Fördomar grundlägger vansinnesdåd?

Den här tråden diskuterar artikeln Fördomar grundlägger vansinnesdåd?.
Inlägg #1: Postat: 2004-01-23 18:05:00
Anitha Nyholm
Äntligen någon som kan sätta ord på problemet. TÄNK on psykiatrin hade denna kunskap om vad "deras mediciner" kan ställa till med, då kanske vi inte skulle ha så många våldsbrott eller ett offantligt mänskligt lidande. Även rättsväsendet borde verkligen kunna en hel del om detta. Alla dessa symptom man får av t.ex bensodiazipiner får inte bara tolkas som en psukisk sjukdom. Jag har själv haft egen erfarenhet av att ha fått ett "ordinerat beroende" av läkare. läs www.rfv.se sid.59 bl.a.
Inlägg #2: Postat: 2004-01-23 22:58:00
Sunny
Ove: jag tycker att du själv spär på fördommarna o vrångbilderna av oss som är psykiskt sjuka och måste ta vår medecin. För mig kan det lokställas med en diabetiker som måste ta sitt insulin: Är det mera skamligt att vara psykiskt sjuk?
Inlägg #3: Postat: 2004-01-24 09:54:00
Anna Drangel
Det du säger verkar ju troligt. Skrämmande om bensodiazepiner är SÅ beroendeframkallande och har de biverkningarna du beskriver. Det kan ju jämföras med narkotiska abstinens/stedtändningar! Men jag har länge tyckt många läkare behandlar patienter i första hand med läkemedel istället för alternativa medel. Skrivs det ut mer såna här läkemedel i Sverige än i andra länder?
Inlägg #4: Postat: 2004-01-24 16:45:00
Mona
I 12 år valsade jag runt inom psyk.
öppenvården, utan att få mina sömnproblem utredda. Det enda resultatet blev läkemedelsberoende, och en förvärrad problematik. Ingen ville iddes? utreda min bakgrund svår livsstress under uppväxten. Bara sopa problemen under mattan, och skaka av sig en besvärlig patient med egen vilja! Bra skrivet! Fast vissa behöver sin medicin, trots alla biverkningar. Tänk på det.
Inlägg #5: Postat: 2004-01-25 16:23:00
Charlotte Palmén
Varför har förskrivande läkare så dåliga kunskaper om abstinens? Svaret är väl ekonomi - det ligger nog stora vinstintressen i dessa läkemedel och att läkemedelsindustrin finansierar läkarutbildningen är väl ingen nyhet. Samtidigt saknar den svenska vården resurser - andra terapier är inte ekonomiskt försvarbara, inte ur ett kortsiktigt perspektiv. Ur ett längre perspektiv borde samhällskostnaderna bli lägre, då kostnaderna för sjukskrivningar, förtidspensioneringar nog skulle minska avsevärt.
Laddar...