|
Inlägg #1: Postat: 2004-02-13 14:44:00
|
|
anders |
Men ska man inte förbättra sina nätverk generellt? Kan vi inte skippa kvinnligt/manligt? Ska din kompis och hennes kvinnlilga kompisar spela golf utan männen? Kan du inte få hjälp av manliga kompisar? Kan inte jag peppa mina tjejkompisar när de ska löneförhandla?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-02-13 15:06:00
|
|
Jon B |
Varför blir du ledsen och trött för att ACC har andra åsikter än du? Du har ju både förmåga och möjlighet att säga vad du tycker? Din kommentar luktar skuldbeläggning, den femte härskartekniken. Bättre kan du!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-02-13 15:15:00
|
|
Susan U |
Varför denna fixering vid manliga eller kvinnliga nätverk? Blandade nätverk? Blandbastu till och med? Glöm kön där det inte är relevant. I yrkeslivet ska kompetens och personlighet avgöra, inte vad man har eller inte har i brallorna. Kvinnliga nätverk, kvinnoorganisationer etc känns som ett steg bakåt om man inte vill urskiljas från männen och deras kultur.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-02-13 15:49:00
|
|
AC Collin |
AnnaLi, jag anade nästan att du skulle debattera min artikel. Du är ju smart och förstår säkert syftet med min rubrik. Att kvinnliga nätverk kan vara bra som stöd tvivlar jag inte på, det konstaterar man också i DN-artikeln. Men mitt fokus var “hjälp i karriären” och där är manliga eller blandade nätverk bättre.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-02-13 16:25:00
|
|
Zenit |
Här pratas överklassproblem ser jag. Ja så länge kvinnor fortsätter att hänga upp sig på pseudoproblem så lär ni inte komma så mycket längre. Det tackar vi radikalfallokrater för.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-02-13 16:37:00
|
|
Pålle |
Ja, vem fan blir inte ledsen och trött när man läser: "Eftersom hon känner dem väl harklar hon sig lite och säger lite menande att hon gärna spelar golf också. Då blir de bestörta och ber om ursäkt för att de inte frågat henne. "Vi tänkte inte på det"." Nähä. Men det var ju bara att fråga så gick ju allt bra sedan. Eller? Big deal.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-02-13 20:40:00
|
|
Pär B |
"Felet" med kvinnor, är att de märker allt man gör... tror man i all fall. Det är alltså lättare att koppla av tillsammans med män.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-02-13 22:33:00
|
|
Anne H. |
Avskaffa könsnätverken! Fram för mänskliga nätverk! De enda demokratiskt riktiga!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-02-13 22:42:00
|
|
Kvinnlig chef |
Det enda kvinnor har gemensamt med andra kvinnor är könet! Annars är vi lika olika varandra som männen är. Och inbilla dig inte att kvinnliga chefer hjälper fram kvinnor bara för att dom är kvinnor. Jag vet av egen erfarenhet att det inte är så det går till. Och med rätta. INGEN borde få företräde pga sitt kön, inte heller kvinnor
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-02-14 00:28:00
|
|
Jan E |
Många debattörer låser sig fast i de positioner som de har inlett med, vilket hela denna debatt är ett tydligt exempel på. Det finns ingen öppenhet, ingen egentlig vilja att försöka förstå. Alla vet från början hur det är och vilken ståndpunkt som är rätt. Det missförstås hej vilt, tonfallet skruvas upp och efter ett tag brukar invektiven hagla. Det är SÅ jobbigt.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-02-14 00:45:00
|
|
Katarina |
jättebra ! precis så är det, det är svårt att börja hjälpa varann.Även kvinnor ser män i första hand.Och alla som skriver "varför inte bara strunta i kön" osv,bra ide, jag är på, LÄTT. men är ni så hyggliga och springer runt och övertygar resten av mänskligheten? följer upp och så där,så att alla är med och inte har kvar några gamla tankemönster? Härligt!
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-02-14 20:55:00
|
|
Gitt |
Varför ska männen skrota sina om inte kvinnorna gör samma sak?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-02-15 12:29:00
|
|
Yanni |
Problemet är att många kvinnliga nätverk inte uppstår automatiskt ur vänskap eller intresse utan ska pådyvlas därför att "vi måste ha ett kvinnligt nätverk". Jag tycker mig se att manliga nätverk börjar med vänskap och utvecklas sedan i intresseriktningar. Det blir en helt annan sak faktiskt. Och NEJ det gäller inte ALLA!
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-02-15 23:06:00
|
|
Kajsa Kallio |
Bra skrivet!
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-02-16 10:42:00
|
|
Saxat |
Linusson är ju värsta röven: "Det finns en tydlig trend att kvinnor tar avstånd från "kvinnor" och feminism och på så sätt får uppskattning från män. Man kanske tror att man lierar sig makten och därmed blir en del av den, men i 99 fall av 100 är man bara en nyttig idiot. Man får lite beröm och det var det man fick. Det finns många mycket värre exempel på det än din artikel, men det var väl kanske det att jag blev mer besviken i det här fallet."
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-02-16 19:18:00
|
|
Sunny |
Har nu läst o jämfört era båda artiklar.
Förutom en del uridiotiska kommentarer så är debatten väldigt intressant. Livet är tvåkönat så det bör man sträva efter i alla sammanhang. Blandade nätverk är enligt min mening en bra målsättning.
me
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-02-16 22:20:00
|
|
Jennifer g |
Nätverk är rörliga och oundvikliga. Kvinnliga, manliga, blandade. De är dessutom frivilliga och det är individuellt vilket nätverk man söker sig till Just Nu.
Skitbra tyckt, Anna.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-02-19 16:43:00
|
|
steno |
Jag och min fru har bara lyckats med korsordet i DN söndag en gång. Det var när vi slog oss i slang med min son och hans fru. Vi är ganska olika. Det var en fröjd att höra alla kreativa förslag och se hur mkt bättre det blev när vi samarbetade
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2004-02-19 16:49:00
|
|
steno |
Teambuildingsövningar brukar gå ut på att man bevisar att en grupp når bättre resultat en varje enskild tillsammans. Det är rätt, reultaten blir bättre ju olikare man är. Det är hemligheten bakom alla framgångsrika organisationer. Enkönade nätverk är nog bra i varje fall under en tid om man vill efterlikna manliga nätverk. Nätverk kan ha olika syften. Ett effektivt nätverk/tteam är en motvikt gentemot styrning av en psykopatisk chärskarchef!hef
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2004-02-19 17:55:00
|
|
Christer H |
Skrota alla nätverk! En omöjlighet måhända, men vari ligger det positiva i att kompisar/släktingar/klubblemmar gynnar varann och utestänger andra? Tvärtom vinner alla på att de mest lämpade utses till olika positioner och jobb. Nätverkande står i motsatsförhållande till både demokrati och marknadsekonomi om man hårddrar. Mvh CH
|
| |