|
Inlägg #1: Postat: 2004-06-07 11:56:00
|
|
Per W |
Det är resultatet av en förundersökning, som avgör om det går till åtal, och det är slutligen domstolen som avgör skuldfrågan.
Förstår inte resonemanget om vad kvinnor gör... eller inte gör...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-06-07 12:04:00
|
|
Jenny |
Visst, det är hjärtskärande. Men inte direkt faktaspäckat, och därför kan jag inte se detta som ett inlägg i någon debatt. Och statistiskt sett anmäls färre våldtäkter där "offret" ljuger än i andra brott.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-06-07 12:05:00
|
|
Pär K. |
Falska våldtäktsanmälningar har blivit väldigt populärt i feministkretsar. Kan ställa till med mycket djävulskap för män innan de oskyldigförklaras!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-06-07 12:53:00
|
|
Johannes Jakobsson |
Sitter mitt i läsning av Wennstams nya bok "En riktig våldtäktsman". Tror att få personer skulle argumentera för att kvinnor i någon större utsträckning anmäler påhittade våldtäkter för att få uppmärksamhet om de var medvetna om påfrestningen som en rättsprocess lägger på offret anmälaren.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-06-07 12:55:00
|
|
Jenny |
Pär K: kom med bevis så kan vi diskutera. ALL statistik KW, Flickan och skulden, rapport från BRÅ visar på att det är OVANLIGT med falskanmälningar. Återigen, individuealla undantagsfall är ingenting som behöver gälla i stort.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-06-07 12:55:00
|
|
Johannes Jakobsson |
Sen så är det ignorant, för att inte säga korkat, att påstå att domar där den åtalade parten går fri är falska våldtäktsanmälningar. Våldtäkter är svåra brott att bevisa. De omges dessutom av många av media skapade fördomar.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-06-07 13:07:00
|
|
Robert Åberg |
Kanske så att antalet falska anmälningar av våldtäckt är få. Men om det så bara är en falskt anklagelse av hundratals anmälningar så finns det ingen anledning till att marginalisera det lidande en oskyldig "gärningsman" får utstå. Hurvida det gäller i detta fall kan inte jag ha någon åsikt om då jag inte vet speciellt mycket om fallet.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-06-07 13:10:00
|
|
JoeHill |
False rape allegations. Ca 40. I alla fall i en amerikansk småstad. Andra brott ligger det runt 2 om jag inte missminner mig. Detta är den enda veteskapliga artickel jag hittat ang detta: Länk: ncbi.nlm.nih.gov:80
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-06-07 13:21:00
|
|
Johannes Jakobsson |
Hehe... NCBI: Established in 1988 as a national resource for molecular biology information, NCBI creates public databases, conducts research in computational biology, develops software tools for analyzing genome data, and disseminates biomedical information - all for the better understanding of molecular processes affecting human health and disease.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-06-07 13:22:00
|
|
Johannes Jakobsson |
-> Det gör ju att man undrar lite om sanningshalten i den vetenskapliga artikeln. Hittade f.ö. ingen artikel, bara ngt fakta. Det är dessutom i USA och inte i Sverige. Rättssystemet är "lite" annorlunda här.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-06-07 13:22:00
|
|
Stefan_B |
Svar 8: Jag har för mig att jag har hört talas om den där förut. Jag vill minnas att de åtminstone delvis utgick ifrån att anmälningar som drogs tillbaka var falskanmälningar, men jag kan ha fel.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-06-07 13:23:00
|
|
Johannes Jakobsson |
För övrigt så menade i alla fall inte jag att marginalisera gärningsmannen. Svarade bara på Pär K:s inlägg.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-06-07 13:35:00
|
|
JoeHill |
Oops.. Hela artickeln finns dock här:
Länk: sexcriminals.com
Jag påstår inte att han har rätt bara att det är det enda jag kan hitta som anses veteskapkligt. För övrigt är NCBI "DET" sökverktyg alla forskare inom medicin/biologi använder sig av i hela vida världen.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-06-07 13:37:00
|
|
JoeHill |
"Established in 1988"---Johannes, jag trodde du visste när internet började användas av gemene man. Tydligen inte...
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-06-07 14:14:00
|
|
JoeHill |
stefan_B: "...these cases are declared false only because the complainant admitted they are false..."
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-06-07 14:36:00
|
|
Jörgen |
Tack till Jenny och Johannes för att de bekräftar Martins inledande påstående "Kvinnor gör ju inte sånt."
Falska anmälningar existerar ju inte. Det beror ju enbart på rättssystemets trakasserier av anmälarna och orealistiska beviskrav att så många anmälda aldrig döms, eller hur?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-06-08 10:44:00
|
|
Stefan_B |
svar 15: Tja, men då återstår ju egentligen bara två frågor: kan man lita på anmälarna när de påstår att de gjorde en falskanmälan? Det är ju inget nytt att anmälningar dras tillbaka under press, särskilt eftersom det rör sig om en småstad. Och, kan resultaten om de är sanna anses representativa? En intressant artikel i vilket fall...
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-06-08 11:02:00
|
|
Johannes Jakobsson |
JoeHill: Nu har man ju forskat även innan internet fanns, och jag kopierade bara det som stod på framsidan på deras sida. Har du några spörsmål om när de anser att de grundades får du nog ta det med dem..
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2004-06-08 11:03:00
|
|
Johannes Jakobsson |
Jörgen, nu förringar du allas argument istället för att svara konkret. Det är ett lite tvivelaktigt sätt att debattera.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2004-06-08 13:02:00
|
|
Sunny |
Självklart finns det falska anmälningar. Lika självklar är att de flesta inte ens blir anmälda. I båda fallen drabbas någon hårt..
|
| |