|
Inlägg #1: Postat: 2004-03-15 10:34:00
|
|
Hans |
Om man ska kunna undvika terrordåd i framtiden så duger nog tyvärr inte den synvinkeln. Om man frågar sig varför terroristerna utför dessa gärningar så duger inte svaret "För att dom är onda" utan man måste kanske börja titta lite mer på de underliggande orsakerna.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-03-15 11:16:00
|
|
Jens A. |
Hans. Om man ska undvika terrordåd i framtiden så ska man låta terroristerna få som dom vill. Är det så du vill ha det? Är det så man ska belöna terrorismen? Tror du det gör att terroristerna slutar med terror? När dom ser att den lönar sig? Knappast!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-03-15 13:30:00
|
|
Hans |
Jag säger inte att terroristerna ska få som dom vill, jag förstår inte vad du har fått det ifrån, jag säger bara att det inte duger att bara betrakta terrorism som ren ondska.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-03-15 15:37:00
|
|
Jens A. |
Jo, terrorism är ren ondska! Kämpar man för politiska mål så får man göra det på annat sätt än att mörda oskyldiga civila. Det kan aldrig, med några som helst argument, ursäktas!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-03-15 16:50:00
|
|
Hans |
Det är väl ingen som ursäktar terrorism? Men ska man komma till botten med problemet så kanske man måste fråga sig varför terroristerna utför dessa dåd. Terroristerna själva anser nämligen inte att det dom sysslar med är ondska.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-03-15 17:00:00
|
|
Mike |
Vi vet redan att inte skyr några medel för att uppnå sina mål: att införa islamofascism i mellanöstern, utplåna Israel och allmänt motverka demokrati, religionsfrihet, humanism och upplysning i resten av världen. Detta anser de vara Allahs vilja och deras egen religösa plikt. Vad är det som är svårt att förstå?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-03-15 17:04:00
|
|
Hans |
Jag personligen är mot terrorism om det nu var någon som tvivlade, men kanske man måste fråga sig vad som får problemet att uppstå. Vi kan ta IRA som exempel, dom var ju ganska aktiva en gång i tiden men är det inte nu. Jag tror inte att IRA har slutat med sin verksamhet pga att de är mindre onda nu? Det känns mer som det beror på att brittiska regeringen nuförtiden behandlar katoliker på nordirland i allmänhet på ett bättre sätt.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-03-15 17:11:00
|
|
Hans |
Svar till Mike: Problemet är ju inte att du och jag inte förstår det utan att de terrorister du nämner muslimska har så pass stort stöd i sina hemländer att dom kan fortsätta sin verksamhet, se på exemplet med IRA, när stödet hos den egna befolkningen försvinner så försvinner också möjligheten till att fortsätta verksamheten.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-03-15 17:16:00
|
|
Mike |
Det kan ju hända att det "känns" så men en troligare förklaring är att de med tiden förlorade allt mer stöd och förståelse från vanliga människor. Dödsstöten blev elfte september då deras möjligheter att få ekonomiska bidrag från den irländska diasporan i USA minskade dramatiskt.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-03-15 17:41:00
|
|
Hans |
Mike, det är ju det jag skriver: Dom förlorade det folkliga stödet eftersom britternas behandling av katolikerna på Nordirland blev mänskligare. Vad krävs då för att ta bort det stöd hos muslimsk allmänhet som muslimska terrorister har? En fullskalig invasion i Iran av USA? tror inte det.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-03-15 17:59:00
|
|
Mike |
Svar 10, Jag hade inte läst svar 8 när jag skrev svar 9 men skit samma. En demokratisering av Irak är troligen en av de bästa metoderna för att minska stödet i mellanöstern just nu. Det är därför terroristerna så desperat försöker stoppa det. Det vore onekligen bra om FN och den civiliserade världen kunde stå enad med koalitionen för att få det till stånd.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-03-15 18:37:00
|
|
Dan |
Nonsens. Alltihop. Om terrorister slår till mot USA så finns det en enda anledning till detta och det är fan inte "kulturimperialism", det är ren statsimperialism. Den ena urskiljningslösa attacken efter den andra, på oräkneliga små nationer i tredje världen, som fått för sig att inte lägga sig i knäet på USA, har resulterat i det USA-hat som sprider runt om i världen.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-03-15 18:40:00
|
|
Dan |
Jag skulle också vilja köra en hammare rakt genom huvudet på varje stats- och CIA anställd i USA de senaste 50 åren, för det har de förtjänat. Och hur många hundratusentals oskyldiga civila ska behöva slaktas innan tredje världen får nog och hänsynslöst börjar döda lika oskyldiga amerikanska civila? Det dröjde länge, men det var oundvikligt. Tyvärr vägrar USAs regering och Europa fortfarande inse detta, anledningen till terrorsituationen.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-03-15 18:52:00
|
|
Mike |
Visst, Osama Bin Laden och co är de små olydiga nationernas t.ex. Irak och Afghanistan sanna försvarare. Eller är de kanske förklädda, serber, nordkoreaner chilenare och nordvietnameser? Sprider sig idiotin med dricksvattnet i Sverige?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-03-16 08:13:00
|
|
Per W |
Mike, vi dricker Coca-Cola... :-
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-03-16 10:20:00
|
|
jerkel |
svar 15: Hahaha; stående ovationer
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-03-16 11:48:00
|
|
elin |
mellanostern ar centrum for arhundraden av komplicerade konflikter och pressat leverne. sadant leder till fundamentalism - man behover nagon slags sakerhet att klamra sig fast vid.och arligt - ar det inte dags att slanga dualismen pa mattan?det finns ingen "ren och skar ondska".det finns onda garningar och de ar en manifestation av andra saker.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-03-16 11:51:00
|
|
elin |
jens, att fa svar med vald ar PRECIS vad de vill.de gillar vald - har du inte fattat det??man MASTE uppmarksamma dem pa ett eller annat satt,sa ar det bara.man maste inte ge dem vad de vill.man kan ge dem nagot battre.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2004-03-16 12:29:00
|
|
Per W |
Javisst Elin, de vill bara ha ömhet och kärlek...
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2004-03-16 19:51:00
|
|
Dan |
Terroristerna är enbart djur, avtrubbade all mänsklig empati, de förtjänar ingen ömhet.
" Sprider sig idiotin med dricksvattnet i Sverige?"
Jag dricker mest brittiskt kranvatten, men jag hoppas jag inte blivit infekterad än. I övrigt så hade Mikes svar inget som helst relevans i sammanhanget och något egentligt debattsvar kunde jag inte hitta.
|
| |