|
Inlägg #21: Postat: 2004-06-08 14:32:00
|
|
Jörgen |
> #19: Jenny skriver, 2 gånger, att falskanmälningar om våldtäkt är ovanligt och hänvisar till KW som statistik???. Du skriver svar 4 att få personer skulle argumentera om falskanmälningar om de kände till påfrestningarna, osv...
Därav min kommentar att ni spär på myten att "Kvinnor inte gör sådant".
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2004-06-08 16:30:00
|
|
martin. |
Jag tvivlar inte alls på att påfrestningarna för den som anmäler en våldtäkt är fruktansvärt jobbiga. Men det förutsätter väl att det verkligen ägt rum en våldtäkt. Att sitta och ljuga ihop en historia kan väl knappast vara så hjärtskärande...
Det känns skitjobbigt att sitta här och komma med motargument i något så fruktansvärt som våldtäkt, men det handlar om rättsäkerhet för oss också, inte bara för kvinnor. Hur ska vi annars kunna jobba för jämnställdhet tillsammans?
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2004-06-08 21:06:00
|
|
johanna |
oavsett om falskanmälningar är vanligt förekommande eller inte, så kan man inte förbise att det faktiskt kan hända. jag vet många sjuka tjejer där ute som skulle kunna gå långt när dom väl fått för sig något.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2004-06-08 21:44:00
|
|
Jenny |
Jaja, okej. Titta, jag böjer mig för statistiken.
Min ringa erfarenhet har varit att alla de påhittade våldtäkterna har dragits tillbaka, men man kan ju knappast räkna mig som något statistikbank.
Idioter finns av alla kön. Jag hoppas verkligen att ingen hävdar något annat.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2004-06-13 08:40:00
|
|
Greg |
Det är ju omöjligt att veta hur många våldtäkter som är falskanmälningar. Det måste ju vara ett svårare brott att bevisa än själva våldtäkten.
Dock är det en annan sak som ofta missas, bara för att det anmäls runt 2000 våldtäkter varje år så betyder det inte att det är 2000 olika gärningsmän eller 2000 olika offer. Ofta är det en gärningsman som våldtagit en kvinna inom ett förhållande ett antal gånger. Rekordet tror jag är en kvinna som anmälde 100! våldtäkter.
|
| |