|
Inlägg #1: Postat: 2004-05-11 14:08:00
|
|
Observer |
Om rubriken på första sidan hade varit en annons hade den fällts som vilseledande reklam. På intet sätt svarade rubriken mot det faktiska innehållet i artikeln. Vilket ansvar har chefredaktören för helt vilseledande rubriksättning på första sidan ?
Vad säger juristerna ?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-05-11 14:49:00
|
|
AC Collin |
Förre chefredaktören Bo Strömstedt lär ha sagt att "Vi ska få så många stämningar som möjligt, men bli fällda så sällan som möjligt". Det kanske lever kvar? Vilseledande rubrik? Ja, kanske. Den var ingen lögn, men du gjorde tolkningen. ;-
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-05-11 15:22:00
|
|
X-faktor |
Stig, sluta läsa expressen. Det är ingen riktig tidning. Du hittar mer trovärdig fakta i Kalle Anka.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-05-11 19:15:00
|
|
Svar: |
Hur korkad som helst! Befattningen kräver detta!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-05-12 11:55:00
|
|
margareth osju |
Hmmm, det slog mig att det är nog bättre att läsa Sourze än kvällstidningarnas skvallerblaskor..:
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-05-13 09:46:00
|
|
Nyfiken |
Intressant att höra vad Bo Strömstedt har att säga om just denna rubriksättning. Skulle den kunna ha hänt under hans tid som chefred på Expressen ?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-05-14 08:50:00
|
|
Det är humor, det är humor... |
"Alexandras sista ord till mördaren!":
"AJ"!
HAHAHAHA! Det är värt åtta spänn.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-05-14 22:43:00
|
|
Lars Nilsson |
Själv är jag inte så förvånad hur korkad chefredaktören är utan mer bristen på intelligens hos den vanlige journalisten. Man skall komma ihåg att i jounalistsvängen är det högsta status att jobba på en kvällstidning. Dessutom är man stolt över sin produkt!! Tala med vilken jounalist som helst på Expressen får Ni höra.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-05-15 10:57:00
|
|
Stig |
Lördagsrubrik 15 maj Expressen första sidan:
SEX-ÖVERFALL
MOT LENA PH
Inuti tidningen berättas det bara om att en man tagit tag i henne och hon hade stannat och låtit sig fotograferas tillsammans med mannen ifråga !!
Journalisterna Ida Thunberg, Niklas Svensson, Johan T Lindwall och Cornelia Nordström svarar för innehållet. Vem som svarar för förstasidans rubrik framgår inte. Han eller hon kan knappast få medhåll av journalisterna på plats.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-05-16 14:43:00
|
|
Intressant frågeställning |
Hur kan chefredaktören släppa igenom den helt uppenbara lögnen att en uppretad folkmassa anföll Lena PH ? I artikeln framgår ju att hon bara iakttagit hulliganbråket på håll !
Vad säger Journalistförbundets ordförande eller annan ansvarig i förbundet.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-05-18 11:09:00
|
|
undrande |
Hur kunde folkmassan bli uppretad på Lena Ph - ingen visste att hon var där på plats. Dom måste ha blivit upprepade på något annat. Man frestas tom att ifrågasätta om inte rubriksättaren är mentalt skadad på något sätt. För att inte tala om chefred som släpper igenom typ sådana rubriker. Nästan varje dag !!!
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-05-18 12:22:00
|
|
Läsare |
Otrolig nedvärdering av läsarna uppvisar här Expressen genom ett konkret och klart exempel.
Vore något för Expressens journalistklubb att yttra sig över.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-05-19 08:57:00
|
|
Jag köpte Expressen den 10 maj |
I regel köper jag aldrig Expressen eller skvallerveckotidningar. Men jag blev orolig när jag läste om överfallet på Lena Ph. och köpte tidningen. Sen blev jag lugn när jag fått reda på att inget överfall hade ägt rum. Skönt. Så visst kan lögnaktiga rubriker fylla en funktion ibland.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-05-19 09:01:00
|
|
Gjorde sitt jobb |
Rubriksättaren gjorde sitt jobb. Liksom de amerikanska soldaterna som skändade fångarna lydde han/hon bara order. Att inte lyda innebär sparken.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-05-19 14:53:00
|
|
Journalist |
Om rubriken varit sann skulle det ha stått att Lena Ph blev vittne till hulliganbråk. Ingen extra köpare av Expressen skulle han lockats av en sådan rubrik- så vad begär i av rubriksättaren.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-05-19 21:55:00
|
|
varför |
Varför var folkmassan uppretad ?
Varför anföll de Lena Ph ?
Vad hade hon gjort som uppretade folkmassan så väldigt ?
Vad säger Expressens chefred.? Är det inte dags att träda fram och berätta sanningen dvs följa Expressens gamla uppgift att alltid söka sanningen.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-05-25 13:11:00
|
|
Glad Rotaru |
ja visst nedvärderar Expressen läsarna genom vilseledande löpsedlar, men det är väl klart att de kommer fortsätta med det sålänge folk köper skiten! istället för att klaga på löpsedlarna kan folk väl strunta i att köpa tidningen. Om läsarna köper den visar det ju bara hur dumma de är, som trots att de vet att löpsedeln är skitsnack köper tidningen. Läsarna får skylla sig själva!
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-07-10 17:56:00
|
|
Hugo |
Allt är värst när det gäller Expressen. När kungen pressekreterare intervjuades om sitt jobb hos kungen på två hela sidor togs hela löpsedeln upp av att hennes man hade en annan kvinna. I den stora intervjuna nämdes detta med två rader att hon var skild.
|
| |