Sverige - siste man släcker ljuset!

Den här tråden diskuterar artikeln Sverige - siste man släcker ljuset!.
Inlägg #1: Postat: 2003-12-30 14:52:00
Man
Gammalt hederligt konservativt gubb-gnäll. "Socialdemokraterna har förstört Sverige, det går inte att tjäna pengar i det här landet, skatterna är för höga, folk lever på bidrag istället för att jobba"...bla bla bla.... Vad trött jag blir av att läsa sån här smörja!
Inlägg #2: Postat: 2003-12-30 15:25:00
Kvinna
Bra! Du har helt rätt! Vi ligger fn på 17:e plats i OECD:s välståndsliga och så länge folk fortsätter att rösta på sossarna, kommunisterna och miljöextremisterna kommer det bara att bli sämre. Men försök få folk att fatta detta!
Inlägg #3: Postat: 2003-12-30 16:08:00
JPA
I andra länder är politik pragmatiskt, här har det blivit religion i brist på Gud? och därför går det inte att ändra på något lika lite som Livets Ord vill ändra sin syn på bibeln. Tyvärr ser det mörkt ut och pressen vill ju inte se grundproblemet tillväxten.
Inlägg #4: Postat: 2003-12-30 18:09:00
Fredrik Vargas Friberg
Allt beror på. Allt beror på vad för fakta man ser. Finns flera undersökningar som motbevisar varandra. Ex OECD, tar ex inte in i sin beräkning av den kvalite man får in genom det offentliga samhället. Annars så Sverige rikar än någonsin, fast färre företagare små och vanliga medborgare så får ta del av detta, utan allt hamnar hos några få maktcentra i Sverige o därmed blockerar tillväxten. Fredrik
Inlägg #5: Postat: 2003-12-30 20:14:00
ensam
Välskriven artikel! Men du kunde kanske försökt underbygga den med lite mer fakta för att stärka argumentationen. Tror du har rätt iofs, men ingen som inte redan håller med dig kommer se ljuset efter den här artikeln.
Inlägg #6: Postat: 2003-12-30 20:57:00
Johan R
Den svenske socialdemokraten tror sig veta bäst. Den svenske socialdemokraten är ganska ofta främlingsfientlig; vi vet bättre än de där i EU. Den svenske socialdemokraten vet vad som är rättvist och vad som är orättvist; det vet alla med lite sunt bondförnuft. Och i nästa mening talar han om att invandrarna ska skickas ut om de inte sköter sig. DEN SVENSKE SOCIALDEMOKRATEN SAKNAR FILOSOFISK EFTERTANKE OCH IDEOLOGI!!!!
Inlägg #7: Postat: 2003-12-31 00:43:00
Jan E
Du har så rätt. Inte minst är den svenska självgodheten, som bl a tar sig uttryck i allmän EU-skepsis och nejet till euron, ytterligt påfrestande. Svenskarna har under alla år efter det senaste världskriget med politikernas hjälp fått en självbild som alltmer avviker från verkligheten. Dock tycker jag att din artikel präglas av lite väl mycket svartsyn. Det borde väl ändå gå att åstadkomma en förändring?
Inlägg #8: Postat: 2003-12-31 00:49:00
Yohannis Petersson
Myten om"Den svenska modellen" lever fortfarande kvar, åtminstone hos den statsbärande socialdemokratin. Det är därför de ideligen har valt att reparera sprickorna hos institutionerna gång på gång, istället för att ompröva dess praxis. Det vore bra för välfärden och den svenska demokratin, om borgerligheten hade fått regera hela 90-talets deccenium och socialdemokraterna fick arbeta i opposition.
Inlägg #9: Postat: 2003-12-31 00:51:00
Yohannis Petersson
Sverige är unikt i ett avseende: Att ett block har fått regera i över 70 år. Det hade givit socialdemokratin nya insikter. Jag hoppas därför att S förlorar valet 2006 och att en stabil och realistisk borgerlig regering tar över makten och regera i minst ett helt deccenium.
Inlägg #10: Postat: 2003-12-31 02:47:00
Håkan
Jag har gett upp, om en månad går flyttlasset...
Det finns oändliga möjligheter därute och det skall bli så underbart att äntligen helt koppla loss den socialdemokratiska kanylen ifrån armvecket och äntligen få leva
Inlägg #11: Postat: 2003-12-31 10:52:00
Kitty
Jag brukar avgöra välståndet i ett land på toaletterna på landets flygplatser... det kan nog låta ganska sjukt och fler än en lär skriva något som hänvisar min teori till skitteori, men än så länge ligger Sverige rätt bra till - i den positiva skitligan dvs.
Inlägg #12: Postat: 2004-01-01 18:08:00
ahnberg
Att vi tjänar minst och det där med att sverige skulle vara "usa:s" fattigaste delstat. Allting handlar inte om att tjäna storkovan, det handlar om placering av pengarna, ditt prat tyder bara på bristande världsuppfattning. Vad spelar det för roll om man får en lön på 5000 EG-Mynt om en central lägenhet i exempelvis amsterdam kostar 3000 i hyra?
Inlägg #13: Postat: 2004-01-01 18:18:00
Erik Lindgren
17:de plats i OECD:s välfärdsliga? Ska jag bli upprörd? Hur många länder finns det i världen? Bra många mer än sjutton i alla fall.
Inlägg #14: Postat: 2004-01-05 07:14:00
Jan Schmidt
Men vi är ju inte "fattiga"!? BNP ökar stadigt med några procent varje år och har så gjort i princip under hela efterkrigstiden. Ibland har tillväxten varit mycket stor, ibland mindre, men det har nästan alltid varit "tillväxt". Undantagen är några år på 80-talet och 90-talet, då Sverige hade "negativ" tillväxt av en lustig tillfällighet inträffade detta samtidigt som vi hade "borgerliga" regeringar.
Inlägg #15: Postat: 2004-01-07 14:09:00
Mange
Själv skall jag bara se till att plocka ut en schysst examen. Sedan lämnar jag detta sjunkande skepp. Nån annan får släcka, antar jag.
Inlägg #16: Postat: 2004-01-25 11:54:00
Mona
De som tidigt lyckats ta sig in i socialförsäkringssystemen, har blivit alltför bortskämda med höga ersätt-
ningsnivåer, likt dästa och feta katter, som ligger vid spisvärmen.
Medan den som hamnat i en gråzon, har blivit rejält klämd, och i vissa fall fått leva i ren misär.
Vem bygger ett hus utan att först lägga ett stabilt golv i bottenvåningen, bara bygga på höjden? Generell grundtrygghet fattas!
Laddar...