Övergrepp i Irak ingen slump

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-05-25 19:06:00
Mike
USA hade helt sonika kunnat ställa upp de flesta av fångarna i Abu Grahib inför exekutionspluton utan att bryta mot GK.
Inlägg #2: Postat: 2004-05-25 19:36:00
Johannes Jakobsson
Så du tycker inte att det är tortyr att bli ställd på en kartong med el-ledningar kopplade till dina extremiteter inkl. penis samtidigt som du fotograferas? Läs senaste Newsweek, bor du i USA borde du ha tillgång till den när den nu finns överallt i Sverige.
Inlägg #3: Postat: 2004-05-25 20:37:00
sandra
Genevekonventionernas gemensamma artikel 3 stadgar en skyddsnivå som är en minimistandard för alla väpnade konflikter. "Personer som icke direkt deltager i fientligheterna, däribland medlemmar av stridskrafterna som nedlagt vapen...personer som försatts ur stridbart skick genom sjukdom, sårskada, fångenskap... skola under alla förhållanden behandlas med humanitet."
Inlägg #4: Postat: 2004-05-25 20:37:00
Sunny
J: Troligen är han medveten om att "vanliga" fångar i USA ofta misshandlas o våldtas i fängelserna.
Som han skriver: kriminella har inget skydd. Att det inte är så noga med lite tortyr skymtar nog mellan raderna? Människan är inte god utan destruktiv som art.
Inlägg #5: Postat: 2004-05-25 20:41:00
Mike
Svar 2, såvitt jag vet var det ingen "el" i el-ledningarna till skillnad från hur det var innan USA tog över Abu Grahib. Om de utsattes för el-chocker av USAs personal var det förstås tortyr.
Inlägg #6: Postat: 2004-05-25 20:44:00
Mike
Svar 3, Men det var ju inte dessa som fanns i Abu Grahib. Det var personer gripna för olika brott. På de avdelningar där övergreppen förekom satt dessutom de som var misstänkta för de värsta dåden.
Inlägg #7: Postat: 2004-05-25 20:46:00
sandra
Jag tycker att de borde falla in under artikel 3, har svårt att se varför de skulle vara undantagna? Syftet med civilkonventionen är just att skydda civila under ockupation. Men USA slinker såklart undan på något sätt..
Inlägg #8: Postat: 2004-05-25 20:47:00
Mike
Svar 4, Jag försvarar inte övergreppen i Abu Grahib eller andra fängelser. Men saker ska kallas vid sina rätta namn. På Saddams tid mötte 30000 irakier döden genom hängning i Abu Grahib, var är ert sinne för proportioner?
Inlägg #9: Postat: 2004-05-25 20:49:00
sandra
svar 5. Det känns inte avgörande huruvida det var el eller inte. Det måste även vara av relevans hur personen upplever situationen. Att förse någon med huva, eller i övrigt behandlas som fångarna där har behandlats måste kunna klassas som tortyr. Bara att avskära en persons sinnesintryck kan räcka.
Inlägg #10: Postat: 2004-05-25 20:50:00
Mike
Svar 7, Så Genevekonventionen skyddar även "civila" mördare enligt dig?
Inlägg #11: Postat: 2004-05-25 20:52:00
sandra
svar 8.
Kanske att USA vill vara den goda kraften som sveper över världen och kritiserar andra för att använda inhumana metoder. Det som hände under den tidigare regimen var fruktansvärt och så är även detta.
Inlägg #12: Postat: 2004-05-25 20:52:00
sandra
Den ska skydda alla civila om jag har förstått det rätt. Oavsett vad dessa har gjort. Du tycker att jag har fel?
Inlägg #13: Postat: 2004-05-25 20:57:00
Mike
Svar 11, Nej det som hände under förra regimen går inte att jämföra med detta. När man kallar detta tortyr så låtsats man som om det är samma sak. De skyldiga kommer att straffas av USA det är en annan skillnad mot Iraks tidigare regim.
Inlägg #14: Postat: 2004-05-25 21:02:00
sandra
Jag säger inte att det är samma "grad" av tortyr. Däremot anser jag att USAs beteende i Irak är förkastligt och avskyvärt och att det inte på något sätt förmildras av att det varit värre tidigare.
Inlägg #15: Postat: 2004-05-25 21:08:00
Marcus
misstänkta för dom värsta brotten? Oavsett om en dom är misstänkta för att ha gjort världens alla grymheter så skall en fånge ändå behandlas väl för han är trotts allt just bara misstänkt och därför oskylldig till bevisats skylldig

Men killen med mercerdersen och bensinmacken vad hade han gjort för att bli torterad? Var inte han också bara misstänkt?
Inlägg #16: Postat: 2004-05-25 21:17:00
Johannes Jakobsson
Mike: Jag förstår verkligen inte logiken i att rättfärdiga amerikansk tortyr med tidigare irakisk dito. Hussein kommer att ställas inför rätta för sina brott, men när kommer någon med verkligt ansvar att ställas inför rätta för det som skett efter hans fall?
Inlägg #17: Postat: 2004-05-25 21:38:00
Mike
"Hussein kommer att ställas inför rätta för sina brott" Och vem har sett till att det blir så? Jag har inte rättfärdigat något jag har bara sagt att det är skillnad, och att det är fel att kalla det för tortyr speciellt är man drar paralleller till Saddams regim.
Inlägg #18: Postat: 2004-05-26 00:49:00
Alf Carlsson
Jag fattar inte hur du kan skita ner dig så för en helt uppenbar sanning Mike. "det är fel att kalla det för tortyr " - Nu vilar du upp dig och återkommer. Du kan inte motivera ett mördande, med att andra mördade mer.
Inlägg #19: Postat: 2004-05-26 18:58:00
Roger H.
Tänk om Alf, Johannes, Jan E och liknande halvfigurer hade lagt ner lika stort intresse på att fördöma Saddam och hans terror under de ca 20 år som de hade chansen att göra detta. Men icke. Inte ett ljud förrän USA kommer in i bilden. Då ska det plötsligt skrikas och fördömas. Ett större hyckleri har väl knappast någonsin skådats! Vämjeligt sannerligen!
Inlägg #20: Postat: 2004-05-26 19:40:00
Johan
Mike, är det GK som definierar tortyr? Det som är tortyr av en krigsfånge, vad kallas samma behandling av en fånge? Kan det vara så att tortyr handlar om behandlingen och inte om vem som utsätts för den?
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...