: vilken skillnad. Vi kämpade för smärtlindring på 60 talet o jag hoppas det är lite bättre i dag.
Inlägg #3: Postat: 2004-07-15 14:53:00
martin.
Det finns dom kvinnor som ville föda barn med en viss smärta.
Jag tycker att det är upp til var och en kvinna hur dom vill göra men då ska dom ha till gång till vad dom vill.
Om en kvinna inte alls vill föda sitt barn utan ha kejsar snitt så ska dom få det utan att folk klagar.
Vill en kvinna födda utan smärta så låt henne gjöra det.
Ingen ska få bestäma över nån annans kropp och hur mycket smärta som en person ska få utstå.
Inlägg #4: Postat: 2004-07-15 18:22:00
solveig
Hade män kunnat föda barn skulle inte världen bestå av 6 miljarder människor. De skulle inte gå igenom samma sak två ggr. Å andra sidan är en normal kvinnokropp gjord för barnafödande. Den som väntat i 9 mån och gått igenom förlossning har fått uppleva livets naturkrafter styra och insikt i hemligheter ingen man någonsin får. Därför krigar han.
Inlägg #5: Postat: 2004-07-15 19:11:00
Malin Michea
När jag får barn måste jag av medicinska skäl föda med kejsarsnitt...Och det känns faktiskt som lite av en lättnad att veta det. Tar hellre smärtan av ett operationsärr än föder naturligt.
Inlägg #6: Postat: 2004-07-15 20:41:00
Anna Li
Föda utan smärta torde vara omöjligt för de allra flesta normalt skapade kvinnor. Däremot kan man säkert lära sig att kontrollera sin reaktione på smärtan och på det sättet uppleva den som mindre. Min andra förlossning var "lätt" och jag hade hela tiden en otroligt positiv känsla att "nu jäklar ska här födas barn". Ändå tänkte jag under krystningen att "det var ändå så här jävla ont det gjorde". Men det glömmer man snabbt när resultatet är så överväldigande.
Inlägg #7: Postat: 2004-07-15 22:46:00
Alvunger
Det där låter ju nästan för bra för att vara sant. Jag tror inte att man kan föda "skönt" dvs, i total avsaknad av smärta. Men som du skriver, nog borde en hel del av det kunna lindras av förberedelse och träning. Dagsläget känns fruktansvärt inhumant. Spricka, skrika, blöda, ha så ont så man vill dö. Det kan inte vara meningen. Om man nu vill föda barn nån gång i livet, hur ser man till att man får lära sig den där metoden? Finns nån som lär ut den? Bra text för övrigt. Riktigt bra.
Inlägg #8: Postat: 2004-07-15 23:09:00
Björn
Man lär så länge man lever, och idag lärde jag mig om den metoden. Den hade jag ingen aning om förut, men revolutionerande kunskap är det ju alla gånger. Tack för föreläsningen!
Inlägg #9: Postat: 2004-07-16 10:18:00
Sunny
Sluta göra reklam för Anna Wahlgren o hennes flumm!
Ja jag känner igen tongångarna från 70 talet. Flummet att "tänka bort" smärtan anamades med glädje av sjukvårdens beslutsfattare eftersom DEN VAR GRATIS!!! Vi som kämpat i många år för rät till smärtlindring vid förlossning drabbades av tidernas backlash! Nu skulle "en riktig kvinna" klara sig utan smärtlindring: Lidandet i sig kunde vara positivt!!! Gärna skulle man äta upp sin moderkaka oxå.
Inlägg #10: Postat: 2004-07-16 14:26:00
Mike
Lite fysisk smärta dör man inte av. Det vet jag, för jag har genomlidit ett njurstensanfall. Ett brustet hjärta är mycket värre.
Inlägg #11: Postat: 2004-07-16 19:55:00
Florence
Visst är det så,har själv 5 barn så jag vet lite vad jag svarar på.
Har provat Lamaze,och visst fungerar det!
Tycker att mödravård,förlossning skall uppmuntra till detta,sedan får valet naturligtvis vara varje individs.
bra att du tog upp detta,behövs!
kram/F
Inlägg #12: Postat: 2004-07-16 23:29:00
Anna
Du är man. Lägg dig inte i saker som du varken förstår eller angår dig.
Inlägg #13: Postat: 2004-07-19 21:28:00
Anna Drangel
Hej
Inlägg #14: Postat: 2004-07-19 23:25:00
Mike
Det är till att vara rädda om martyrglorian! Det var väldigt vad tjejerna var snarstuckna. Här kommer Hampus och vill vara snäll och hjälpsam och så får han bara skäll! :-
Inlägg #15: Postat: 2004-07-21 23:08:00
Inger
Visst det handlar om att föda med kontroll av musklerna och andningen. Den metod du åberopar har dock en allvarlig brist, man ligger ner och föder och det strider m o t fysikaliska lagar. Det gör förlossningen mer "smärtsam"/obehaglig och långrandigare därför det ger extraarbete för det lilla livet!
Laddar...