Jackan eller livet!

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-02-06 12:04:00
Jan E
helle: Gnällig kommentar. Så om JPA var mor till den mördade 18-åringen så hade artikeln varit intressant enligt din mening? Även om frågan om ungdomsvåld inte på något sätt är ny så förtjänar den att ständigt finnas med på dagordningen.
Inlägg #2: Postat: 2004-02-06 12:51:00
helle
Artikeln hade i så fall kunnat vara intressant ur ett skönlitterärt perspektiv. Frågan om ungdomsvåld förtjänar bättre uppmärksamhet än det-var-bättre-förr-vart-är-världen-på-väg-artiklar grundade på vad man sett i media och pratade med varandra kring fikabordet om. Insändare av lokaltidningskvalitet som den här har en enda förtjänst och det är att skibenten kan få en känsla av att "göra något". Lika piggt som att skylla ungdomsvåldet på videofilmer och leksaker.
Inlägg #3: Postat: 2004-02-06 12:57:00
Olle S.
Nej, Helle, det är ju alltid bättre att tiga ihjäl problem! Vem vet, kanske dom försvinner av sig själv? Och du, i det här avseendet var det MYCKET bättre förr! Jag har varit med ett tag så jag vet.
Inlägg #4: Postat: 2004-02-06 13:17:00
helle
Vem har pratat om att tiga ihjäl problem? Felet med JPA:s artikel är att den genom att vara så allmänt förfasande inte väcker några andra känslor än "å så fruktansvärt, jag håller med". Den intellektuella process som skulle kunna leda fram till någon konstruktiv åtgärd dämpas bort lika effektivt som om man försöker tiga ihjäl problemet.
Problematisera mera!
Inlägg #5: Postat: 2004-02-06 14:42:00
daniel.
Jag tror minsann hon fick med lite kritik mot datorspel också - så...så...så klyschigt. Datorspel - vår tids "dansbaneelände" som de moraliskt högstående äldre förfasas över.
Inlägg #6: Postat: 2004-02-06 14:43:00
daniel.
Jag har spelat datorspel i snart 25 år. Har hittills varken sparkat ner någon, skjutit mot folk från hustak, sprängt hus i luften eller något av de andra sakerna som jag har spelat.
Inlägg #7: Postat: 2004-02-06 15:03:00
JPA
Hallå!! 1 Jag har ju inte skyllt på datorer, utan försökt att teckna en helhetsbild 2 Jag sitter i en socialnämnd och har dagligen sådana här fall på bordet, men kan ej kommentera p g a sekretess. 3 Helle, diskutera gärna livets värde ur filosofiskt perspektiv! Om du kan...
Inlägg #8: Postat: 2004-02-06 15:10:00
OlleS.
Det kan hon inte. "Problematisera mera"säger hon. Försök LÖS problemen istället, helle!
Inlägg #9: Postat: 2004-02-06 15:22:00
helle
Om du kan...
Problemet var just det att allmänt kverulerande artiklar som denna knappast stimulerar till diskussion utan bara till medhållande utrop vilket ju syns på övriga kommentarer, som jag skrev i Svar 6. Du har säkert några djupare funderingar kring ämnet, skriv en artikel där de uttrycks, den blir garanterat mer tankeväckande än klichéer om ungdomens förfall staplade på hög.
Inlägg #10: Postat: 2004-02-06 15:37:00
JPA
Har du något emot mig eller ämnet "livets värde"? Detta är idéhistoriens och filosofins, samt religionens och juridikens viktigaste och äldsta fråga. Kanske är problemet att du inte har fått problematisera och reflektera nog i skolan/hemma/kyrkan/partiet och därför tillhör gruppen som inte anser livet vara något unikt. Eller?
Inlägg #11: Postat: 2004-02-06 16:10:00
Deep
JPA, det går inte att spåra något problematiserande i artikeln, däremot är "klichéer om ungdomens förfall staplade på hög" en träffande beskrivning.
Inlägg #12: Postat: 2004-02-06 16:13:00
JPA
Du läser någon annans text. Jag talar om de vuxnas ansvar och om det samhälle vi skapar. Du pratar dig varm om samhällsproblem, då måste du väl ändå hålla med om att samhället är en social konstruktion som vi faktiskt kan påverka? Eller är du bara ute för att tysta mig? I så fall - varför? Vad har du att bidra med istället?
Inlägg #13: Postat: 2004-02-06 16:17:00
Deep
"Istället lär de att man kan ha massor med liv i dataspel, så det gör inget om man dör några gånger. " -lite har du allt skyllt på datorer...

Om samhället som socialkontruktion var så enkel att problemen med det påstått ökande ungdomsvåldet skulle gå att rätta till genom att ungdomar lärde sig livets okränkbara värde så skulle det räcka med att alla började gå i kyrkan igen.
Inlägg #14: Postat: 2004-02-06 16:28:00
daniel.
Jag skriver inte att du skyller på datorspel, jag skriver att du fick med lite kritik mot dem...som en del i helheten.
"Barnen får sällan följa med en livskarriär av en växt eller ett djur från födelse till döden på samma sätt som det var vanligt förr i tiden. Istället lär de att man kan ha massor med liv i dataspel, så det gör inget om man dör några gånger."
Sålunda får man uppfattningen att du tror att barn tror att man har flera liv - för det har man i datorspel.
Inlägg #15: Postat: 2004-02-06 16:41:00
Olle S.
Tja, något kan det ju ligga i det, Daniel. Barn och ungdomar har ofta en "omogen" verklighetsuppfattning. Den som dödar för få tag i en jacka
måste ju ha fått sin verklighetsuppfattning någonstans ifrån. Så vardå ifrån?
Inlägg #16: Postat: 2004-02-06 16:43:00
JPA
Well, när jag inte sitter vid datorn så spelas det t ex Throne of Darkness, 7 samurai agains Evil, hos oss. Eller Counter Strike. Bodycount är det som gäller i dessa spel. Sådana fanns ej på 70 -talet, vi spelade tennisspel på Atari. Foucault förklarar hur diskurser skapas, av små tankar, attityder, handlingar, som i sig är inte betydelsefulla, men alla tillsammans gör det som blir "allmänna värderingar och attityder". Varför är det så farligt att ta upp detta ämne?
Inlägg #17: Postat: 2004-02-06 17:21:00
Olle S.
Det är inte farligt, Johanna. Det är utmärkt att du gör det. Något måste ju göras för att bryta utvecklingen annars hamnar vi ju i ett allas krig mot alla och samhället faller sönder.
Vi måste på något sätt återupprätta respekten för människoliv. Hur man kan argumentera mot detta övergår mitt förstånd.
Inlägg #18: Postat: 2004-02-06 17:51:00
JPA
Samma sak här...när man säger död, död, död, död, så reagerar ingen någonstans. Men när man säger LIV så blir folk provocerade! Ett märkligt samhälle vi har...
Inlägg #19: Postat: 2004-02-06 22:03:00
Biff
Som Douglas Adams klassiska citat: Allt som blir populärt efter att man fyllt 35, är förödande för mänskligheten. Själv påstår jag att "revolutionen" -68 är det värsta som har hänt hittills.
Inlägg #20: Postat: 2004-02-06 22:41:00
Sunny
Biff: Hur rätt har du inte! Tänk vad alla samhällen alltid förfasat sig över ungdommen: Sokrates var en av dem. men man kan läsa ungar att det inte är prylar livet handlar om, Ingen av mina skulle ens komma på tanken att betala för ett märke på ett plagg. Ok de är vuxna men de gjorde det inte ens i tonåren.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...