Nej till rökförbud!

Den här tråden diskuterar artikeln Nej till rökförbud!.
Inlägg #1: Postat: 2003-12-20 13:47:00
Jolin
Främsta anledningen till att rökning förbjuds på krogen är väl inte att asmatiker inte kan gå ut, utan att det bidrar till en ytterst ohälsosam arbetsmiljö för de anställda?
Inlägg #2: Postat: 2003-12-20 14:26:00
Marit
Nu är det väl knappast så att det bara är astmatiker som mår dåligt av att vistas i rökiga miljöer! Några exempel på farliga ämnen du tvingas inandas: ammoniak, arsenik, kvicksilver, aceton, etanol, tändvätska, bly m.m. Har svårt att föreställa mig att någon annan arbetsplats skulle tillåta ett sådant hejdlöst exponerade för gifter utan skydd eller restriktioner! Branchen har fått flera år på sig att göra något men visat sig vara totalt handlingsförlamade.
Inlägg #3: Postat: 2003-12-20 19:50:00
Anna Li
Du har ju helt fel utgångspunkt för din lilla text. Alla icke-rökare, var sig de är astmatiker eller inte, blir utsatta för en massa ohälsosamma ämnen som de inte själva valt. Det är ungefär lika klokt som att tycka det är okej att folk som är fulla slår ner andra för att de har sin rätt att vara fulla och slå ner andra. Visst har människor rätt att röka om de vill, men på ett sätt som inte skadar andra dvs utomhus utanför restaurangen.
Inlägg #4: Postat: 2003-12-20 22:08:00
Jan E
Nu pratar du Yohannis så in i helvete i nattmössan så att jag var tvungen att ta en fet grogg för att lugna ner mig. Nu ska du lyssna jävligt noga. För det första så bör grundprincipen när det gäller mänskliga aktiviteter vara att allt som inte stör andra människor bör vara tillåtet. Håller du med om detta? Jag är ingen puritan och renlevnadsmänniska utan tycker att folk i princip ska få göra vad fan som helst – supa, äta chips, idka gruppsex, lyssna på hårdrock, you name it –
Inlägg #5: Postat: 2003-12-20 22:08:00
Jan E
forts. så länge de inte stör andra, försämrar livskvaliteten för andra eller skadar andra människor. Men rökare både stör, försämrar livskvaliteten och skadar andra människor högst påtagligt. Och det gäller inte bara allergiker. Jag är inte det minsta allergisk mot tobaksrök i fysisk mening – men jag är förbannat allergisk mot dem som gör att jag luktar som en gammal böckling när jag kommer hem från krogen!
Inlägg #6: Postat: 2003-12-21 16:27:00
Suss
Att försvara missbrukares nikotinister är missbrukare, precis som alkoholister och heroinister rätt att sprida effekterna av sitt livsfarliga missbruk på andra som inte själva valt att röka gör man om man är korkad eller vill provocera. Vilket är det?
Inlägg #7: Postat: 2003-12-21 17:09:00
Mira
Vadå astmatiker?! Passiv rökning är farligt för ALLA.
Inlägg #8: Postat: 2003-12-21 21:57:00
Pimme
Häromdagen var jag ute och åt, min jacka stinker fortfarande rök, usch. När man kommer hem mitt i natten kan man inte duscha av sig den vidriga röklukten om man bor i lägenhet som jag. Man måste gå och lägga sig med rökstinkande hår, usch.
Inlägg #9: Postat: 2003-12-28 18:30:00
Magnus
Antingen tycker de som röstat att din artikel är dålig eller så håller de inte med dig... jag tror att den stora massan har vunnit :-P
Laddar...