Döden Saddam

Den här tråden diskuterar artikeln Döden Saddam.
Inlägg #1: Postat: 2003-12-15 09:09:00
Cristóbal Engström Duran
Mmm...jag kände likadant när Pinochet blev arresterad...jag är helt emot dödstraffet som laglig institution..men visst fan finns det människor som förtjänar döden. Jag har sagt någon gång att det inte är så fel att önska någon död, men att vi inte har någon rätt att bedöma vem som ska straffas så. Än mindre utdela straffet. Men iaf...
Inlägg #2: Postat: 2003-12-15 09:51:00
Thomas L. Aabo
Är inte livstid utan umgänge med andra än fångvaktare den värsta straff man kan utdöma?
Inlägg #3: Postat: 2003-12-15 12:18:00
Robban
Men blir han inte en martyr om de plågar honom för mycket?
Inlägg #4: Postat: 2003-12-15 12:35:00
Viktor
Jag förstår ditt innersta behov, att du ”vill ta ett bett av Saddam för varje förlorad dotter och son”. Det är väl en tolkningsvariant av koranen. Hämnden är den ljuvligaste som finns. Men i vårt klimat trivs inte den tanken. Så jag förstår att alla irakier, kurder mm. åker hem till frihet och demokrati och bygger upp landet med amerikanska pengar och lovsjunger Bush.. Och vi som lever här hoppas att vi får mindre rasistiska dåd nu när anledningarna till rasistiskt tänkande åker hem.
Inlägg #5: Postat: 2003-12-15 15:04:00
Erik
Vad sägs om att lämna ut Saddam till Israel.
Inlägg #6: Postat: 2003-12-15 22:25:00
Yohannis Petersson
Naseer Alkhouri:
Du resonerar mycket, mycket primitivt nu. Saddam är djävul, diktator och massmördare. Men enligt FN:s mänskliga rättigheter förtjänar han, med all rätt, inte dödstraff för sina gärningar. Han ska ställas inför demokratisk domstol för dom - men aldrig ska FN ta livet av honom. Det strider verkligen mot universums mänskliga rättigheter. Jag har svårt att se dig nu som humanist och för de mänskliga rättigheterna. Tycker du inte själv det?
Inlägg #7: Postat: 2003-12-15 22:42:00
Alf Carlsson
Käre Nasser..."Mina tankar irrar iväg." är det enda i hela texten. Resten ställer upp på tanken om ond människa/god människa. Det är systemet som ger mer eller mindre utrymme för våra psykopater och du vet om det.
Inlägg #8: Postat: 2003-12-16 08:49:00
Viktor
Ja Kyreus, det finns många vidrigheter här på Sourzes sidor eller vad sägs om följande anonyma kommentatorers språkbruk. Signaturen ”Mike”: ”Viktor lider troligen av syfilis i slutstadierna. Sannolikt orsakad av att han mentalt sugit av samtliga kommunistdiktatorers kukar”, signaturen ”frågvis: ”Har du sugit av några kommunister på sista tiden Viktor? Är det därför du har så dålig andedräkt och snackar så mycket skit?”
Inlägg #9: Postat: 2003-12-16 09:44:00
Macki
Våld föder våld. Hat föder hat. Avrättar man Saddam är det inte slutet på någonting. Bara för att han varit en svin måste då vi vara det bara för att vi kan? Tycker i övrigt att förnedringen av honom är totalt onödig. Det faktum att dom bilderna som sändes fick sändas ledde inte till någonting.
Inlägg #10: Postat: 2003-12-16 14:14:00
Resebyrån
Vill bara önska Naseer och alla dom andra exil-Irakier, som nu när Irak är befriat äntligen kan åka hem, en lycklig resa.
Inlägg #11: Postat: 2003-12-16 18:32:00
Erik Lindgren
Visst är det fräscht att man fångat Saddam, men jag vet inte om jag har så stor lust att äta av honom, så ring inte mig när det blir dags för det där straffet.
Laddar...