Därför är kulturen viktig

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2003-12-09 20:50:00
Niklas
Svar 19. Hm, så Sagan om ringen för att nämna ett exempel skulle inte ha skänt någon någon form av upplevelse? Eller är det bara måleri och skulptur som kan värderas efter dessa kvaliteter?

Svar 20. Nej det är vida debatterat, liskom kvinnosynen i ringen-trilogin. Förvånar mig om du missat det.
Inlägg #22: Postat: 2003-12-09 20:52:00
Niklas
Ber om ursäkt för det språkliga slarvet i ovanstående inlägg. :
Inlägg #23: Postat: 2003-12-09 21:14:00
Mike
Svar 21, Säkert, liksom många tycker att porslinshundar, "gråtande barn" och "älgar i solnedgång" är höjden av estetik. Kvinnosynsaspekten hade jag faktiskt missat. Jag kommer inte ihåg att kvinnor figurerade mycket öht...
Inlägg #24: Postat: 2003-12-10 01:25:00
Biff
Sagan om ringen måste ju höra till den postmoderna kulturen. Dvs konst som anser sig själv som låg och alla som kollar på den för okulturella. Dessutom supertrendigt i höga kulturkretsar. Sedan kan man inte avgöra om Ringen är "fin" eller "ful" kultur förrän det har gått minst 50 år, man måste se om den överlever sin tidsanda först.
Inlägg #25: Postat: 2003-12-10 02:04:00
Jolin
Rasistkopplingarna har det tjatats jävligt mycket om men jag tycker det är så långsökt och allmänt tramsigt att jag inte ens orkar kommentera. Biffs luddiga kopplingar till postmodernismen greppar jag inte heller riktigt. Däremot håller jag med om den enkelspåriga bilen av godhet och ondska. Den är rätt trist. Men så är det ju i sagan - allt är svart eller vitt. I all fantasy slåss de ädla riddarna mot ett mörkt hot.
Inlägg #26: Postat: 2003-12-10 02:07:00
Jolin
Niklas, ang. musikindustrin. Jag tycker inte alls det är särskilt svårt att hitta alternativ till skiten på topplistorna. Internet är ju fantastiskt! Finns hur mycket annan musik som helst som Max Martin inte varit i närheten av. Visst, musikindustrin är en stor och ond maskin. Men det är bara att blunda. Om man varken lyssnar på radio eller ser på MTV behöver man inte ens vara medveten om den.
Inlägg #27: Postat: 2003-12-10 02:15:00
Jolin
Nej, jag kan fanimej inte komma på några andra kvaliteter med SoR än att Tolkien lyckas som ingen annan att dra in läsaren i en annan värld. Och det tycker jag är värdefullt. Vi behöver verklighetsflykt. Ärligt talat så kom jag nog inte till någon som helst insikt efter att ha läst böckerna, nej. Men jag tyckte inte att det spelade någon roll. Det var själva upplevelsen som var grejen, inte biverkningarna.
Inlägg #28: Postat: 2003-12-10 15:11:00
Biff
Jolin, min kommentar var ett postmodernt svar på Mikes nykritiska fråga, och den driver med folk som tycker att kultur är fint eller fult. Kultur är roligt! Att överhuvudtaget ta upp moral i kultur var något man sysslade med för typ hundra år sedan...
Inlägg #29: Postat: 2003-12-10 17:34:00
Niklas
Svar 26. Jolin, jag kanske uttryckte mig otydligt, min poäng var att internet ÄR det medium som gör det lätt att hitta alternativ till topplistemusiken. :
Inlägg #30: Postat: 2003-12-10 18:56:00
Mike
Är det ändå inte så att man kan skilja på kultur som har någon typ av innebörd och ett tydligt eller otydligt budkskap visavi den som bara är mer eller mindre meningslös verklighetsflykt eller "shock and awe". Det betyder ju inte att den senare typen inte har något berättigande eller att den inte vinner på ett gott hantverk.
Inlägg #31: Postat: 2003-12-10 19:50:00
Biff
Visst kan vi leka att vi skiljer på kultur med och utan budskap... men om vi VERKLIGEN ska hitta ett budskap måste vi vänta och se om kulturen överlever tidsandan. Troligen kommer ingen komma ihåg Guillou om hundra år. Men och andra sidan.. så sa man förmodligen om Shakespeare också... Fin kultur är den kultur som klarar övergångarna mellan tidsandorna, eftersom dess budskap då kan tolkas på olika sätt.
Inlägg #32: Postat: 2003-12-10 22:20:00
Jolin
All kultur har väl någon form av budskap, även om vikten i budskapet varierar.
Inlägg #33: Postat: 2003-12-10 23:12:00
Mike
Svar 31, Att någonting har en "tidlös" kvalitet brukar betyda att det är bra, men även det som har kort hållbarhet aktualitet kan ju vara bra!
Inlägg #34: Postat: 2003-12-11 14:14:00
Biff
Mike, du ska inte skilja mellan bra och dåligt, utan fråga dig vad du tycker är bra med något. Om du ska analysera alltså...
Inlägg #35: Postat: 2003-12-11 18:54:00
Mike
Ja men, det är ju det jag gör....
Inlägg #36: Postat: 2003-12-12 01:37:00
Biff
Hmm... vilket är det du gör? Skiljer mellan bra/dålig kultur, frågar det det eller analyserar...? Jag tycker åtminstone att du snararst försöker värdera Sagan om ringen... och det fungerar om du vill recensera den. Men att påstå att den inte är "kultur" finkultur är rätta ordet, som i sig dessutom är ett värderande ord med grund i att du inte tyckte om boken, blir att säga "jag tyckte inte om den, för jag tyckte inte den var bra!"
Inlägg #37: Postat: 2003-12-12 04:17:00
Mike
Svar ja. Allvarligt, det här börjar kännas lite väl esoteriskt.
Inlägg #38: Postat: 2003-12-12 13:53:00
Biff
Jo... jag tror jag tappade bort tråden för ett tag sedan... God jul!
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...