Kadaverdisciplin eller curlingförälder

Den här tråden diskuterar artikeln Kadaverdisciplin eller curlingförälder.
Inlägg #1: Postat: 2004-02-05 10:54:00
KYREUS
Varma och fina reflektioner, bästa Kajsa. Mina konfirmander säger alltid att 2 saker är viktigast.
1. Kärlek
2. Fasta regler
mvh KY
Inlägg #2: Postat: 2004-02-05 11:10:00
Thomas L. Aabo
Den bästa jag läst från dig.
Inlägg #3: Postat: 2004-02-05 14:54:00
Mike
Hm, kanske kan föräldrarna dela på rollerna så att en är "curlingförälder" och en är "disciplindåre". Ungefär som att använda tekniken bad cop/good cop för att knäcka brottslingar och få dem fogliga under poliförhören.
Inlägg #4: Postat: 2004-02-05 16:31:00
JPA
Tidsperspektivet är det viktigaste: istället för "här-och-nu-behovs-tillfredställelse" får man inte tappa fokus i uppfostran: att det handlar om att förbereda barnen till att klara sig som vuxna socialt, ekonomiskt och emotionellt. Därigenom får jag i a f "svaren" hur man skall vara - det som gagnar dem i det långa loppet.
Inlägg #5: Postat: 2004-02-05 19:15:00
Sunny
Intressant: Ämnet debatteras livligt i familjen just nu mellan mina vuxna barn o deras partners.Med 3 små barnbarn o ett fjärde på väg. Någon stans tycker jag att man kan ta det lite mera avspänt: barnet måste inte alktiveras 3 gr /v. Regler är bra men de måste vara motiverbara:"För att jag säger det" är inget argument. Flexibelt är ordet. Tänker skriva ut detta till de unga i familjen Kajsa.
Inlägg #6: Postat: 2004-02-05 21:12:00
Anna Bystedt
Bra text Kajsa! Jag gillar speciellt uttrycker: Våga vägra curling! Underbart!
Inlägg #7: Postat: 2004-02-06 10:18:00
Anna Li
Det bästa med artikelserien om Curling föräldrar var att jag äntligen fick känna mig som en riktigt bra förälder. Jag är inget disciplin freak, men jag bara vägrar att hjälpa mina barn med saker som jag vet att de kan och bara vill slippa av ren lathet. typ torka sig själv i rumpan när man är 5 år. Då kan det bli en del skrik och bråk som tär på krafterna.
Inlägg #8: Postat: 2004-02-06 13:12:00
Mångbarnsfar
Mitt råd är: lita på dig själv, skit i alla "teorier" som poppar upp med jämna mellanrum och använd det sunda förnuft som du och alla människor har i generna i sådana här frågor!
Inlägg #9: Postat: 2004-02-06 18:11:00
Anna Drangel
Jobbar på förskola. Det är vi som får sopa upp efter curlingföräldrarnas framfart. Det är vi som förväntas vara passoppor på deras barn. Eller rättare sagt; barnen förväntar sig samma uppassning från oss som de får hemma. Resultat: trasiga fröknar.
Laddar...