Jackan eller livet!

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2004-02-07 09:41:00
JPA
Helle, en sak till. Vad menar du med din nedlåtande "lantortsblaska"? Är det inte just den där attityden som t ex legitimerar ungdomar att slå ned "töntar" och andra som inte bor i "city"? Legitimerar inte det ytterligare nynassarnas "patriot"-trend, där de "skall rädda landet när städerna invaderats..." - som det är i många lantortskommuner? Tänk lite på vilka fördomar du uttrycker.
Inlägg #22: Postat: 2004-02-07 09:45:00
JPA
Biff och Sunny: 68 och "ungdomsrevolutioner" är väl inte samma sak rakt av. Klart unga har brutit sig fria sedan Sokrates och säkert innan honom. Men jag kan hålla med att en Kina-inspirerad 68-våg, som gick ut på att traditionell kunskap och erfarenhet var av ondo, ledde inte till rätt väg och vi ser ju fortfarande mycket av utbildningsfientlighet i Sverige i motsats till övriga Europa. T ex var det ju det en dygd att bli minister utan högskoleutbildning i vårt komplicerade samhälle!.
Inlägg #23: Postat: 2004-02-07 11:15:00
Sunny
Nja min tanke var nog at de flesta ungdomsrevolter är både bra o nödvändiga ifall vi ska få ett levande växande samhälle.
Inlägg #24: Postat: 2004-02-07 13:14:00
Biff
Ungdomsrevolter är bra för ungdomarna, men inte för de äldre generationerna. Så det blir lite lustigt om man försvarar -68 samtidigt som man skyller på dagens revolt. För enda skillnaden är egentligen att man inte står på den vinnande sidan...
Inlägg #25: Postat: 2004-02-07 13:17:00
Biff
"skyller på" > skuldbelägger. Jag syftar dock inte på dig Johanna, men fenomenet är vanligt.
Inlägg #26: Postat: 2004-02-07 14:50:00
helle
JPA, du är lite skojig genom sättet du drar långtgående slutsatser om folks mening genom knapphändiga kommentarer som att någon skule tycka att ämnet är "farligt". *asgarv*, men du protesterar vilt mot mer sansade tolkningar av det du själv skriver. T.ex. så protesterar du mot at påståendet att du tagit upp dataspel som något farlit, sedan tar du upp det igen i en kommentar efter det att du fått ditt eget citat emot dig. Ganska inkonsekvent.
Inlägg #27: Postat: 2004-02-08 21:54:00
JPA
Helle, jag har inte sagt att dataspel är farligt, OCH HELLER INTE att det är ofarligt. Man KAN INTE göra sådana enkla generaliseringar. Men vad vi vet är att dataspel PÅVERKAR. Det är bekräftat och annars skulle t ex inte militären träna soldater i citykrigsimuleringar, om man inte visste att det finns ett pedagogiskt värde där. I mitt resonemang har jag lyft fram det som en del av hela denna livsfientliga diskursen. Slå upp ordet om du inte förstår det.
Inlägg #28: Postat: 2004-02-09 11:25:00
helle
Citykrigsimuleringar betyder nog faktiskt ungefär lika mycket för ungsdomsvåld som dataspel, nämligen INGENTING. Det man tränar är taktik och beteende, inte att sluta tänka på att det är människor man har ihjäl. Vi vet inte alls att dataspel påverkar folk att slåss i högr grad än annars, precis som vi inte vet att serietidningar gör det, eller video, eller leksaksgevär, eller allt annat som drabbats av samhällets moralpanik.
Inlägg #29: Postat: 2004-02-09 11:31:00
helle
Och de där patetiska försöken till förolämpningar kan du lägga av med, de tar inte. "Slå upp ordet om du inte förstår det" skulle väl antyda att jag inte behärskar språket och därför inte är värd att ta på allvar, men du får nog försöka hitta på något aningen mer träffande för jag skall bli sur. Försök kalla mig "kvasiintellektuell", det kan funka. Och du har visst sagt att dataspel är farligt, flera gånger i kommentarsfälten, t.ex i svar 27 ovan.
