Inlägg #1: Postat: 2004-06-22 23:24:00
|
Linda |
Ja du Camilla, jag vet hur det är. Efter några års studier jobbar jag återigen med sånt som jag jobbade med direkt efter gymnasiet... så ser det ut för många idag. Det här med ständiga praktikplatser gör mig fly förbannad, hur f-n kan det få gå till så? Hursomhelst, ha en trevlig sommar Camilla!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-06-22 23:37:00
|
tommy |
bra och välskriven artikel.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-06-22 23:49:00
|
Magnus |
Håller fullständigt med dig. Jag är student inom IT och bävar inför den dagen då jag har min examen och måste ut och söka jobb. Jag sökte dussintals sommarjobb började redan i januari under våren, men dög tydligen inte till någonting. Om jag inte efter tre år på universitet inte ens kan få ett sommarjobb har sökt allt från mattelärare för ferieskolan till lokalvårdare hur ska det då gå när man söker arbeten med högre krav på utbildning??? Jag blir bitter och inåtvänd av blotta tanken!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-06-23 00:12:00
|
Scooby |
Egentligen är det så sorgligt att man borde gråta. Men du framför det på ett så charmigt sätt att det ändå inte känns helt hopplöst. Lycka till!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-06-23 08:05:00
|
XW |
Det finns 1,5 miljoner människor som vill ha ett arbete som motsvarar deras kompetens. Arbetslösa, studenter, förtidspensionärer, sjukskrivna, vikarier, frilansar, "egna företagare" m fl. Det är naturligtvis medveten politik som skapat situationen. Fråga dig själv: vad heter arbetsmarknadsministern? Vad har han gjort för mig? Vad hars gjort för mig?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-06-23 10:27:00
|
Maria |
Tyvärr måste jag säga vet jag precis hur det är! Jag har också utbildning men är inte kompetent nog. Samma problematik som för din del, fast på ett annat område. Lycka till med ditt arbetssökande!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-06-23 12:37:00
|
Stefan_B |
Jag känner så väl igen problematiken... funderar själv på allvar om det är ett alternativ att bli egen företagare. Det tycks nästan vara den enda möjligheten. Känner också fler som fallit "offer" för praktikantsystemet, både väl och mindre väl utbildade.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-06-23 12:55:00
|
JoeHill |
Suck! Vad trodde alla som började plugga IT för några år sedan? Att de skulle köra Ferrari i LA? IT är ett skitämne som inte lämpar sig för högskolestudier. Allt man lär sig på 4 år är redan föråldrat då man tar examen. Läs ngt vettigt istället. Matemetik/fysik etc.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-06-23 14:05:00
|
Nilfisk |
Det är en trend under dåliga perioder
att höja kraven på de sökande.
Vissa annonser blir rent löjeväckande.
Men arbetsgivarna skjuter sig själv i foten. För vad händer när tiderna blir bättre? Antingen tvingas de chockhöja löner eller bli av med överkompetent personal.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-06-23 15:01:00
|
Nolan |
Åk utomlands och skaffa dig erfarenhet. I Sverige är det kört om man inte har jobbat.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-06-23 15:02:00
|
FraK |
Jag har en liknande utbildning som du, lite längre, fick inget jobb i Sverige och stack utomlands. Utbildning uppskattas inte i Sverige. Nu har jag så mycket jobb att jag knappt hinner läsa sourze på dagarna : IT-jobb finns i London & Tyskland. Tusentals.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-06-23 16:49:00
|
EB |
när 40-talsterna äntligen makat på sig är vi många som står redo. Du är inte ensam! Det finns många kvalificerade kontorsjobb som arbetsgivare på ren slöhet tillsätter med obildade. De har inte rätt kompetens idag! Och jobben hade varit perfekta startjobb för oss nyutbildade akademiker. Det är dyrare för samhället att vi är arbetslösa. Att lågkonjunkturen varit så lång beror till stor del på arbetsgivarnas inkompetenta och omoderna sätt att rekrytera.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2004-06-23 18:31:00
|
Robert |
Precis vad jag känner!
|
|
Inlägg #14: Postat: 2004-06-24 00:26:00
|
Anna Li |
Bra text! Det kanske är en klen tröst, men redan nästa år börjar de första 40talisterna gå i äkta pension. Sedan kommer proppen att lossna fort!
|
|
Inlägg #15: Postat: 2004-06-24 13:41:00
|
Ulf Popeno |
Att anställa personal, det är som att köpa ny bil på postorder av okänd leverantör. Dyrt och du vet inte riktigt vad du får. Och du har svårt att bli av med stolpskott. I andra länder är antällningsreglerna annorlunda.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2004-06-24 14:01:00
|
Lars |
Du har fel etnisk tillhörighet. Invandrade taxi-chaufförer från tredje världen med hög utbildning är prioriterade.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2004-06-24 14:03:00
|
Per Persson |
Jag känner igen problematiken. Har själv samlat ihop 260 p i matematik, fysik och data på universitetet, och har hjälpt många inom dessa områden, men har för litet arbetslivserfarenhet. Har jobbat två terminer som obehörig lärare i Ma/Da, samt jobbat på industri och på Posten.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2004-06-25 02:02:00
|
Magnus |
Lysande! Helt klart värt en 5-poängare. Jag känner så väl igen problemen med att få jobb, arbetsgivarnas galna krav. Någonting som jag tror är en starkt bidragande orsak är just bristande kompetens hos rekryterarna. De vet helt enkelt inte vad som krävs av den anställde för att passa för ett visst jobb, och faller då tillbaka på den enklaste lösningen: Sjukt höga utbildningskrav, mao kräv att den sökande ska vara gravt överkvalificerad.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2004-06-25 21:37:00
|
Cath |
Bra artikel
|
|
Inlägg #20: Postat: 2004-06-27 19:18:00
|
Mona |
Mycket bra artikel! Har stått utanför arbetslivet länge, och har tänkt försöka komma tillbaka via studier i matte/fysik, komb. med språk, men man undrar ju: är det mödan värt?? Hela systemet går ju ut på att förstöra människor, låsa in dem i åtgärdshelvetet, AGA m.m. Men lycka till med jobbsökeriet, Camilla!
|
|