Den rationella ondskan?

Den här tråden diskuterar artikeln Den rationella ondskan?.
Inlägg #1: Postat: 2004-04-10 15:46:00
US
Ninna Bengtsson, glömmer du detta medvetet, det verkar så: "Belgiens försvarsminister André Flahaut kritiseras för att ha förolämpat USA genom att ställa sig bakom ett officiellt dokument, enligt vilket det värsta folkmordet i världen under de senaste 500 åren var utrotningen av de nordamerikanska indianerna och som har krävt 15 miljoner indianers liv sedan Columbus landsteg 1492." Alltså det är värre än nazisterna utrotning av judar.
Inlägg #2: Postat: 2004-04-11 01:47:00
Justin
Ondska är inte "total avsaknad av empati".
Definiera ditt egna varande. Naturen vet varken gott eller ont. endast sin egna nödvändighet. Människan å andra sidan har vareseblivit/uppfunnit så väl religion som den fria tanken, därmed inte sagt att jag försvarar andras onda gärningar, varför är vi så rädda för döden, rädda för livet?
Nyckeln är inte avsaknad av empati!
Man önskar att fler levde efter Kants kategoriska imperativ.
Inlägg #3: Postat: 2004-04-11 06:13:00
Anton L
Brist på empati är definitivt en ingrediens i det vi kallar ondska, men det är inte bara rationellt att göra ont. Även det goda kan springa ur den rationella tanken, men det krävs då empati.
Förra årets nobelpristagare heter egentligen JM Coetzee och belyser i boken "Djurens liv" på ett mycket träffande sätt hur de flesta av oss bekymmerslöst deltar i vår samtids största mordapparat. Något som jag tror kommer kräva såväl rationalitet som empati att avbryta.
Inlägg #4: Postat: 2004-04-11 12:10:00
Alf Carlsson
Det finns inga "onda" människor. Det finns onda system, institutioner som tvingar in människorna i förutbestämda roller. Vi spelar mer och mer roller i ett avhumaniserat samhälle. När hörde du en intervju senast där makthavarens ord inte var helt förutsägbara? Men vill du höra min personaliga uppfattning..., ty vilket val har lägervakten? Bränn eller brinn själv - men är han ond? -Nej.
Inlägg #5: Postat: 2004-04-11 15:49:00
KD
"Det finns människor som är dumma. Det finns människor som är snälla. Var gång vi konstaterar det, så är vi aktuella". P. Ramel
Laddar...