Våldtäkter är mannens ansvar

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2004-06-08 23:29:00
Michael Lundahl
Där det då Är det då
Inlägg #22: Postat: 2004-06-09 00:08:00
Inez
Ok, Lundahl har härmed fastställt att det är som så att en kvinna kan inte hänge sig, hon måste alltid tänka på att minimera riskerna. Ok, som vi alla trodde då.
Inlägg #23: Postat: 2004-06-09 00:11:00
Inez
Hon ska inte göra ett jävla skit i flörtväg, för då har hon lämnat dörren öppen. Och om hon vågar flörta utan att vilja ta steget mot knull, tja, då finns ju risken att hon blir knullad ändå. Tack Johannes, din artikel har gått fram och kommentarerna ....jag skulle skratta om det inte vore så sorgligt
Inlägg #24: Postat: 2004-06-09 00:27:00
Pär Khuek
Så länge kvinnor är svagare, borde de kanske tänka på riskerna med att umgås alltför intimt med okända män. Detta kallas "Den praktiska verkligheten", "Realiteten", "Sanningen", eller "Som det verkligen förhåller sig på riktigt, och inte teoretiskt!". Sedan kan man ju skuldbelägga patriarkatet eller rättsväsendet hur mycket man vill när man fått halsen avskuren om det gör en lyckligare.
Inlägg #25: Postat: 2004-06-09 00:33:00
Pär K.
Så Inez, flörta på du bara, men räkna inte med att varenda kille du träffar har läst Johannes artikel. Fast egentligen handlar väl risken för våldtäkt om så löjligt små siffror i statistiken att tjejer förmodligen istället borde oroa sig för att bli påkörda av ett rattfyllo, och att flörta med en okänd kille är nästan på pricken hundra procent riskfritt.
Inlägg #26: Postat: 2004-06-09 10:36:00
Sandra
Jag tror tyvärr inte de flesta här är på nivå Johannes. De förstår ju uppenbarligen inte vad du menar. De stirrar sig blinda på vissa ord såsom ansvar. Hjälp, skulle de behöva ta något ansvar i samhället, herregud men de betalar ju skatt då har de ju gjort sitt ;!!
Inlägg #27: Postat: 2004-06-09 10:50:00
Michael Lundahl
Inez: Det är svårt att komma med en sansad kommentar när du så fullständigt försvunnit ut i tangentens riktning. Läste du ens hälften av det jag skrev innan du spängde säkringen?
Inlägg #28: Postat: 2004-06-09 12:26:00
Johannes Jakobsson
PärK här summerar ganska fint samhällets inställning till sexualbrott, nämligen det att kvinnan ska anpassa sig och att mannen är oskyldig då "hon lockat honom" eller vad han nu menar. Det är verkligen sorgligt att någon fortfarande på allvar kan försvara den ståndpunkten.
Inlägg #29: Postat: 2004-06-09 13:16:00
Kalle
Nej Sandra. Alla är inte på Johannes nivå. Alla tycker inte, ens som tonåringar, att det är "fritt fram" med berusade flickor! När och varför ändrade du dig, Johannes?
Inlägg #30: Postat: 2004-06-09 13:54:00
Pär K.
Johannes, jag har ingen inställning alls till sexualbrott. Men det finns nånting som kallas "Moral hazard". Egentligen en ekonomisk term, men i tex USA kan man urskilja att den spridit sig till rättsväsendet, när folk stämmer flygbolagen för wtc. Extremfall: en kvinna som gör sitt bästa för att bli våldtagen, så att hon kan stämma skiten ur våldtäktsmannen och få skadestånd. Hon har inte gjort nåt olagligt, och mannen får skylla sig själv, men är det verkligen vad rättsväsendet är till för?
Inlägg #31: Postat: 2004-06-09 14:05:00
Pär K.
Skillnaden mellan en våldtäkt och ett samlag är väldigt luddig, och avgörs nästan enbart i kvinnans psyke: på efterfesten när både mannen och kvinnan är stupfulla och superkåta, eftersom det förmodligen är under dessa omständigheter de flesta våldtäkterna sker? Att det skulle vara någon annans fel än mannen funderade jag inte ens över innan jag läste din artikel, men kvinnor borde ändå uppmanas att bejaka sin självbevarelsedrift.
Inlägg #32: Postat: 2004-06-09 17:28:00
Feh
Våldtäkt avgörs i en kvinnas psyke?

Okej.
Inlägg #33: Postat: 2004-06-10 11:29:00
C
Mörkrädd blir jag. Våldtäkt avgörs i en kvinnas psyke. Ja herre Gud. Dessutom är det INTE främmande obekanta män man löper störst risk att bli våldtagen av, utan det är av sk kompisar. Dessa män är det nåt fel på. Vad görs? DET är vad debatten ska handla om.
Inlägg #34: Postat: 2004-06-11 09:38:00
Arvid Lindman
Nej. Den ska handla om varför så många kvinnor av sexuella skäl söker sig till farliga män och sedan beklagar sig när det blev fel fast de tagit helt medvetna risker. Men för Johannes och C så är dessa kvinnor plågade av män som inte tar ansvar. Sedan heter det att de som inte gillar artikeln inte är "på nivå". Nej visst. Är man så en sådan "nivå" att man tror att artikeln är sann och rätt då är man illa ute.
Inlägg #35: Postat: 2004-06-11 12:59:00
Jenny
Läs på lite fakta, Arvid, innan du drar slutsatser. Det är INTE uppenbara rötägg som står för de flesta våldtäkterna. vad media säger ska man ta med en nypa salt, då deras rapportering ser helt annorlunda ut än verkligheten.
Inlägg #36: Postat: 2004-06-11 20:54:00
Pär K.
En våldtäkt avgörs i kvinnans psyke på detta sätt: mannen och kvinnan är stupfulla och rejält kåta. Mannen vill ha sex, medan kvinnan inte vill. Kvinnan är dock för full för att orka göra motstånd. "Han är ju min kompis så det är väl inte så farligt, väl?" tänker hon kanske. Mannen är ett svin, som inte frågar eller ser på kvinnan att hon inte vill, men han är samtidigt apfull och kommer därför kanske inte ens på tanken att det existerar fler viljor än hans egen.
Inlägg #37: Postat: 2004-06-11 20:54:00
Pär K.
Kvinnan upplever sig våldtagen, vilket är korrekt, men mannen har inte avgjort våldtäkten. Det enda som skiljer den beskrivna våldtäkten från ett samlag, är kvinnans tankar/humör, och rent filosofiskt sätt är hon därför den som har "ansvaret" för våldtäkten. Om hon hade velat ha sex, hade mannen alltså handlat på precis samma sätt som nu, men inte gjort nåt brottsligt. Fundera på detta scenario ni, alla inskränkta. :-
Inlägg #38: Postat: 2004-06-11 22:51:00
Arvid Lindman
Det var ju roligt att någon svarade i alla fall. Hur ska jag läsa på om det som står i tidningar tydligen inte stämmer?
Inlägg #39: Postat: 2004-06-13 03:22:00
jenny
Arvid, det finns rapporter, undersökningar och rättegångsprotokoll. Gå och gör som Wennstam- förkovra dig.
Inlägg #40: Postat: 2004-06-14 18:44:00
Jenny
Men icke, som den klassiske fege uslingen som stoter pa motstand sa ar det bara att smyga ivag och latsas som ingenting. Gulligt.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...