Våldtäkter är mannens ansvar

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2004-06-08 17:51:00
Michael Lundahl
För det andra säger du emot dig själv. "När de inte klarar av att hålla sig undan, blir för fulla, flirtar för mycket, klär sig för sexigt, då är det fritt fram." *Där* har du själv tagit upp "Skyll dig själv"-myten.
Inlägg #2: Postat: 2004-06-08 17:53:00
Johannes Jakobsson
Men Michael, det är ingen skyll dig själv myt utan det är förövarens inställning till våldtäktsoffret.
Inlägg #3: Postat: 2004-06-08 17:54:00
Michael Lundahl
Vad gälle ratt jag gör mig "lustig" angående en alkometer så finns det en stor portion allvar i det hela vilket du fullständigt ignorerar. Vittnen i Tumbafallet visar klart och tydligt att det inte alls är så enkelt och självklart att veta när man går över gränsen som du försöker göra gällande. Det är ett fult försök av dig att släta över en frågeställning som rättsväsendet *måste* ta hänsyn till.
Inlägg #4: Postat: 2004-06-08 17:55:00
Michael Lundahl
Svar 2: Varför står då Wennstam och säger rakt ut i Aftonbladet att domstolen tycker "Skyll dig själv" till brottoffren?
Inlägg #5: Postat: 2004-06-08 17:59:00
Michael Lundahl
Vidare, vad gäller våre respektive könsroller är det få seriösa debattörer/feminister som idag inte anser att könsrollernas bevarande är ett resultat av både mäns och kvinnors beteenden och attityder. Detta gör att om du vill dela ut en kollektiv skuld så får du göra det till kvinnorna också.Konsekvensen av detta blir då - lustigt nog - "SKyll er själva".
Inlägg #6: Postat: 2004-06-08 18:02:00
Michael Lundahl
Spinner man vidare på ditt resonemang attd et går att dela ut en kollektiv skuld för att brott begås istället för att individen själv bär ansvar för sina handlingar så kan man ju fråga sig vad du anser om det faktum att 8 av 10 mördade/dräpta är män samt att den som dödar vanligtvis själv är man. Betyder det då att de som mördas får "Skylla sig själva"?
Inlägg #7: Postat: 2004-06-08 18:04:00
Björn
sv 5: Vilket ju rätt tydligt demonstrerar hur sanslöst begreppet "kollektiv skuld" är. Men kollektivismen som grundförutsättning debatteras tyvärr sällan, utan det blir snarare logiska fortsättningar på denna som debatteras.
Inlägg #8: Postat: 2004-06-08 18:05:00
Michael Lundahl
Jag vet att du stenhårt propagerar för den kollektiva skulden och vill utmåla män som kollektivt ansvariga och kvinnor som oskyldiga offer. Men om du vill ikläda dig rollen som kollektivt ansvarig så får du faktiskt göra det utan mig... och även de flesta andra män. Jag tänker aldrig ta på mig ansvar för att en människa inte uppfyller sin plikt att följa lagen. Så länge som ingen satt en pistol mot lagbrytarens huvud är brottet på dennes eget ansvar.
Inlägg #9: Postat: 2004-06-08 19:53:00
Johannes Jakobsson
ML: Tjohej.. det är svårt att hålla reda på alla kommentarer i det här fältet. Ska göra ett försök med lite svar i alla fall. Here goes :
Inlägg #10: Postat: 2004-06-08 19:55:00
Johannes
Det Wennstam menar med domstolens skyll dig själv inställning gentemot offret är i princip detsamma som de flesta våldtäktsmäns bortförklaringar, det som du citerade från min text här ovan. Det är den inställningen som jag vill komma åt och menar att män är kollektivt ansvariga för.
Inlägg #11: Postat: 2004-06-08 19:56:00
Johannes
Jag menar på intet sätt att män som individer är skyldiga till enskilda våldtäkter utan att man i grund och botten måste sluta tala om att kvinnor ska ändra på sig för att våldtäkterna ska försvinna. Det är män som begår våldtäkter och således ska de ändra på sig.
Inlägg #12: Postat: 2004-06-08 19:57:00
Johannes
Ang. "Tumbafallet" så vill jag inte spekulera i rätt eller fel. Jag hoppas att HD gjort en rättvis tolkning. Har inte läst förhör eller liknande, bara kvällstidningarnas tolkningar av fallet.
Inlägg #13: Postat: 2004-06-08 19:59:00
Johannes
Vidare så skjuter män som individer ofta debatten ifrån sig istället för att verkligen fundera på vad det är som skrivs. Kommentarfältet för den här artikeln är ett klockrent exempel. Man förlöjligar och bespottar istället för att komma med konkreta argument.
Inlägg #14: Postat: 2004-06-08 20:00:00
Johannes sista
Debatterar gärna med dig, fast det är dumt när debatten går igång på missförstånd som att alla män skulle åtalas kollektivt. Det är lappri, och texten handlar inte heller om det. Skulle folk läsa hela texten i lugn och ro menar inte att du inte har gjort det så skulle de inte skriva dumma kommentarer heller. Fast det är ju den hårda verkligheten som redaktör här... hehe
Inlägg #15: Postat: 2004-06-08 20:01:00
Michael Lundahl
JJ: Vem f-n har sagt att kvinnorna skall ändra sig för att våldtäkterna skall ta slut?! Menar duy poå fullaste allvar att det finns en enda seriös debattör, lagstiftare opinionsbildare eller ens vanlig medelsvenssom som säger att de som våldtar inte behöver ändra sitt beteende utan det är *kvinnorna* som skall ändra sig?
Inlägg #16: Postat: 2004-06-08 21:34:00
Jenny
Jag tänker då inte sluta akta mig. sen förstår jag inte var de här människornas människo/kvinnosyn kommer ifrån- lika lite som jag förstår att kvinnor inte går från misshandlande män, försvarar sig med våld eller falskeligen anmäler våldtäkter.
Inlägg #17: Postat: 2004-06-08 21:38:00
Johannes Jakobsson
Sexualutbildning i stort säger att kvinnor ska akta sig för killarna. Media basunerar ut att nu är en ny våldtäktsman i farten och alla måste akta sig på väg hem från krogen. Poliser frågar kvinnor varför de valde att gå hem med person x när de nu kom att bli våldtagna i efterhand. Osv. Alla ingår de i en struktur som skuldbelägger kvinnan.
Inlägg #18: Postat: 2004-06-08 21:39:00
Johannes Jakobsson
Allt detta är så korkat så att det blir riktigt riktigt ledsamt, för precis som du skriver så är det aldrig brottsoffret som ska hållas ansvarig för det inträffade. Det är aldrig en kvinnas fel att en man hoppar på henne. Att det är svårt att förstå i Sverige anno 2004 är helt sanslöst.
Inlägg #19: Postat: 2004-06-08 21:51:00
Jenny
Sexualundervisningen i skolan, hur ser den ut nu för tiden?
Inlägg #20: Postat: 2004-06-08 23:25:00
Michael Lundahl
Att minimera risker handlar på intet vis om att skuldbelägga. Där har du Skyll Dig Själv-myten *igen* JJ. Om jag lämnar dörren vidöppen när jag går hemmifrån och sedna kommer tillbaks och finne rmin dator stulen, där det då min egen skuld att datorn stals? Nej naturligtvis inte. Dock kan det inte aldrig förnekas att risken för att jag skulle drabbas av stöld ökade mångfallt av att jag inte låste dörren.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...