Monarkin är demokratisk

Inlägg #1: Postat: 2004-01-02 12:41:00
Per W
1 Vad har adelskapets eventuella kvarvarande privilegier med monarkin att göra?
2 Om vi tar bort monarkins åtalsfrihet, religionstvång mm mm, varför skulle den vara mer demokratisk om den ändå behåller det viktigaste privilegiet, rätten att behålla statschefsrollen inom familjen.
Inlägg #2: Postat: 2004-01-02 12:46:00
Per W
Rätten att ärva kronan och bli statschef kan knappast jämföras med att ärva sina föräldars surt förvärvade ev. egendom.
4 Vad har du fått den idén ifrån att republikaner är för diktatur "Att en enda skulle få styra över många"?
5 För mycket skinka och glögg i jul...?
Inlägg #3: Postat: 2004-01-02 13:22:00
Siri
Du missar poängen. Monarkin blir inte mer demokratisk för att vi skulle folkomrösta om privilegierna kungen åtnjuter. Monarkin kan aldrig bli demokratisk eftersom det aldrig hålls val om vem som skall bli kung. I en demokrati röstar folket om vem som skall representera dem. Så enkelt är det.
Inlägg #4: Postat: 2004-01-02 16:25:00
Stefan Jacobson
Jag väljer att misstolka dig helt och läser texten som en kritik av de absurda följder äganderätten KAN ha. Ett kungahus är ju bara demokratiskt när kungen ges konungliga rättigheter utanför demokratin - alltså någon sorts grundläggande rätt, och varför har tvingas han dom? I och för sig krävs en ganska stor motprestation, men demokratiskt? Nej jag blandar nog ihop två saker, felet ligger hur som helst i rättigheterna.
Inlägg #5: Postat: 2004-02-10 13:43:00
Thomas L. Aabo
Det är säkert någon republikansk journalist som lagt fälleben för kungen.
Allt för att försöka bidra till monarkins avskaffande.
Inlägg #6: Postat: 2004-02-10 14:31:00
Mike
Bäst att avskaffa monarkin nu, innan de gör sig själva till totalt åtlöje som det brittiska kungahuset.
Inlägg #7: Postat: 2004-02-10 15:10:00
Sanjay
Obegripligt! Vad vill du säga? Vi lever och bor i en demokrati, vissa vill ha monarki andra inte. Det är vad vi diskuterar.

Jag anser att kungen gör ett bedrövligt arbete som statschef och således satt ljuset på problemet med att han ärvt jobbet som statschef. Man kan vara oduglig trots att man heter Bernadotte.
Inlägg #8: Postat: 2004-02-10 15:42:00
Daniel
Är du schizofren eller bara förvirrad? Du kallar Republikanerde som inte tycker att man skall kunna ärva ämbeten för odemokratiska, och dig själv Demokrat eftersom du vill ha kvar kungahuset? Eller har jag missuppfattat?
Inlägg #9: Postat: 2004-02-10 16:24:00
Mike
Absolut direktdemokrati är förmodligen det enda sättet att styra en nation som vore ännu sämre än envälde.
Inlägg #10: Postat: 2004-02-10 16:25:00
demokrat
Så länge en majoritet av folket vill ha monarki är monarkin demokratisk! Låt oss slippa en serie trötta och avdankade politiker som presidenter i framtiden. Fy fan vad trist!
Inlägg #11: Postat: 2004-02-10 16:42:00
Jan Schmidt
Sedan regeln om att pojkar inte får gå vall togs bort ur lagen någon gång på 1980-talet, kan jag inte på rak arm komma på någon fråga som känns mindre brännande än den om monarkins vara eller inte vara...
Inlägg #12: Postat: 2004-02-10 17:07:00
Jan E
Jaså, vi har inte demokrati i Sverige? Nähä, och vad är det vi har då kan man undra? Och så får vi veta att republikaner inte är några ”fagra demokrater”, då de föredrar att en enda person styr över många och vidare att folk borde bli demokrater i stället för republikaner. Man tar sig för pannan. För det första så finns det som alla vet ingen motsättning mellan att vara demokrat och republikan -
Inlägg #13: Postat: 2004-02-11 10:40:00
Ny Slovensk Konst
Låt oss välja vår kung precis som vi gjorde en gång i tiden. Det dekadenta franska horhuset Bernadotte har gjort sitt. Modern släktforskning och DNA-teknik borde göra det möjligt att åter placera en Vasa-kung på Sveriges tron. Men det absolut viktigaste är att en sådan kung också ska uppträda som en sådan. Alltså framträda i fullt ornat, offentliga audienser vid alla högtidsdagar och framför allt hålla ordning på diverse brats till ungar.
Inlägg #14: Postat: 2004-02-11 17:46:00
Sunny
Nej Fredrik: Ämbeten som går i arv är inte o kan aldrig bli demokratiska!
Inlägg #15: Postat: 2004-02-16 16:17:00
Erik
Det där var allt bra korkat. När jag granskar ditt påstående finner jag att du inte med ett enda argument klarar att styrka ditt påstående. Du får givetvis ha vilken åsikt som helst men att majoriteten tycker att kungahuset ska vara kvar betyder inte att monarkin är demokratisk. Det blir den bara om regenten är valbar.
Laddar...