Försvarar feministiskt självförsvar

Den här tråden diskuterar artikeln Försvarar feministiskt självförsvar.
Inlägg #1: Postat: 2003-12-22 08:46:00
Robert
Det här håller inte! Du säger att män som slår kvinnor "anser att de har rätt att göra det". Hur vet du det? Kan du styrka den uppgiften på något sätt eller är allt du skriver bara bluff? Din artikel ser ut att vara fylld med de vanliga feminist-fördommarna. Tänk själv!!!
Inlägg #2: Postat: 2003-12-22 09:26:00
Nartin
Inger Starks artikel gjorde inte mig ett dugg klokare på vad Feministiskt Självförsvar innebär.
Inlägg #3: Postat: 2003-12-22 09:56:00
Jon B
Alla ungdomar behöver resonera omkring könsroller, bra. Men finns det något som helst skäl till att inte killar, lika väl som tjejer, får lära sig självförsvar? Eftersom min son, statistiskt sett, löper större risk än min dotter att bli "nerknackad av ett par killar" tycker jag han, likaväl som sin syster, har all rätt att lära sig att sätta gränser. Det kan omöjligt ligga något förminskande i detta.
Inlägg #4: Postat: 2003-12-22 16:51:00
Martin
Varför bara tjejer? Varför kan du inte bara uppmuntra alla som känner sig svaga och nertryckta av en eller annan anledning att utöva kampsort?
Inlägg #5: Postat: 2003-12-22 20:31:00
ensam
Du hävdar att oprovocerat våld oftast drabbar män, men trots det ska de undantas från undervisning i självförsvar? Varför det? Jag kan iaf inte komma på ett enda bra skäl.
Inlägg #6: Postat: 2003-12-22 20:38:00
Susan
Robert,
Läs ett par böcker som handlar om mäns våld mot kvinnor och våldtäkter. Läs intervjuer med våldsverkare. Läs vad män skriver i debatterna om våldtäkter och trakasserier. Bilden kanske klarnar lite grann. Hur mycket läser du om ämnet?
Inlägg #7: Postat: 2003-12-22 20:42:00
Susan
Varför inte ALLA ska ingå i den här omtalade självförsvarsgrejen? För att tjejer som grupp betraktat ofta har svårare att sätta gränser. Självförsvar handlar inte om att lära sig att slåss, utan om att lära sig var ens gränser går på olika plan, samt att våga freda dem.
Inlägg #8: Postat: 2003-12-22 20:43:00
Susan
Verkar som att många tror att jag vill att tjejer ska lära sig slåss, och därför ska killar som riskerar att bli nedslagna också få lära sig slåss, men det är inte det som det hela handlar om. Läs hela artikeln och se vad jag skrivit istället. Läs vad jag ställt upp som problemet som skulle lösas på detta sätt, och varför inte våld män emellan avhandlas i mitt förslag.
Inlägg #9: Postat: 2003-12-23 01:40:00
Farbror Blå
Du skriver så här: "Detta med självförsvar då. Det tycks som om många tror att det handlar om att lära tjejerna slåss. Självförsvar handlar inte om att lära sig att slåss. Det handlar om att bygga upp en säkerhet i sig själv." Ett tyvärr typiskt, och väldigt obehagligt drag host nästan alla som kallar sig feminister är att kasta ur sig ett ord som har en känd betydelse i en diskussion.
Inlägg #10: Postat: 2003-12-23 12:39:00
Karin H.
Varför hatar du alla män, Susan, och inte bara våldsverkarna? Varför är ni feminister alltid könsrasister? Varför medvetet skapa antipatier?
Inlägg #11: Postat: 2003-12-24 11:43:00
Sunny
Bra rutit Susan.Som du märker så blåser det ofta storm här på Sourze men jag är så tacksam att vi slipper censur! kram O God JUl.
Inlägg #12: Postat: 2004-01-07 11:56:00
Susan Utriainen
Länk: acc.umu.se
Apropå att självfösvar inte bara handlar om att matcha förgriparens fysiska styrka...
Inlägg #13: Postat: 2004-01-07 11:58:00
Susan Utriainen
Länk: petraostergren.com
Och ännu ett inlägg i den diskussionen.
Laddar...