Behovet att bli bekräftad

Den här tråden diskuterar artikeln Behovet att bli bekräftad.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-03-24 10:07:00
Anna Dr
Bra text! En stor del som påverkar oss människor,tror jag är instängda känslor. En känsla som t ex vrede kan slippra ut som giftiga ångor om man inte tar hand om den från första början. Tänk vad många som hetsäter, hetsbantar, är ute och vandaliserar och misshandlar p ga av sin instängda vrede. Dom som vänder den inåt - t ex hetsätning och andra som vänder den utåt och hittar aggressiva grupper som motsvarar deras undermedvetna ilska.
Inlägg #2: Postat: 2004-03-24 11:11:00
Sandra
Du säger muslimerna... Vilka är det det egentligen? Är det en homogen grupp? Du får det att låta som att alla muslimer är våldsamma när egentligen våldsamma muslimer är en minoritet av alla muslimer i världen.
Inlägg #3: Postat: 2004-03-24 11:30:00
Anna Bystedt
Bra och tänkvärt! Jag tror på det enkla. Titta personer in i ögonen tex, hur ofta görs det idag? Tänk på det någon gång. Allt är så ytligt, tom blicken liksom...
Inlägg #4: Postat: 2004-03-24 11:48:00
Niklas L
Eeeeeh... va? Skulle muslimer schysst generalisering till att börja med ta till våld för att de lider av undervärdeskomplex? I inledningen av din text skriver du att den aktuella kopplingen är något du "just kom på". Det förklarar varför det känns så otroligt ogenomtänkt.
Inlägg #5: Postat: 2004-03-24 13:29:00
Carin C
tror att vi skulle få ett mkt bättre samhälle om vi slutade kräva bekräftelse i tid och o tid...Tänk på någon annan än dig själv..eller hur var det nu??
Inlägg #6: Postat: 2004-03-24 17:22:00
Rolf Nilsson
Det ligger mycket i vad du skriver. Dessa ideal som finns överallt och inte många kan leva upp till. Och heller inte nåt att eftersträva heller. Det yttre är bara ett skal som flyter ut när man lär känna människan bakom det. Men vi ska inte glömma bort avundsjukan heller som är ett stort problem också. Varför får han/hon och inte jag. Mvh
Inlägg #7: Postat: 2004-03-24 18:00:00
sten
Att ursäkta våld med att man söker "respekt" som en del ligister kör med eller bekräftelse. Barn behöver beröring och ömhet för att växa. Sen får man kämpa själv och behandla andra som man vill bli behandlad själv.Ingen"ska göra ngt åt det"!
Inlägg #8: Postat: 2004-03-24 20:34:00
kristina
"Jantelagen" lever i allra högsta grad
bra skrivet
Inlägg #9: Postat: 2004-03-25 01:35:00
Åke
Sant. Alla. Bra typexempel finns ju på alla dessa behövande... vi sourzare t.ex., i synnerhet :
Inlägg #10: Postat: 2004-03-25 10:24:00
Sunny
Mycket tänkvärd!
Redan det lilla barnet liksom ropar ut: se mig! Älska mig!
Inlägg #11: Postat: 2004-03-25 20:17:00
Yanni
Just det! Att ge barn god självkänsla redan från början är det absolut viktigaste som finns i hela världen. Människor med god självkänsla mår bra och är trygga i sig själva, de behöver inte "bevisa" sig hela tiden. De behöver inte gå med i suspekta föreningar eller hata alla som inte är som dem.
Inlägg #12: Postat: 2004-03-26 09:43:00
elin
biten om muslimerna var det sämsta jag hört på lange. resten var okej. muslimer är inte mer våldsamma än andra och oroligheterna i mellanöstern har ingeting med att vara muslim att göra. och varifrån har du fått idén att våldet beror på att de har mindrevärdeskomplex??
Inlägg #13: Postat: 2009-08-19 22:11:00
ladylike
Vi kan börja förändringen för framtiden här och nu. Se till att alla barn blir bekräftade av BÅDA färäldrar. För det är där det börjar. Jag vet varför min 14 åriga dotter skriker efter bekräftelse...min bekräftelse av henne, äts upp av att hon inte får ett jota bekräftelse av sin frånvarande far. :-
Inlägg #14: Postat: 2009-08-19 22:40:00
GunnarL
13/ ladylike, Intressant att Du väcker en artikel från 2004, men icke desto mindre ett viktigt ämne! Folkhälsoinstitutet har nyligen presenterat en studie som visar att barn som växer upp med en ensamstående förälder löper 50 högre risk att drabbas av psykiska problem. Även risken för missbruk, självmord och kriminalitet är större bland barn till ensamstående föräldrar. Därmed inget ont sagt om de föräldrar som på egen hand försöker försörja och fostra sina barn. Men alla de som fördömer kärnfamiljen som begrepp kanske borde tänka efter lite! Det som individuellt sett är bra för en vuxen kanske inte är lika bra för barnet som är i behov av båda föräldrarna.
Inlägg #15: Postat: 2009-08-19 22:50:00
Leif-Arne
Det ligger något i det du skriver Gunnar. Nu är jag i.o.f.s. lite skeptisk till hur säkert man kan fastställa den typen av orsak-verkansamband och hur generella de är. Emedan, det finns ett enda riktigt stort tabu i livet; man får aldrig, aldrig svika sina barn.
Inlägg #16: Postat: 2009-08-19 22:59:00
Jocke- halvloggad
13 "Frånvarande far"? Fick han någon bekräftelse då, innan han blev frånvarande? Sedan är det ju så att det oftast är kvinnor som tar steget till skilsmässa. Bl.a. eftersom de "tjänar mest" på en sådan och för att det inte är helt ärorikt för män att lämna familjen. Dessutom får kvinnan vårdnaden i 80 av fallen som är tänkta att bli delade SVT Så det här är mer komplicerat än vad PK debatten försökt hjärntvätta oss med i decennier!
Inlägg #17: Postat: 2009-08-19 23:12:00
Jocke- halvloggad
Jag skulle vilja påstå till ladylike att det finns inget område inom köns och familjescenariot där det går så långsamt som just kvinnans/mammans inställning. Till barn och far/partner. Inklusive och med hjälp av samhällets inställning. Fråga organisationen pappa-barn.
Inlägg #18: Postat: 2009-08-19 23:14:00
Jocke- halvloggad
15 Sån moralism! Den som sviker framtidsfrågorna sviker sina barn.
Inlägg #19: Postat: 2009-08-19 23:16:00
Leif-Arne
#18 Häng i, till slut kanske någon bekräftar dig åxå.
Inlägg #20: Postat: 2009-08-23 16:50:00
ladylike
/GunnarL, det är just därför jag som ensamstående har slagit knut på mig själv för att mina barn INTE ska hamna i det du skriver. Därför har jag under lång tid fått vara utan bekräftelse själv :-.
Mina barn lyckas gå ut med TOPPbetyg och höga utbildingar utomlands. Men tyvärr kan inte EN förälder bekräfta så det räcker. Och då vi är många vuxna som har stort behov av bekräftelse så bävar jag för hur mina barn kommer att må som vuxna.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...