|
Inlägg #1: Postat: 2004-03-11 17:33:00
|
|
Elisabeth |
En grundinställning till friskt och sjukt beteende måste ju få lov att finnas och respekteras.Många vill ha kakan kvar och äta upp den samtidigt.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-03-11 18:31:00
|
|
JoeHill |
Vad har rubriken med artickeln att göra? "Vem hjälper missbrukarna" borde väl ha passat bättre.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-03-11 19:20:00
|
|
Carahara |
Inte du tydligen!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-03-11 19:21:00
|
|
ur led är tiden! |
Missbrukarna har ju orsakat sitt eget missbruk. Dom har själva frivilligt valt sin väg i livet. När pengarna i samhället ska gå till massinvandrig, EU-bidrag och SIDA miljarder så måste det lilla som blir över i första hand gå till sjukvård och omsorg till vanliga skötsamma människor. Dessa har ju ändå genom skatt betalat för sig.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-03-11 20:04:00
|
|
Jan E |
Det är väl klart att du gjorde fel! Du borde ha hjälpt den misshandlade kvinnan. Om inte ens unga, starka och reflekterande män kan hjälpa, vilka annars? I huvudsak dock en bra artikel, men vad betyder ”måttligt inställd till”? Antar att du menar ”måttligt entusiastisk till”?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-03-11 20:42:00
|
|
Sunny |
Självklart gjorde du fel. Alla i din situation har ett ansvar att hjälpa till. Hade något av min barn vänt bort huvudet hade de legat illa till: Det är bara det att de alltid gör vad de kan när något händer.
"Vadhelst ni gör emot en av mina minsta." De orden duger år hedningar oxå.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-03-11 22:58:00
|
|
JoeHill |
Det är så jävla lätt att sitta och säga att "jag skulle minsann ingripa om jag såg alkoXX få stryk av alkoXY", men i realiteten så skulle de inte det. 99,99 ingriper inte! Det finns undersökningar som visar att de flesta säger att de skulle ingripa men gör det inte när de väl ställs inför situationen. Jag däremot! Jag skulle ingripa!..... Nej, det skulle jag nog inte om det väl kom till krita. Jag har självinsikt nog att inse det.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-03-12 00:28:00
|
|
Man Originalet |
Det är svårt det där med hur man ska ställa sig till missbrukare. Det är väl numera allmänt vedertaget att alkoholism och narkomani ska ses som sjukdomar, och att man därför inte ska döma ut missbrukarna som karaktärslösa individer som får skylla sig själva. Samtidigt måste den som ska bli nykter/drogfri själv ta ansvar för sitt tillfrisknande.
|
| |