Blattens svåra val

Den här tråden diskuterar artikeln Blattens svåra val.
Inlägg #1: Postat: 2004-05-24 13:58:00
--- -------
Är Vickan blattebrutta eller svennetjej?
Inlägg #2: Postat: 2004-05-24 17:05:00
sten
Bra artikel och du verkar ha skrivit den själv, det är välkommet här på Sourze. Mång människor med besvärlig bakgrund, ja till och med överklassare känner sig nedvärderade. Skyll inte landet utan enskilda människor. Det är bättre att vara svensk på heltid än invandrare på heltidständigt klagande på SDin dubbla bakgrund måste vara ett plus
Inlägg #3: Postat: 2004-05-24 17:21:00
Marcus
Jag känner mig bara mer och mer främmande.
Återigen en "det är synd om blattarna" artikel
Om vi nu alla är så lika.. vilket vi är. Varför kan ni inte skriva en artikel som berör mig som jag känner igen mig i så att jag kan känna medkänsla och samhörighet istället för skuld?
Inlägg #4: Postat: 2004-05-24 19:09:00
david
du verkar som en schyst kille, men du jobbar för fel parti, vägen till rättvisa går inte genom sossarna.
Inlägg #5: Postat: 2004-05-24 19:10:00
Malin Michea
Känner igen mig i det du skriver, kluvenheten, osäkerheten....Bra text!
Inlägg #6: Postat: 2004-05-24 19:37:00
Anna
Ett enkelt recept för framgång och respekt i Sverige för en invandrare är följande. Den gyllene regeln bör vara att inte kalla sig själv för "blatte" eller framförallt "svartskalle", för att sedan i nästkommande meningar smutskasta Sverige och svenskarna. Användandet av ordet "svartskalle" ger er inte legitimitet att begå rasistiska utalanden om svenskar. Sådana artiklar som skrivs på detta sätt ökar motsättningar och framförallt förakt mot den som skrivit den.
Inlägg #7: Postat: 2004-05-24 21:19:00
ensam
Muy bien.. Men du motiverade aldrig meningen "Det är nämligen andra som kräver av dig att välja tillhörighet, välja lag, välja land. Inte du själv"

Av det du sa om att heja på Sovjet lät det snarare som motsatsen att du valde att välja sida.
Inlägg #8: Postat: 2004-05-25 08:18:00
Yngve
Skyll inte på Sverige. Skyll på dina föräldrar som drog upp dig med rötterna. Som ens skaffade barn i ett land som såg ut som Chile gjorde då. Inte Sveriges fel det ser du. Och nu sitter du i riksdan. Fy fan för Sverige där invandrare inte har en chans...
Inlägg #9: Postat: 2004-05-25 11:20:00
Ilona B
jag tror de flesta invandrare går igenom samma funderingar. även jag har gjort det. men tacke vare blont hår o "felfri" svenska är det bara namnet som avslöjar mitt ursprung. sverige är hemma för mej, men håller alltid på finland i idrottsliga sammanhang*ler
Inlägg #10: Postat: 2004-05-25 15:43:00
Sunny
En bra artikel. O man behöver inte vara invandrare för att sakna sina rötter. En barndom på barnhem o i fosterhem kan skapa liknande känslor. Jag drömde om en öde o hela uppväxten. I dag har jag skapat den.
Inlägg #11: Postat: 2004-05-25 17:12:00
Margareth Osju
..så väl jag känner igen mig i dina ord.
Inlägg #12: Postat: 2004-05-25 23:38:00
Peter
Bra artikel, känner igen i overklighetskänslorna trots att jag kommer från grannlandet Finland. Dessvärre ser inte S mig som finsk, så jag är tvungen att påtala det för att känna mig verklig.
Inlägg #13: Postat: 2004-05-26 18:21:00
Old Boxer
Att den som lämnar sitt land gör en förlust är självklart. Så har det varit i alla tider, för alla människor. Läs t ex om Kristinas hemlängtan i Utvandrar-serien.
Laddar...