Kan jag besegra min blyghet?

Den här tråden diskuterar artikeln Kan jag besegra min blyghet?.
Inlägg #1: Postat: 2004-01-13 13:21:00
Per j
har du hört om social fobi? det är en "vanligare" sjukdom än man kan tro. äs om det här: www.sps.nu ... det finns mediciner som faktiskt kan hjälpa, eller så kan man ta hjälp av psykoterapi, el dyl..

det finns en gammal artikel av tobias jeppson om ämnet, här på sourze nånstans.
Inlägg #2: Postat: 2004-01-13 13:33:00
Thomas L. Aabo
Om du visste hur lite folk faktiskt tänkte på dig, skulle du sluta bry dig.
Inlägg #3: Postat: 2004-01-13 15:11:00
sten
Vet inte hur gammal du är, i tonåren har man ofta alla möjliga fobier. Hormonrubbningar mmBlyghet innebär ofta en stark självupptagenhet som man kan få hjälp avpsykolog att träna bort.
Inlägg #4: Postat: 2004-01-13 16:14:00
lotta
lämna puberterten!
Inlägg #5: Postat: 2004-01-13 17:49:00
Catherine
Ta kontakt med BUP eller kuratorn i skolan, du kan vara helt anonym om du vill. Jag tror att du måste prata med någon kunnig inom området som kan hjälpa dig, och det finns hjälp.. Lycka till!
Inlägg #6: Postat: 2004-01-13 19:03:00
Anna Dr
Ja, men du har ju ivarje fall vågat skriva en text på Sourze! Det är väl alltid något! Även om du inte syns. Gör en modig grej om dagen ska du se att rädslan släpper taget.
Inlägg #7: Postat: 2004-01-13 19:03:00
Susan
Håller med om att en kurator eller psykolog nog skulle vara bra för dig. Jag tror att det behövs en genomgång kring varifrån dina känslor av osäkerhet kommer, och sedan en kraftig tackling av desamma. Lycka till. Det finns hopp, tro mig. Been there, done that.
Inlägg #8: Postat: 2004-01-14 00:20:00
Man Originalet
Som Per j skrivit nedan låter det som att du lider av social fobi i någon form. Detta går att åtgärda, vanligen genom en kombination av kognitiv beteendeterapi och medicinering med ångestdämpande medicin. Det finns mycket information om social fobi på nätet, t. ex. på www.angestsyndrom.com. Lycka till o. ge inte upp!
Inlägg #9: Postat: 2004-01-14 00:23:00
ensam
Hej, det går att träna bort sin blyghet. Det gäller att utsätta sig för de situationer man har svårt för, om och om igen tills man behärskar dem. Det tar tid men det går..

Som tröst kan jag kanske säga att jag tror det är betydligt enklare för er tjejer. Ni behöver inte vara aktiva på samma sätt och löper därför inte lika stor risk att bli ensamma, tror jag. Jag vet iofs inte hur gammal du är..
Inlägg #10: Postat: 2004-01-14 20:55:00
solveig
Jag är oxo blyg fast jag är såhär gammal. Brukar leka att jag spelar teater, gör en roll, och ska göra det och det som väntas av mig och står i manuset. Tänker oxo att alla människor är ju bara människor, precis likadana som jag själv och kanske ännu skrajare. Hon eller han där är kanske lika skiträdd som jag eller än mer. Lägger upp en sådär självsäker attityd bara för att ingen ska märka. Se dig omkring när du är ute bland folk. Alla är
Inlägg #11: Postat: 2004-01-15 16:41:00
Rolf Nilsson
Du duger som du är och är det någon som inte tycker det är det ingen du behöver ödsla tid på. Blygsam är något fint, som de flesta människor glömt bort isitt egotänkande.
Laddar...