Inlägg #1: Postat: 2004-02-25 16:23:00
|
Kalle |
Vi fick ju lära oss det när vi var små och blev mobbade i skolan: "Bry dig inte om dom så ska du se att dom tröttnar..."
PS. Jag brukar fundera på dom där reklamfilmerna, om jag ska bli uppretad över den kassa manssynen eller inte. Men så tänker jag att om jag är tvungen att tänka efter om jag ska bli förb. eller inte, då är det nog inte mödan värt... ;-
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-02-25 16:29:00
|
Ingrid O Losell |
Reklam-gubbarna har noterat att överambitiösa pedagoger vill sätta dockor i händerna på små tuffa killar och ge pangpang-prylar åt de söta rosaklädda. kan inte ungarna få välja själva, tänker jag, så det inte blir så vuxen-töntigt ... Kul text!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-02-25 16:35:00
|
Biff |
Ordet "manssyn" existerar inte, eftersom män är individuella och alltså inte kan utgöra en grupp. Alla kvinnor fungerar däremot exakt likadant, och räknas därför som en grupp. Kvinnor tänker: "Jag vill ha en man!" Män tänker: "Jag vill va en man!" Eftersom ingen riktigt vet vad en "man" är, splittras alla män, medan kvinnorna enas. Bra artikel förresten!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-02-25 16:41:00
|
Nartin |
Din Anders verkar vara en klok och skön soffpotatis. Kul text!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-02-25 17:16:00
|
Qvinna |
Visst framställs ofta männen som töntar i reklamen men underförstått är det alltid, men vi älskar honom ändå.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-02-25 17:35:00
|
sten |
Visst har jag märkt alla tvärtomkaraktärer inte bara i reklamen utan i allsköns såpor. Skrev "Män som kramas och gråter" med ex från Skeppsholmen och Järnvägshotellet
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-02-25 18:35:00
|
Pålle |
Jag har två synpunkter. Den ena är att det kunde vara OK om det inte var samma sak hela tiden. Det blir ju trist med samma vinkling i all reklam helt enkelt. Den andra är att det kunde vara OK om det inte samtidigt var så jäkla mycket konstigt feministsnack från Sahlin, Ohly och ett antal journalister. Helheten blir obalanserad.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-02-25 19:07:00
|
Magnus |
JAG TROR att en stor skillnad mellan män och kvinnor är att män inte ser sig som en del av ett kollektiv, vilket kanske många kvinnor gör, i och med den feministiska rörelsen? Om en man ser en annan man göra bort sig i TV-reklamen tänker han i första hand på att det gäller en klantig individ.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-02-25 21:48:00
|
Anna Li |
Jag tror att det är mkt lättare att ta att bli "förlöjligad" som grupp om man vet att man som grupp betraktat sitter på makten. Jag kan känna att jag själv tar det olika om jag uppfattar att jag blir förlöjligad som t ex en av cheferna på jobbet än om jag blir det i egenskap av kvinna.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-02-26 11:36:00
|
Thomas L. Aabo |
Det här är inget nytt. Så har det varit i tjugo år. Undrar särskilt vad det gör med det uppväxande släktet.
Bra skrivet. Fråga er själva "vad hade hänt om en man skrivit något liknande?" Nej, just det.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-02-26 11:49:00
|
Jan E |
Kul skrivet, men hur orkar du engagera dig så i reklamens stereotypa bilder av kvinnor och män? Reklamen är oftast så usel att man rodnar. Ja, jag bli förbannad över reklamens mansbild och över att se män framställas som lallande idioter. Men vad kan jag göra åt det? Jag försöker engagera mig i intressantare saker.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-02-26 13:02:00
|
Male |
Vi tar inte allt så allvarligt som ni kvinnor. Vi tar inte åt oss och framför allt har vi en lite mer humoristisk inställning till livet. Ta livet med en klackspark då och då och allt blir så mycket trevligare!
|
|
Inlägg #13: Postat: 2004-02-26 19:52:00
|
Sunny |
Jag tror att flera män än kvinnor kan skratta åt sig själva?
|
|
Inlägg #14: Postat: 2004-02-26 20:32:00
|
Isabella M |
Fick mig ett gott skratt igen. Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig. Hur kul på en skala är det att lägga energi på att reta upp någon som inte bryr sig om varken det eller varför? Känner igen mig lite i din man, jag har lite svårt att förstå många kvinnors överreaktioner betoning på "över" på tex. reklamutbud.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2004-02-26 21:51:00
|
Yanni |
Men det är inte bara kvinnor som ser sig själva som grupp. Män gör det också. Har jag erfarit. En korkad, dum, klantig kvinna ger en trist bild av andra kvinnor - det får heta: ja, ja där ser du! NI kvinnor klarar ju ingenting. Medan tönten är en manlig INDIVID som är klantig.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2004-02-27 10:58:00
|
Lay back! |
Kvinnor saknar tyvärr ofta humor och förmåga att ta saker med en "klackspark". Om en kvinna gör bort sig ska plötsligt alla kvinnor ta åt sig. Om en man gör sammalunda är det ingen i resten av det manliga könet som bryr sig. Så slappna av lite, tjejer!
|
|
Inlägg #17: Postat: 2004-02-27 14:13:00
|
Lars Sundström |
TV-reklam får mig oftast att känna som om jag satt i dödens väntrum - hjärndödens.... Där finns för all del taskiga mansbilder och annan skit att uppröras över. Det som retar mig är dock det sabotage mot integritet och fokus som själva reklamavbrottet innebär. Ibland är reklamen av misstag eller skicklighet underhållande eller intellektuellt stimulerande , men även då en distraktion. Död åt reklamavbrotten TV! Lasse
|
|
Inlägg #18: Postat: 2004-02-28 02:39:00
|
Janne |
Jag måste nog hålla med din man. Vi flinar åt det här, om vi över huvud taget bryr oss. Om vi skulle gå i taket för det sätt som vi män framställs i media så hade vi inget annat att göra. Så, det verkar som om de flesta av oss män har en större distans till allt detta än vad ni kvinnor har.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2004-03-01 11:14:00
|
Susan U |
Liksom AnnaLi tror jag att det är lättare för män att ta det. Tror vi är mer itchy om sådant för att det inte är ett skämt för oss utan verklighet. Vi blir fortfarande förminskade av en del män för att vi är kvinnor, vi får inte samma lön och vissa egenskaper som förknippas med framgång hos män blir till kyla, egoism och elakhet hos oss. Vi ska slåss på samma villkor, men vi får inte göra eller vara som män. Är vi "kvinnliga" så visar det att vi inte är lämpade att slåss på samma villkor.
|
|