Inlägg #1: Postat: 2004-05-31 23:52:00
|
Alf Carlsson |
Oavsett det, så verkar demoniseringen av människor inte vara begränsat till Irak och varför samtal med någon anhörig /advokat? skulle förvägras verkar hysteriskt. Har han träffat advokat?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-06-01 11:34:00
|
anhörig |
Det var inget självmordsförsök, han skulle bara ha ut maskarna. Hans avsikt var aldrig att dö, så där har du nog uppfattat det hela lite fel.
Men hur som helst så kan vi nog behöva lite hjälp utifrån.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-06-01 12:28:00
|
Arg |
Alf Carlsson har uppenbarligen ingen aning om vad han talar om. Min mamma tog livet av sig för två månader sedan, hur i helvete ska jag och de övriga överlevande "bära" det, tycker du? En psykiskt sjuk människa kanske inte går att nå, trots att man inte gör annat än försöker. Ska jag ta ansvar för det? Idiot. I övrigt har vi inte ett fungerande rättssystem eller en befintlig psykvård i det här landet, det här är ett stickprov på hur det ser ut. Sofia, jag hopas att det ordnar sig.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-06-01 12:46:00
|
Alf Carlsson |
"Självmordsförsöket" som sen inte var något enligt "anhörig" tas med för att understödja ett rättsövergrepp. Stycket borde inte varit med eftersom det inte har med rättsövergreppet att göra, utan snarare hör hemma i en famijeterapeutisk situation. Brodern beskrivs inte heller som "psykiskt sjuk", vilket tydligen var fallet med din mamma och jag tror säkert att ni gjort vad ni kunnat och kan gå vidare förvissade om det.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-06-01 12:55:00
|
Alf Carlsson |
Vad gäller "ej fungerande rättssystem", så håller jag helt med. Det är den starkes och den rikes rätt, men även den frågan är större än just en omhäktning, som dessutom kan motiveras med att man vill hålla historien fri från efterkonstruktioner, d v s försvårande av bevisföring.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-06-01 12:56:00
|
Alf Carlsson |
Sen är det klart att jag vill att saker ordnar sig för familjen, men tycker det är bättre man fokuserar brodern och familjesituationen än använder situationen i en slaskdebatt om rättssystemet, där vi inte har alla fakta i just detta fall.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-06-01 15:59:00
|
Emma |
Just det! Artikeln är helt förvirrad.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-06-01 16:49:00
|
bekant |
"emma" verkar nog mer förvirrad än artikeln anser jag..
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-06-01 16:53:00
|
Humanliberalen |
"Självmordsförsök" dina citationstecken är det bara du som kallat det. Att du sen fortsätter referera till det så får ju stå för dig och din terapiagenda.
Problemet är uppställt i artikeln i välpresenterad ordning. Brodern blir häktad med restriktioner. Eller i klarspråk, isolerad under ett flertal veckor. När det är dags att besluta om fortsättningen tar en vikarierande åklagare och en domare som inte ens är påläst om fallet slentrianmässigt beslut om omhäktning med fortsatta restriktioner.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-06-01 16:54:00
|
Humanliberalen |
Och snurrtantan Emma som till kommentar efter kommentar tydligen ser en poäng i att prata om förvirring, men själv inte kan klara ut ens vad hon menar med saken. Vem är förvirrad?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-06-01 16:54:00
|
Humanliberalen |
De mänskliga konsekvenserna av kontinuerlig isolation måste tas hänsyn till när våldsmonopolet utövar sitt privilegium. Vi talar trots allt om våldsmonopolets exekutiva makt som disponeras av dessa tjänstemän. Att dessa fritt kan besluta om åtgärder utan hänsyn till konsekvenser för mina tankar till det gamla Tyskland. Åklagare och andra våldsmonopolets aktörer måste hållas extremt kort, se på hur det gick i Abu Ghraib. Och det är bara den publika bilden.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-06-01 16:54:00
|
Humanliberalen |
För ingen tror väl ändå att åklagaren kan känna till den absoluta sanningen. Åklagaren lever precis som alla i sin egen tankevärld. Kanske alla män är våldtäktsmän och ska straffas preventativt. Kanske ligger det på tryck uppifrån att fälla till varje pris efter några frikännanden med hög mediaprofil. Men när åklagaren straffar den misstänkte redan innan rättegång, måste dennes beslut noggrant utredas och åtgärder vidtas. Det kallas RÄTTSSÄKERHET.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2004-06-01 16:55:00
|
Alf Carlsson |
Artikeln är inte förvirrad, däremot dramatiserad och förvillande i vilken diskussion som ska komma ur den. Historien är en systers berättelse dessutom starkt berättad och måste respekteras som sådan. Att däremot ha den som grund för en rättvisediskussion är mer tveksamt.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2004-06-01 17:05:00
|
Alf Carlsson |
9. För helvete; "har haft specialbevakning på grund av självmordsrisken"; "Och nu äter maskarna upp honom inifrån."--Här är skillnaden på organisationens objektiva syn, "självmordrisk" och subjektets motivering "maskarna äter upp...".
|
|
Inlägg #15: Postat: 2004-06-01 17:07:00
|
Alf Carlsson |
OM jag TVINGAS välja, så ställer jag mig på institutionens "självmordsrisk", den objektiva värderingen sida och är verklighetesglappet lika stort i häktningsdelen, så är jag mycket glad å allas vägnar att han är under professionell övervakning i avvaktan på rättegång.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2004-06-01 17:12:00
|
Alf Carlsson |
Jag kan diskutera rättsstaten när som helst och var som helst, men INTE med denna om än utmärkta artikel som underlag.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2004-06-01 17:37:00
|
Humanliberalen |
Alf, uppenbart har du stort förtroende för institutioners objektivitet, det är ändå detta som svenskarna matats med under så många år. Vad du missar är att institutionens åsikter, åtgärder och beslut tas av individer som är precis lika objektiva som du och jag, alltså inte alls.
Oavsett vad man kallar händelsen var den uppenbart en konsekvens av rättsövergreppet och därmed en naturlig del av artikeln, varför anser du att den inte skulle vara med?
|
|
Inlägg #18: Postat: 2004-06-01 18:28:00
|
bekant |
>Alf
Det handlar som sagt inte om "självmordförsök", han är psykotisk och en väldigt vanlig vanföreställning vid psykos är just att maskar eller spindlar äter på ens kropp, eller försöker klösa sig ur kroppen.
Och när han då försöker skära bort "maskarna" så föreligger en risk för oplanerat självmord eftersom han inte är medveten om vad han gör.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2004-06-01 18:28:00
|
bekant |
Och orsaken till att han blev psykotisk är förmodligen för att han inte klarade av att vara inspärrad med de restriktioner som fanns.
Men, det handlar som sagt inte om att han medvetet försökte begå självmord.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2004-06-01 18:44:00
|
Anna |
Otroligt att Sourzeläsarna kan dra sådana slutsatser av denna artikel; rättsövergrepp, tortyr, osv. När ska en brottsmisstänkt få gripas tycker ni? Att han suttit häktad så länge tyder ju på att de inte tagit lätt på fallet och att de säkert har stark bevisning mot honom.
|
|