Vetorätt över skattepengarna?

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-03-25 21:26:00
Jan Schmidt
Jag lever på mitt arbete...
Inlägg #2: Postat: 2004-03-26 00:34:00
Yohannis Petersson
Det var ju fint att du gör det, jag också. Men det finns vissa grupper, familjer men framförallt ensamstående mödrar, som trots ett heltidsarbete inte kan försörja sig själv utan behöver vissa bidrag. Dessa människor lever inte på sin arbetslön trots att dom nog innerst inne vill det.
Inlägg #3: Postat: 2004-03-26 07:12:00
Anna Nilsson
ja sånt gör mig arg. Jag har en kompis som är ensamstående mamma, trots att hon bor i en lägenhet med billig hyra och jobbar heltid skulle hon inte klara sig utan olika former av bidrag...
Inlägg #4: Postat: 2004-03-26 07:40:00
Niklas
Skulle hon verkligen klara sig på egen hand med en skattelättnad på ett par hundralappar i månaden?
Inlägg #5: Postat: 2004-03-26 08:42:00
Anna Nilsson
det kan jag inte svara på, men ett par hundralappar i månaden gör mycket för den som inte har några hundralappar _alls_ kvar i mitten på månaden. Jag menar att ingen borde tjäna så lite så att den inte kan klara sig själv på en heltidslön.
Inlägg #6: Postat: 2004-03-26 09:00:00
Niklas
Visst kan ett par hundralappar i månaden göra skillnad, det vet jag som studerar. : Men om man nu är i behov av bidrag för att gå runt lär inte ens situation förbättras om man får en skattereducering och bidragen samtidigt minskas eller tas bort. Visst är det tråkigt att många är i behov av bidrag, men problematiken ligger nog inte i de höga skatterna och bidragen som finansieras av dessa, eller?
Inlägg #7: Postat: 2004-03-26 10:10:00
Anna Nilsson
jag har inte sagt att problematiken ligger i de höga skatterna. Problemet är väl att många tjänar så lite att de inte klarar sig utan bidrag trots att de inte har speciellt höga utgifter. Det enda sättet att göra något åt detta måste väl vara att höja lönerna och sänka skatterna för de sämst betalda.
Inlägg #8: Postat: 2004-03-26 10:55:00
Vive la France!
Sverige har de högsta skatterna i världen för låginkomstagare. I
Frankrike, där jag jobbat, slipper du skatt helt under en viss inkomst. Mycket bättre än att först knäcka människor med skatter och sedan dela ut bidrag!
Inlägg #9: Postat: 2004-03-26 11:32:00
Anna Nilsson
kan inte annat än hålla med...
Inlägg #10: Postat: 2004-03-26 11:37:00
Yohannis Petersson
Niklas:
Problemet ligger inte bara i de höga skatterna, utan i det ineffektiva transferingssystem, bidragen är utformade i.
Inlägg #11: Postat: 2004-03-26 12:43:00
Jan Schmidt
Men, Yohannis, om både du och jag kan leva på våra arbeten, då är det väl inte "omöjligt" att göra det, som du skrev? F ö tycker jag också att det är för höga skatter på arbete i det här landet och att fler borde klara sig på sin lön - men det innebär a att lönerna bör höjas i låglönegrupperna och b att man får ta ut de pengarna från företagarna och de rika i stället! Och det kommer aldrig Yohannis och de som tycker som honom att gå med på!
Inlägg #12: Postat: 2004-03-26 17:26:00
ßeer
Leva på sitt arbete...tja prioriteringar, suck...den dagen då jag blir tvungen, av smärta, till att gå till tandläkaren...då blir jag riktigt livegen. Alternativen tycks vara att; Provocera fram bråk, hoppas på att få tänderna utslagna, alternativt att bli kriminell, bli rik eller fängslad...eller att bli parkbänkspensionär i förtid, och om man har tur, bli en försökskanin till tandläkarstuderande...Pensionsförsäkring? Vah?...leva på sin lön?
:•/
Inlägg #13: Postat: 2004-03-26 23:08:00
Yohannis Petersson
JS:
Varför kan det inte innebära att:
a skatten på låga inkomster sänks radikalt.
b att skatten sänks för småföretagarna så att dom kan anställa flera ?
Högskatte-samhället slår hårdast mot låg -och medelinkomsttagarna, som betalar mer skatt än vad dom får valuta för. Bara för att jag känner att jag kan leva på min lön betyder inte det att jag inte skulle fått större marginaler med lägre skatter och möjlighet att arbeta mer och tjäna mera pengar, på mitt arbete.
Inlägg #14: Postat: 2004-03-26 23:11:00
Yohannis Petersson
Dessutom är det vanligt att ensamstående människor utan barn kan leva på sin lön, tack och lov. Men det "sjuka" är att två heltidsarbetande föräldrar avkrävs så mycket skatt på sina förvärvsinkomster och samtidigt hänvisas till olika former av bidrag.
Det är dessa grupper jag framförallt syftar på i det här avseendet.
Inlägg #15: Postat: 2004-03-27 07:57:00
Jan Schmidt
YP: Någonstans måste pengarna tas, om vi vill ha "vård-skola-omsorg" med kvalitet. Därför måste, som jag ser det, det totala skattetrycket vara högt även i fortsättningen, frågan är bara var man ska "ta" pengarna. Jag tycker ju att de som har råd ska få betala...
F ö har jag inget att invända mot det du säger, klart att det bästa är att alla kan leva på sin lön, utan bidrag.
Inlägg #16: Postat: 2004-03-27 08:01:00
Jan Schmidt
Människorna i ditt exempel hör ju också till den grupp som "får tillbaka" mycket av skatterna, inte främst som bidrag, utan i form av skola, barnavård etc. När man talar om skatter måste man alltid minnas att "skatter" inte är någon slags legaliserad stöld av staten, det är VÅRA gemensamma pengar, som VI har samlat ihop för att vi alla eller de som behöver det ska ha nytta av dem!
Inlägg #17: Postat: 2004-03-27 08:04:00
Jan Schmidt
Hur vanligt är det egentligen att två förvärvsarbetande vuxna med barn inte kan leva på sin inkomst utan måste få bidrag och då menar jag inte "bidrag" som alla får? Jag har ärligt talat inga sigffror, men resonemanget känns lite som moderat valpropaganda från 80-talet... Någon som kan upplysa mig, utan att gå upp i limningan?
Inlägg #18: Postat: 2004-03-27 11:13:00
J.
Vad tror ni om denna modell? Ingen skatt paa de första, säg, 72000SEK per aar och person, räknat per hushaall.

I princip inga bidrag aat folk med inkomst.

Fast bidrag paa, säg, 5000/maanad till folk utan inkomst, typ arbetslösa, pensionärer, etc,
Inlägg #19: Postat: 2004-03-27 11:19:00
J.
Utöver detta 50 skatt och kraftigt begränsad rätt till avdrag.
Inlägg #20: Postat: 2004-03-27 17:46:00
Yohannis Petersson
JS -Avslutningsvis:
Förvärvsarbetande vuxna som inte är hänvisade till bidrag?
Ja, jag menar bidrag som generella ex barnbidrag. Varför inte avskaffa dessa, eller göra dom inkomstrelaterade, och istället införa ett skatteavdrag för varje barn. DÅ, får barnfamiljerna större möjligheter att kunna leva på sin lön,ta ansvar för och kunna planera sin ekonomi. Vilket för mig är en självklarhet.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...