Sverige mångkulturellt på ursvenskars villkor

Den här tråden diskuterar artikeln Sverige mångkulturellt på ursvenskars villkor.
Inlägg #1: Postat: 2004-05-12 17:52:00
Sandra
En bra text Ana Maria. Helt rätt det du skriver. Svenskarna behöver ta en stooor portion av soppan. London är skönt på det viset som du beskriver. Vi är lite mycket efter i Sverige i den här frågan.
Inlägg #2: Postat: 2004-05-13 10:40:00
Ava
Tyvärr finns det inte ens jobb åt alla svenskar. Stoppa därför invandringen till alla har fått jobb och kan leva drägligt. Annars kommer allt bara att bli värre och värre!
Inlägg #3: Postat: 2004-05-13 11:05:00
Elisabeth
Mångkulturellt raser eller klasser har alltid funnits.Jobb som behöver utföras men som vi inte har råd att betala.Solidaritet bygger på den allmänna fördelningsprincipen.Alla ingredienser accepteras inte "Man har inte gjort sig förtjänt av något" systemet.
Inlägg #4: Postat: 2004-05-13 11:31:00
Anna
Rakt igenom svenskfientlig artikel. Svenskar är inte det ondskefulla folk av rasister som Ana Maria försöker måla upp. Sedan vad har hon emot förorterna, de är väl mer mångkulturella än något annat i Sverige?
Inlägg #5: Postat: 2004-05-13 11:39:00
Jakob
Jämför inte Sverige med London. England är en gammal kolonialmakt med rötter i hela världen. De har styrt, fostrat och civiliserat i olika länder runt om i världen med ganska gott resultat. Där har du deras mångkulturella koppling. Tänk om hela världen skulle vara lika blandad som London? En enda stor soppa? Nej tack! Världen är större och rikare än så.
Inlägg #6: Postat: 2004-05-13 11:52:00
Unto S.
Jag har också erfarenheter från London. I skolan fick man lära sig om Londondimman, den tjocka smutsiga dimman. Den skrämde mig inte, 1965 åkte jag dit. Till en solig och ren London. Ingen på gatan vände sig om och pekade på mig och kallade mig idiot som man gjorde i min Bohusländska hemstad. Anledning till idiotförklaringen var att jag såg annorlunda ut, hade långt hår och helskägg.
Inlägg #7: Postat: 2004-05-15 13:44:00
Daniel
Ha ha! "Om ni inte håller med om min artikel är ni trångsynta, men det finns hjälp". Ödmjukt.
Inlägg #8: Postat: 2004-05-15 14:19:00
Hans
Är det verkligen så många svenskar som påstår att vi är så mångkulturella här i Sverige? De flesta är väl hyffsat överens om att vi lever i ett ganska segregerat samhälle. Sedan är åsikterna om hur man ska komma till rätta med detta spridda. Jämförelsen med London håller inte vilket Jakob redan påpekat.
Laddar...