Antiterror är också terror

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2004-03-16 21:16:00
Mike
Eftersom jag tydligen är för dum för att fatta, måste väl vara all Budweiser så kan du väl förklara sambandet mellan Al Qaidas terror och "Den ena urskiljningslösa attacken efter den andra, på oräkneliga små nationer i tredje världen". Totalt finns det väl ca 200 nationer, kan du inte räkna så högt?
Inlägg #22: Postat: 2004-03-17 00:02:00
elin
per w.klart de vill,men vad jag pratar om ar att skapa uthardliga sociala klimat for alla.
dan:jaha,sa eftersom de ar avtrubbade fran empati varfor? ar de "djur" och "fortjanar ingen omhet".det kanske skulle framja varlden om folk tog steget bortom kansloresonerande.denna dualistiska sorja ar precis vad som skapar konflikter:
Inlägg #23: Postat: 2004-03-17 00:07:00
elin
att inte vilja/kunna ta steget bortom sin egna upplevelse av tingen och se varlden genom varandras ogon.om egot styr vara handlingar uppstar krig.empati ar losningen.terrorister har av vissa anledningar ingen eller begransad empati och darfor gor de som de gor.sa hur rattfardigar du din egen - sa som jag uppfattar det - empatilosa installning?
Inlägg #24: Postat: 2004-03-17 00:16:00
forts elin
du behover inte tycka synd om nagon eller acceptera hemska illdad,men om du inte erkanner att manniskor ar manniskor och har en historia precis som nagon annan, hur tror du att vi nagonsin skall fa fred?terroristernas bakgrund ar nyckeln.och om du trots allt skiter i dem,tank i alla fall pa de unga som kommer vaxa upp med ursinnet kokandes i blodet.det ar oacceptebelt och maste motverkas.PA RIKTIGT.
Inlägg #25: Postat: 2004-03-17 07:05:00
Per W
Elin, Al Qaida m fl terrorgrupper representerar INTE hungrande förtryckta människor. Naturligtvis bör vi ha en rättvisare fördelning av jordens resurser men det tar inte bort terrorgrupper som har sina egna oförsonliga mål.
Inlägg #26: Postat: 2004-03-17 07:08:00
Per W
Jag tror inte vi når någon framgång om vi lägger huvet på sned och verkligen vill lyssna på Osamas livshistoria och är verkligen förstående. Jag känner empati med kämpande människor men inte fega uslingar till terrorister, vilken bakgrund de än har.
Inlägg #27: Postat: 2004-03-17 21:35:00
elin
per,du fortsatter att lagga ord i munnen pa mig.jag har aldrig sagt att alla terrioister ar fattiga och hungrar eller vad mer.daremot harstammar mycket terrorism fran det.till skillnad fran dig tror jag verkligen att lyssnande kan hjalpa oss: om man inte lyssnar pa andra kan man aldrig forsta.och varfor inte vara forstaende?man behover inte acceptera illgarningar for det,men det viktigaste vi kan gora ar att forsoka forsta.
Inlägg #28: Postat: 2004-03-17 21:39:00
elin
och jag undrar lite hur du forvantar dig att man skall kunna losa NAGONTING over huvud taget utan att forst forsta problemet. du blAndar ocksa ihop begrepp.sympati ar en sak, empati en annan.att ha empati innebar att man kan ga in i en annans situation och se genom dess ogon.man behover dock inte sympatisera.
Inlägg #29: Postat: 2004-03-17 21:53:00
elin
som sagt var ar mellanostern centrum for arhundraden av komplicerade konflikter.vad for klimat tror du sant skapar och hur paverkar det manniskor och deras varldsbild?bara for att ett problem ar svartydligt betyder det inte att det inte finns en losning.
Inlägg #30: Postat: 2004-03-19 14:24:00
Per W
Empati enligt SAOL: Förmågan till inlevelse i andra människors känslor.
Emaptisk gentemot massmördare????? Aldrig
Inlägg #31: Postat: 2004-03-19 14:25:00
Per W
Svar 29: Och lösningen är... trumvirvel
Inlägg #32: Postat: 2004-03-19 23:33:00
elin
per,nu vill jag reda lite i det hela...empati ar da formaga till inlevelse i andras kanslor.tror du allvarligt att det ar omojligt att dessa manniskor har kanslor och att man kan se ting fran deras perspektiv, eller ar det helt enkelt sa att du inte vill kunna det bara pga nagon slags princip som sager att folk som orsakar lidande inte fortjanar att andra kan leva sig in i deras kanslor?eller tror du att det skulle orsaka mer lidande? hur?
Inlägg #33: Postat: 2004-03-20 14:36:00
spanjor
Om man med berått mod mördar 200 oskyldiga människor är man i total och fullkomlig avsaknad av empati! Däremot är man full med ondska och har själv ingen som helst rätt att leva!
Inlägg #34: Postat: 2004-03-21 08:06:00
elin
jag har aldrig pastat att man ar empatisk som mordar. har har vi annu en som argumenterar med magen. tyvarr ar jag inte mottaglig for bortforklaringar som "de ar fulla med ondska!" eftersom de pekar pa det hela som nagonting som bara ar och inte har nagon forklaring. om du har missat det,finns det manskliga rattigheter som innefattar ratten till liv. det finns lag pa det.
Inlägg #35: Postat: 2004-03-21 08:10:00
elin
men lagar asido, finns det ingenting som sager att nagon som gor folk illa inte har ratten att leva forutom subjektiva kanslor av hamnd. for allas skull foreslar jag att du andrar din installning. for det ar just hamnd och hat som utgor "ondskan". ser du? du ar inte som dem, men du ar inte en annan slags varelse heller.
Inlägg #36: Postat: 2004-03-22 05:36:00
elin
till sist vill jag tillagga att det kravs en for att kanna en.for att forsta nagon annan maste man jamfora det med sitt inre.sa vad ar det du kanner igen och har bestamt dig for att stampla som "ondska"?eller du kanske inte forstar?i sa fall borde du val inte latsas att du gor det?
Inlägg #37: Postat: 2004-03-22 13:18:00
spanjor
Om du inte anser det vara ondska att med berått mod mörda 200 män, kvinnor och småbarn på ett tunnelbanetåg så tror jag inte att jag har mer att säga till dig. Du är en ondskans apostel!!!
Inlägg #38: Postat: 2004-03-24 15:28:00
elin
spanjor:arligt talat, hur kan du klacka ur dig nagot sant hemskt fordomande till nagon du bara utbytt ett par ord med?jag vet som sagt inte hur du definierar ondska. sjalv tror jag inte pa ondska, sa nar du kallar mig for dess apostel blir jag lite forvirrad. och ledsen. jag sjalv stravar alltid efter karlek for manniskorna sa om jag ar ond ar det ju ett tydligt tecken pa att det ar ett vitt begrepp...
Inlägg #39: Postat: 2004-03-25 07:50:00
elin
med "vitt" menar jag "vidt" sorry.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...