Inlägg #30: Postat: 2004-02-09 11:43:00
JPA
Men om jag kallar dig pseuodointellektuell då? Eller mentalt störd och lågt begåvad? Då hoppas jag att du tar åt dig!
Inlägg #31: Postat: 2004-02-09 14:12:00
Sunny
Biff: jag tror att undomsrevolten är nyttig även för oss äldre: annars stagnerar ju utvecklingen!
Inlägg #32: Postat: 2004-02-09 14:40:00
helle
Sunny: Jag håller med! Samtidigt är de äldres motstånd mot förändringen nyttig, t.o.m. helt nödvändig; om man inte tvingas kämpa för sin övertygelse och tvingas gå på några minor så utvecklas inte ens tankegångar och resonemang.
Inlägg #33: Postat: 2004-02-09 14:44:00
helle
Det skulle vara intressant att höra på vilket sätt jag enligt JPA är mentalt störd och lågt begåvad. JPA verkar ha fått lite för lite motstånd medan idéerna till den här artikeln utvecklades, vilket skulle kunna vara orsaken dels till att den är tunn och ytlig, dels till att hon hemfaller åt förolämpningar.
Inlägg #34: Postat: 2004-02-09 17:30:00
Äkta JPA
Helle. Jag har icke skrivit svar nr. 30. Någon försöker störa debatten. Om du vill kan jag skicka dig forskningen som finns inom dataspelområdet. Har precis licat i mediepedagogik och ett hyfsat koll om detta. Det är ju som med alkohol, och allt annat; för vissa farligt, för andra inte beroende på olika faktorer. Skriv gärna ordentligt inlägg istället för småsnuttar, så lovar jag att svara. Som sagt någon har lagt in svar i mitt namn här. Kolla noga så det inte är fallet med ditt namn också.
Inlägg #35: Postat: 2004-02-09 18:10:00
Jan E
Det är för jävligt att folk använder sig av andras signaturer! Jag blev också förvånad när jag läste svar 30. Tyckte inte att det var din stil.
Inlägg #36: Postat: 2004-02-09 21:03:00
helle
Ungdomars beteende har alltid kritiserats och det är alltid den senaste flugan som fått skulden, är det då inte ett rimligt antagande att det för det första inte blivit värre och för det andra att beteendet inte orsakas av rollspel, serier, teknad film, videovåld eller kedjebrev? Det är skitenkelt att bevisa att adrenalinproduktionen ökar då man ser våld på tv, men det är INTE samma sak som att visa att undomens förfall beror på videvåld.
Inlägg #37: Postat: 2004-02-11 00:46:00
JPA
Men jag har för 17 inte pratat om ett "förfall" - utan en samhällelig diskurs där livet inte är värt något. Och pekat ut mig själv - morsan, som ansvarig främst. Men också försökt att hitta bitar av förklaringar. Samhället ÄR INTE som det var 5000 år sedan, trots att ungdomar redan då revolterade. Idag har vi el, flygplan, kärnkraft, skjutvapen, heroin, etc. etc. OCh mycket bra saker också, men det inte the issue just nu i debatten.
Inlägg #38: Postat: 2004-02-11 14:43:00
helle
Det verkar som om du menar att livet inte är värt något nu till skillnad mot förr, och då föstår jag inte att det skulle vara fel att upfata det som att du beskriver ett förfall? Återigen om krititken av ungdomar ser likadan ut nu som förr så är det rimligt att anta att ungdomar beter sig lika illa nu som då. Till vilken tid vill du vrida klockan tillbaka? Du kanske rentav gillar Francis Fukojamas teorier?
Inlägg #39: Postat: 2004-02-13 14:58:00
JPA
Nej tack, historien är inte död, den lever i allra högsta grad. Men historien, dess faser och utveckling är inte samma sak som samhället och den sociala ordningen. Jag gillar bättre Mark Poster och Foucault, samt frankfurtskolan.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...