Inlägg #1: Postat: 2004-06-04 20:45:00
|
Robert |
Jag är visserligen för kärnkraft, men den här artikeln får ändå en etta av mig. Det här måste vara det dummaste argumentet för kärnkraft som jag någonsin hört. Presis som att marknadens frihet skulle vara någon värdegrund för samhället, löjligt. Vart drar du i så fall gränsen?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-06-05 05:43:00
|
Alf Carlsson |
"staten tvingar företag att stänga"-Ett demokratiskt fattat beslut gör gör att kärnkraften avvecklas. Detta kan aldrig underställas "fri marknad" eftersom det företag inte finns som kan ta ansvaret för en olycka.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-06-05 05:44:00
|
Alf Carlsson |
"Energi är en oändlig resurs - även om enskilda energislag kan ta slut kommer energi aldrig att göra det. Mot den bakgrunden finns absolut ingen anledning till restriktioner."
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-06-05 05:52:00
|
Alf Carlsson |
"Den politiska styrningen är långtgående." -Det betyder:"Den DEMOKRATISKA styrningen är långtgående. Vi väljer ett gäng som ska ta ansvar och väva in alla möjliga faktorer t ex att en olycka gör stora områden obeboliga för eviga tider.1. Vill du avskaffa demokratin? 2...och vill du i så fall ha mig som diktator? Det är nämligen det enda alternativet som jag ställer upp på.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-06-05 12:01:00
|
Marcus |
Ja och vapen också, och atombomber... självklart skall alla få tillverka granater bomber kärkraftsverk i sin källare.... det skall ju vara en fri marknad och alla måste ju värna om säkerhet och välstånd.
*slut på ironin*
Det var den mest korkade artikel jag har läst. Kärnkraft är farlig och skall begränsas. For oss och våra efterlevande.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-06-05 13:02:00
|
Robert |
Det här är skrämmande för demokratin och beklämmande. Vissa personer verkar uppenbarligen inte ha förstått att vi har en demokratisk stat som försöker se till allas bästa, på vilket sätt är marknaden demokratisk? Om man lämnar över alla beslut åt fria marknadskrafter så har man faktiskt avskaffat demokratin, och infört något som skulle kunna kallas för marknadsfasism den starkes rätt.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-06-05 13:46:00
|
Mona |
Jaha, du...så jag borde få bygga en egen liten reaktor i min källare, utan att ha tagit en enda poäng i kärnfysik? Skämt åsido, lite ironi...Den dummaste artikel jag någonsin läst! Ska den som startar en kärnkraftsanläggning även ta det fulla ansvaret för ev. olyckor?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-06-05 14:05:00
|
Lars Nilsson |
Den intressanta frågan är med vad skall Europas kärnkraft ersättas motsvararande 300 milj ton olja årligen. I Sverige är motståndet stort till kärnkraft, kol och naturgas. Dessutom ökar motståndet mot vindkraft. Kärnkraftsmotståndarnas alternativ börjar sina.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-06-05 15:21:00
|
Inger |
En EU-expert på Svenskt Näringsliv tar upp att energi kan aldrig förstöras utan bara omvandlas. En fysikalisk lag, som han då tillämpar på endast en sorts energi: en förträfflig kärnkraft. Ekonomi styrs då av samma lag: En klinisk omsättning, för omsättningens princip, mellan företag och hushåll...
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-06-05 21:04:00
|
Marcus |
återigen slås jag av hur intelligenta och sunda alla människor som komenterar här på Sourze är och hur korkade artiklar många "människor med makt" lyckas får fram. Var detta en artikel för att provocera eller? Den drar bara löje och inkompetens och dumhet över Svensk Näringsliv. Gud va pinsamt, vuxna människor som skriver sån smöjra.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-06-05 21:20:00
|
Marcus |
Fussion ja, hur gick det med den någon som har info? Inger?
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-06-06 08:54:00
|
Alf Carlsson |
I en ekonomisk debatt skulle Munkhammar räknas till de "Närande", medan sjukvårdsbiträdet som kör ut din gamla mor på hemmet i solskenet för "Tärande". Munkhammars insatser anses som en förutsättning för sjvbitr.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2004-06-07 09:20:00
|
KD |
JM m. fl. skall självklart få starta kärnkraftverk under förutsättningen att eventuella negativa effekter av hanteringen drabbar endast dem själva.
|
|