Inlägg #1: Postat: 2004-05-18 15:32:00
|
Ilona B |
Håller med av hela mitt hjärta att inga barn ska ”hjärntvättas” in i någon form av religion. Om man som vuxen sedan väljer att tro på någon gammal skäggig gubbe i någon himmel, så för all del. Enda gången jag kan tycka att religionen gör något gott är när den lyckas omvända missbrukare och/eller kriminella. Bättre med en frälst Jehova som ränner runt och predikar om gud, än en utslagen människa som är en fara för sej själv och andra.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-05-18 15:46:00
|
Marcus |
Det fanns en gång en planet där alla föddes nakna. Dom flesta som bodde på planeten gick därför omkring nakna hela sina liv och var lyckliga.
Men så fanns det ett släkte som var så nerövsa och konstiga att hurivida och vad dom skulle ha på sig upptog ändlösa diskussioner, för mycket kläder var fel.
För lite kläder var fel.
Dom släkterna som aldrig använde kläderdjuren dom skakade på huvudet och sa. Vad spelar det för roll vad ni har på er?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-05-18 16:36:00
|
Karin Dahlin |
En av de bästa jag läst på länge när det gäller politik och därtill mänskliga rättigheter,inte minst vad gäller barnen.
Hälsningar Kari
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-05-18 17:24:00
|
Sunny |
En mycket bra text! Kan bara instämma av hela mitt hjärta.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-05-18 20:39:00
|
Elvy |
Din tredje fulländade fullträff.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-05-18 22:36:00
|
AnnaC |
varför lyssnar ingen av de ansvariga på dig och tar till sig det, som egentligen borde vara en självklarhet, varför är allt tabu som rör islam...?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-05-19 02:27:00
|
Mirame |
Om världen befolkades av klarsynthet såsom din vore den ett paradis för alla och envar.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-05-19 09:30:00
|
Elisabeth |
Vi är alla EN GÅVA ifrån Gud,pojke respektive flicka som gåva och förvaltare av våra liv ska vi "tämjas och döljas"för att göra ett val värt namnet.Att förlora chansen,det gjorda går inte att göra ogjort.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-05-19 10:06:00
|
Drangelskan |
Skitbra text Soleyman! Den borde ha landat på DN:s debattsida i stället för här på Sourze. Fler borde få ta del av den! Lycka till!
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-05-20 00:07:00
|
Ninna Bengtsson |
Jättebra text! stå på dig!!! Suveränt
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-05-22 15:53:00
|
Inger |
Jag har också sett dokumentären om dessa skolor. Men till skillnad från dig ? köpte jag inte allt. Eller låt mig snarare säga: Jag fann den delvis "klippt" och alldeles för ofta märkliga svar som man i n t e hörde frågorna på. Frågorna var alltså borta! Tyckte heller inte om journalistens ensidiga och idealiserade beskrivning av den svenska skolan. Men, i helhet tyckte jag också att det var en djupt oroande dokumentär.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-05-25 08:44:00
|
helena |
Skulle du diskutera likadant om det gällde demokrati? Det finns ju ändå inpräntat i skollagen att att ungarna skall lära sig värdegrunder, bli demokratiska. Men det är ju inte det enda styrelseskicket i världen. Vad är normalt? Vem bedömmer? Vi godtar att det demokratiska begreppet inpräntas i ungarna. Varför då? För att det är mer humanistiskt?
|
|
Inlägg #13: Postat: 2004-05-25 08:57:00
|
Alf Carlsson |
Det märkvärdiga är att detta kallas "valfrihet" och den kommunala skolan som skapade en gemensam värdegrund, med bl a ämnet religionskunskap från början kristendomskunskap, kallas INDOKTRINERING. Och det är komiskt att det är sosseriet som understödjer dagens system.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2004-05-25 19:41:00
|
Johanna Karlsson |
Det är svårt att skriva hur bra jag tycker att det här är, utan att det blir banalt. Jag jobbar i en kommunal skola i en s.k. F1a och har fyra elever som bär slöja i stort sett dagligen och du har väckt många intressanta tankar som jag inte kan formulera än. Tack för välformulerad, informativ läsning!
|
|