Slöja och stringtrosor - i grunden samma sak

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-01-26 11:32:00
Man Originalet
Håller med dig om att sexualiseringen av barns klädsel är osund. Men det finns en stor skillnad mellan detta o. slöjorna. Jag tror inte att svenska föräldrar tvingar sina döttrar att ha stringtrosor om de ej vill. Snarare är nog de svenska föräldrarna glada om döttrarna fortsätter att klä sig som barn så länge som möjligt. Däremot tycks det ju i många muslimska familjer vara föräldrarna som tvingar flickorna att bära slöja oavsett om de vill eller ej.
Inlägg #2: Postat: 2004-01-26 11:33:00
Gustaf Wiklund
Skolverket verkar behöva skriva om sina regler. Att reglerna kan tolkas att man kan förbjuda ansiktdöljande kläder samtidigt som man tillåter undervisning över internet verkar tala emot varandra.

Hoppas det ändrar reglerna till de ansiktsdöljande klädernas favör. Vi har ju trots allt religionsfrihet i landet och flickorna ska väl då i så stor utsträckning som möjligt få tolka sin religion som dom vill.
Inlägg #3: Postat: 2004-01-26 11:39:00
Gustaf Wiklund
Tröjtvång?

Borde det inte vara mer resonligt att förbjuda skolflickor att visa magen i skolan kalla vinterdagar.

Under skoltid har skolan ansvaret för barnen och ska de då få riskera att förfrysa sig?
Inlägg #4: Postat: 2004-01-26 11:50:00
AC Collin
Jag tycker att ditt resonemang är intressant. Jag har iofs aldrig förstått hur stringtrosor kan uppröra så mycket som det gör. På barn, ja, men på vuxna, nej. Jag skulle bli fullkomligt rabiat om någon förbjöd mig att använda vad fan jag vill under kläderna, eller moralisera om jag skulle gå utan eller vara rakad. Det är min privatsak. Innebär det att jag är lättmanipulerad eller sinnessvag? Men....kanske reagerar kvinnor i burka på samma sätt? Och deras män?
Inlägg #5: Postat: 2004-01-26 16:06:00
JPA
I internationella skolor är navelvisning, axlar och armhålor på förbudslisat för unga tjejer av just samma orsaker som du skriver. Egentligen bör vi ha skoluniform, då slapp man detta, och till den slöja eller ej, av eget beslut. Är du släkt med Johan Jakobsson, ni e lika?
Inlägg #6: Postat: 2004-01-26 17:49:00
TW
En jämförelse med tomteluva och nunnedok är mer relevant. Alla restriktioner för slöja måste rimligtvis också gälla dessa och då borde beslut om slöja omfatta även dessa.
Inlägg #7: Postat: 2004-01-26 18:22:00
JoeHill
Inför skoluniforn.
Inlägg #8: Postat: 2004-01-26 18:26:00
Biff
En trettonårig tjej är inget "barn", utan tonåring och i puberteten. Ju fler som påstår att hon är ett barn, desto fler stringtrosor kommer hon köpa för att bevisa motsatsen.
Inlägg #9: Postat: 2004-01-26 19:36:00
sten
Du skriver klokt om svenska tjejers kroppsfixering och modetvång. Men jag har svårt att tänka mig svenska medborgare som valt att emigrera till Sverige ledas omkring i burka
Inlägg #10: Postat: 2004-01-26 20:19:00
Sunny
Du har en del poänger. Det handlar bara om olika sidor av samma fenomen.
Inlägg #11: Postat: 2004-01-26 21:24:00
Björn
Men är det verkligen samma fenomen? Påbuden om slöja/stringtrosor kommer ju från helt olika håll, av helt olika orsaker och yttrar sig på väldigt olika sätt. Vad är det egentligen som är gemensamt?
Inlägg #12: Postat: 2004-01-26 22:01:00
Carin C
Belinda Olsson i Aftonbladet drev i sin krönika samma tes för några år sedan. Bravo Johannes, som alltid.
Inlägg #13: Postat: 2004-01-26 23:17:00
Qvinna
Även om jag tycker att man måste visa sitt ansikte i skolan identifikation måste jag säga att jag nästan tyckte det var befriande att höra om 2 unga kvinnor som ville klä på sig. Jag förstår att det blev liv. Det är ju unga kvinnors västerlandet plikt att vara så nakna som möjligt. I somras såg man ju många unga tjejer som gick halvnakna på stan med långbyxor med rena "bikiniskärningar". Kjolar som i stort sett slutade där dom började osv. Så befriande med något heltäckande som omväxling.
Inlägg #14: Postat: 2004-01-26 23:51:00
Lars Nilsson
Åkte idag med en bussförare som var Sikh. Han hade turban. För 20 år sedan förbjöd hans arbetsgivare, Storstockholm Lokaltrafik, sikher att bära turban. Vanan och tiden gör sitt!
Inlägg #15: Postat: 2004-01-27 00:11:00
Pollidor
Ledaren kommer mig osökt att tänka på följande historia.
I väntan på att få utskrivnings besked från psyket satt några män stilla, i viss spänning.
En kom ut jätteglad , han hade svarat och visat rätt på alla de kroppsdelar, som han tillfrågats om.
Nästa kom ut och frågor ställdes?
Hur det gick? Rätt på allt, armbåge, knä samt axel.
Så ni förstår , man har någonting i ” röven ” : sa den utskrivne och visade på huvudet.
Inlägg #16: Postat: 2004-01-27 10:21:00
pUs
Oh ja, att vilja återupprätta en religiös förtryckarsymbol och dess mentalitet i ett öppet och fritt samhälle är nästan lika illa som att frivilligt bära stringtrosor. Tack, bäste Johannes, för att du öppnat mina ögon.
Inlägg #17: Postat: 2004-01-27 11:27:00
Pia
Stringtrosor och bar mage är faktiskt helt frivilligt. Burka och huvudduk är förtryckande påbud från en reaktionär omgivning. En viss skillnad onekligen!
Inlägg #18: Postat: 2004-01-27 15:14:00
Anna Li
Egentligen finns det faktiskt vissa poänger med att ha skoluniformer.
Inlägg #19: Postat: 2004-01-27 15:49:00
Alf Carlsson
Att förbjuda burkan är inget annat än ett gryende behov av ett gemensamt samhällskontrakt. Det börjar bli FÖR utflippat nu och det är naturligtvis fullständigt självklart att ingen ska ges någon som helst rätt att dölja sitt ansikte i en skolsituation i Sverige år 2004. Att dra en parallell till stringtrosan borde diskvalificera ledaskribenten för lång tid framåt. Diskussionen handlar om öppenhet/slutenhet och inte frihet/förtryck.
Inlägg #20: Postat: 2004-01-27 17:59:00
Michael Lundahl
"Nej min dotter, du måste ha på dig heltäckande kläder/burka för så har jag bestämt att du skall ha. Det är inte bra för dig att ha på dig sådana där horkläder som får alla att tro att du vill ha sex. Tro mig, det är för ditt eget bästa som jag inför dessa regler.". Påbud att ha på sig burka eller påbud att ha på sig lösa byxor och sloggi-trosa... vad är skillnaden?
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...