Inlägg #1: Postat: 2004-01-03 14:28:00
|
Fredrik Vargas Friberg |
Innan man går in i ett tunnelseende, så bör man titta på alla sidor: Kvinnor misshandlar männen mer, när det gäller det psykiska. Kvinnor misshandlar oftare kvinnor när det gäller fysiskt. Kvinnor har företräde till barnen, där mannen automatiskt i 95 av fallen förlorar. Ja kan fortsätta. MEN vad jag vill peka är, ATT DRA INTE ALLA ÖVER EN KAM. Så kan vi väl säga, att alla som begår dumheter, kan riskera fotboja. Fredrik
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-01-03 15:55:00
|
Man |
Ilona B:s text har sina poänger, men resonemanget innebär ett stort problem. Att döma en misshandlande man till ett icke tidsbestämt straff så som IB föreslår, skulle innebära att man inte bara dömer honom för de brott han begått, utan även för brott han ev. skulle kunna begå. Och det är problematiskt. I andra sammanhang anser man ju att man bara kan döma brottslingar för begågna brott, inte för brott man tror att de ev. är kapabla att begå.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-01-03 16:11:00
|
sandra |
Det är ett viktigt problem du tar upp. Besöksförbud är tyvärr inte tillräckligt i många fall, då överträdelser inte straffas. Fotboja är absolut ett tänkvärt alternativ i dessa fall.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-01-03 16:52:00
|
Sunny |
Man:Visst ska varje människa som sonat sitt brott få en ny chans. Majoriteten av de män vi talar om här är emellertid inte engångsförbrytare vilket vi alla kan bliutan hotar,trotsar besöksförbud o misshandlar hela tiden pågående brottslighet I de fallen visserligen en liten grupp män men oerhört farliga vore detta med fotboja en ide att prova.
Sandra:Gärna tillsammans med terapi.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-01-03 17:03:00
|
Ilona. B |
Lustigt att det bara är män som blir förskräckta över mitt förslag. Karin har helt rätt, de flesta män är OK. Och behöver INTE ta åt sej.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-01-03 19:02:00
|
Alvunger |
tänkte framförallt kring detta då jag läste Gömda. Det kändes så absurt, en hel statsapparat till att gömma undan henne och barnet från en man med familj & vänner som totalt förlorat sans o vett. Till slut fick hon byta världsdel. Världsdel! Medan mannen fritt spankulerade gator och torg o gjorde vad han ville. Det skrämde mig mest. Nåt måste göras i sådana fall. Kanske kan man sätta in fotboja efter 3:e brytandet av besöksförbudet? då har man ju fastställt en rätt säker riskbild. En bra text!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-01-03 22:31:00
|
Ilona.B |
Jag är INTE intresserad av att "snöpa" allt i karlväg, även om jycken ligger risigt till varje gång granntiken löper *ler så att vi kvinnor ska bli de som bestämmer över allt och alla. Jag skulle vara helt nöjd med om jag hade samma förutsättningar som en man, vad gäller lagar och lön.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-01-04 00:07:00
|
ensam |
Hm, känns som du rör ihop två olika saker här. Hustrumisshandel och trakasserier. Hustrumisshandel sker väl vanligtvis inom hemmets väggar, och allt ser bra ut från utsidan. Familjen mamma, pappa, barn är mån om att dölja misshandeln för att den är pinsam.
När det gäller trakasserier så som du beskriver det så har mannen slutat att bry sig om vad andra tycker och tar ut svängarna mer.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-01-04 00:07:00
|
ensam |
Hm, känns som du rör ihop två olika saker här. Hustrumisshandel och trakasserier. Hustrumisshandel sker väl vanligtvis inom hemmets väggar, och allt ser bra ut från utsidan. Familjen mamma, pappa, barn är mån om att dölja misshandeln för att den är pinsam.
När det gäller trakasserier så som du beskriver det så har mannen slutat att bry sig om vad andra tycker och tar ut svängarna mer.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-01-04 14:52:00
|
flemens |
Tanken är inte dum, man borde även införa besöksförbud på kvinnan. Det händer alltför ofta att den misshandlade går tillbaka till karln.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-01-04 16:34:00
|
Duane |
Det rimligaste vor naturligtvis att införa någon sorts "fotboja" på alla människor från födseln. Det vore busenkelt att operera in något litet chip så samhället vet var varje person befinner sig. Det är ett humant, etiskt och effektivt sätt att förhindra brott. Genbank är en självklarhet som komplement.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-01-04 18:23:00
|
Björn |
Om trakasserierna är återkommande är min spontana reaktion att det är sluten psykiatrisk vård på obestämd tid dvs till dess att förövaren är garanterat frisk som är aktuellt. Sjuka individer SKA frihetsberövas, fotboja är till för de som man faktiskt kan ha ute på gatorna.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2004-01-04 23:41:00
|
Jan E |
Fotboja för män som inte kan sluta att trakassera är faktiskt en riktigt bra idé. Men kanske lite väl snällt mot de skitstövlar som det är fråga om.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2004-01-07 18:37:00
|
Robert |
Ett väldigt bra förslag tycker jag! Äntligen någon som kommer med ett konkret förslag istället för att bara svartmåla och prata om "mystiska manliga maktstrukturer".
|
|
Inlägg #15: Postat: 2004-01-08 11:54:00
|
mats |
Bra idé!
|
|