Hämnd - en ond handling

Den här tråden diskuterar artikeln Hämnd - en ond handling.
Inlägg #1: Postat: 2004-03-21 09:02:00
Elisabeth
Dom som tycker att dom har ett tråkigt och färglöst liv.Vill få tag i aggressiviteten som ska bära dem mot högre höjder-enbart roligt denna hetsning som ska bära bortom gränserna.
Inlägg #2: Postat: 2004-03-21 09:20:00
Sunny
En etiskt riktig tanke. Hämd är en primitiv känsla som förutsätter förmågan att hata. Jag har ju varit ett s.k "brottsoffer" några gånger o har upptäckt att man mår bättre av att förlåta eller åtminstonde inse att detta kan inte göras ogjort utan att jag måste gå vidare. Det finns trots det en människa jag aldrig kan förlåta utan i mörka stunder fantiserar jag om mord. Jag låter det stanna där.
Inlägg #3: Postat: 2004-03-21 22:25:00
Björn
Jag erinrar mig en replik från TV-serien "OZ" rekommenderas varmt förresten. "Hämnd är den ultimata tributen till en annan människa, då din hämnd förutsätter att människans handling påverkat ditt liv så mycket att du måste lägga ner energi på att vedergälla det". Jag vet inte om det stämmer, men tänkvärt är det ju.
Inlägg #4: Postat: 2004-03-22 10:25:00
Hämnd-en naturlig känsla
Hämnd är en högst berättigad mänsklig känsla. Vad är ett fängelsestraff om inte hämnd. Men framför allt gäller det att betala ett pris för vad du gjort. Att säga att "hämnd" är fult är lätt när du inte själv drabbas. Andras sorger och bedrövelser har vi ju lättare att stå ut med än de som drabbar oss själva!
Inlägg #5: Postat: 2004-03-22 12:49:00
en mamma
hade jag varit mor till någon av de flickor som lämnades att dö. Lovar jag att jag med mina bara händer hade haft ihjäl båda de 17-åriga pojkarna...
Laddar...