Adjö, Kapten II

Inlägg #1: Postat: 2004-04-01 00:58:00
Isabella M
Skrattar mycket gott och mår bra av kaptenen, samt har en liten retsam spjuver liggandes i ögonvrån. Minns din spontana kommentar på "Adjö, Kapten 1", den var: "Jag fattar inte ett skit av detta!" och därefter vår lyriska diktväxling under "isabellafan"-tråden svar 14-15. den här nr 2 författades där och då i "sömning nattinspriation"
Inlägg #2: Postat: 2004-04-01 01:04:00
forts./IM
Stackars Kapten har inte rönt någon framgång i sourze alls. På en annan sajt överväldigade han några stycken - som kapitalt missuppfattade min ursprungsidé om Kapten. Man trodde det här var ett erotiskt bildspråk och blev förtjusta, fast gamle Kapten egentingen handlar om en gammal häst som jag i min barndom såg blev skjuten - hans enorma frågande ögon innan han föll och därefter alla mina fantasier som barn om vart han tog vägen.
Inlägg #3: Postat: 2004-04-01 01:09:00
forts/IM
Kaptensdikterna är nog alldeles för personligt anknutna för att egentligen uppskattas av någon annan än mig själv. Kan inte låt bli ändå. Låt dom bara förbipassera som molremsor på himlen.:
Inlägg #4: Postat: 2004-04-01 08:44:00
Thomas L. Aabo
ok. då förstår jag fast inte dikten. Läste den igår och blev alldeles vilse, "kände inte alls igen dig", "Kan inte skriva någon klang och jubelhyllning till denna - avstår".
Inlägg #5: Postat: 2004-04-01 09:15:00
Isabella M
Avstå du med gott samvete.:
Inlägg #6: Postat: 2004-04-01 10:53:00
Alf Carlsson
Ta mig fan och du har skrivit till en hästägare...och egentligen är det jag och min 16-åriga märr mot resten av världen. Makalöst märkvärdigt. Jag läste om "Adjö kapten" och är trots nya fakta i målet beredd att försvara den erotiska undertonen, såsom döden hänger samman med livet och hatet med kärleken och i skilsmässan från en lång kamratskap med en häst kan den inre smärtan rusa runt och slita i allt utan urskiljning och utan skyddsnät. Tanken att överhuvudtaget skiljas från märren finns inte.
Inlägg #7: Postat: 2004-04-01 11:00:00
Alf Carlsson
"Adjö min häst, adjö Kapten" hade räckt...men ack nä då, alls inte.
Inlägg #8: Postat: 2004-04-01 11:34:00
Alf Carlsson
...bara krångla till det för människorna. För i mitt hästägarperspektiv föll liksom allt på plats...
Inlägg #9: Postat: 2004-04-01 16:11:00
Isabella M
Finns inget klockrent sätt att beskriva tyngden i mötet med döden mellan en klok gammal vän och en förödmjukande liten kula. Bör ge mig själv skarp kritik för att jag inte redan från början använde ett lättillgängligare föreställningsspråk i avseendet kring kaptenen. Samt: förstod att bl.a du Alf hade rätt, att Kapten 1 utan bakgrundsinfo kunde tolkas som erotiskt laddad.
Inlägg #10: Postat: 2004-04-01 16:14:00
forts/IM
Första delen kunde alltså försvaras ändå av tur eller slump eller mening?. Den fick alltså en ny/annan innebörd och det var egentligen bara ...dubbelt så roligt.
Inlägg #11: Postat: 2004-04-03 18:42:00
kritiker
Fel Isabella.Fel.
kapten 1 var aldrig någon hit.
Den var inte erotiskt laddad heller.
Den var svår att tyda.Den var dubbel och allt för fritt utrymme för egna slutsatser.Därvid dina egna privata meningar.Det blir så fel.
Låt någon kritisera dom innan du publicerar dom-det är bättre än att inse försent, vad som skulle ändras.
Inlägg #12: Postat: 2004-04-04 00:42:00
Isabella M
Kritiker: helt rätt, K-1 var ingen hit i Sourze, det är ju vad jag skriver också. Läs gärna vad jag svarat innan du dundrar iväg med förmodanden kring mina " felaktiga slutsatser", det hade sparat kommentarsutrymme, i vart fall på den punkten.
Inlägg #13: Postat: 2004-04-04 01:32:00
forts./IM
Vi har redan konstaterat att dikten är "dubbel", den går att tolka på åtminstone två sätt. Jag hade en tolkning klar när jag skrev den, några läsare skapade sig en annan -varpå jag höll med om att min grundtanke bakom dikten inte alls var självklar. Upplysningsvis
är det inget fel i det, en dikt *ska* ha utrymme för självständiga
tolkningar inom rimliga gränser. Vad som är rätt för en, är fel för en annan, utan att något dera egentligen är fel.
Inlägg #14: Postat: 2004-04-04 01:34:00
forts./IM
Egentligen vet jag inte vad du har för ärende, annat än att göra mig uppmärksam på att jag förmodligen sitter här och ångrar mina alster i efterhand när det är försent att
ändra på dom. Jag ångrar inte en dikt, bara för att vissa mottaganden inte överensstämmer med min tilltänkta andemening i dikten. Det vore höjden av osjälvständigt skapande.
Inlägg #15: Postat: 2004-04-04 01:41:00
forts./IM
Vidare utgår du från en förutfattad mening om att ingen läser vad jag skriver innan jag släpper det, och detta på en basis av att du själv inte gillade resultatet. Kanske innebär det att du måste omvärdera allmängiltigheten i dina egna åsikter. Hittills finns det bara en enda lanserad produkt som alla jag känner till är eniga om: att Yes diskmedel är bäst.:
Inlägg #16: Postat: 2004-04-04 02:51:00
Alf Carlsson
...ett helt orimligt och förslösat försvarstal. Du kan rimligen inte ta ansvar för att "kritikern" saknar de referenser som behövs för att låta sina sinnen kittlas. Dessutom skulle jag vilja mana till tystnad mot alla pseudonymer. Låt dom stå bakom gardinen och väsa obesvarat - att svara är lika meningsfullt som att ta skuggor i hand och det slutar oftast på dagisnivå.
Inlägg #17: Postat: 2004-04-04 11:23:00
Isabella M
Naturligtvis har du rätt, Alf. Slits ständigt mellan tvenne viljor. Den ena viljan vill bara gå som kon från blaffan och gör det ofta, den andra viljan vägrar ge upp hoppet om att det går att vädja till människors bättre jag att ta sitt, inte sitt förnuft, men ändock sin sympatiska sida till fånga - om man bara är ihärdig nog.: Tålamod och åter tålamod. Alla har förstås sin gräns någonstans. Även jag.
Laddar...