Därför är kulturen viktig

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-12-09 15:15:00
Anna C
Mike, det beror väl hur man ser på det. Kulturfolket är väl lite oense i den frågan. Är eg lite osäker själv. Funderade ett tag på att benämna den som "medial text", men kom fram till att man nog ändå kan använda ordet kultur som ett samlingsbegrepp för alltihop.
Inlägg #2: Postat: 2003-12-09 15:28:00
Niklas
Får hålla med Anna här, kultur är ett svårt begrepp, men jag är av åsikten att Sagan om Ringen-filmerna visst kan kallas kultur. Även om kultursidan i DN nu inte skulle bevärdiga sig att skriva om den. Men kan en konstnär som får 1000 afrikaner att gräva en grop i marken kallas kultur tycker jag visst att Sagan om Ringen bör räknas in i kulturbegreppet. Kanske målgruppen inte är samma "intelektuella elit" dock...
Inlägg #3: Postat: 2003-12-09 17:27:00
Jolin
Mike verkar använda det elitistiska/idiotiska måttet på kultur, vilket innebär att ju fler som uppskattar något, desto sämre är det. Och ju färre som förstår sig på det/uppskattar det, desto finare kultur är det. På detta vis kan man snabbt räkna ut att SoR är extrem lågkultur. Eller så kan man skita fullständigt i det. Men det är väl egentligen ovesäntligt hur bra en film är, all film är väl ändå kultur?
Inlägg #4: Postat: 2003-12-09 17:44:00
Mike
Jag läste Ringen trilogin för många herrans år sedan. Långt innan filmerna och innan fantasy-"kulturen" bredit ut sig tilll nuvarande omfattning. Redan då tyckte jag att de var extremt överreklamerade. Och filmerna är ju ännu sämre än böckerna. Filmer och böcker blir inte sämre av att vara populära Snarare är det så att ju sämre något är, ju fler är det oftast som uppskattar det.
Inlägg #5: Postat: 2003-12-09 17:50:00
Mike
Jag äter själv gärna skräpmat och tittar med behållning på skräpfilm som "Sagan Ringen", "Star Wars", "James Bond", "Jönssonligan" etc. Tycker dock att man ska variera sin mentala kost och även ge hjärnan lite "tuggmotstånd" ibland.
Inlägg #6: Postat: 2003-12-09 18:02:00
Niklas
Fast det där, Mike, är ju helt och hållet en fråga om smak. Vad du anser vara bra eller dåligt sätter ju inte premisserna för vad som ska räknas som kultur.
Inlägg #7: Postat: 2003-12-09 18:08:00
Niklas
"ju sämre något är, ju fler är det oftast som uppskattar det."

Du har en viss poäng här tycker jag. Det beror på att de flesta sväljer vad de matas med, och ju mindre tuggmostånd desto bättre. Och varför mata folket med kvalitet när massproducerad smörja tillverkad i samma ram av företag som hittat ett vinnande koncept fungerar aldleles utmärkt tack vara tung marknadsföring? Tror många människor saknar ork att leta själv.
Inlägg #8: Postat: 2003-12-09 18:19:00
Mike
Nej inte helt och hållet. Även om man inte, med matematisk precision, kan bevisa vad som har ett givet kulturellt, artistiskt eller litterärt värde vore det nog ingen god ide att lägga alla författarnamn i en hatt och dra lott om Nobelpriset. Inte heller att bara titta på försäljningsiffrorna. Man får lov att lita på "personlig smak" hos "kultureliten".
Inlägg #9: Postat: 2003-12-09 18:25:00
Anna C
Kulturbegreppet håller ju på att vidgas något enormt. Så till vida att man nu på diverse kultursidor kan se artiklar som ligger mycket långt från det som traditionella kallas "kultur". Dessutom talar man nu istället om olika typer av kultur.
Inlägg #10: Postat: 2003-12-09 18:28:00
Anna C
Om "ringen" däremot bör falla in under namn som "populärkultur", "finkultur" eller något annat är egentligen inte relevant. Den är iallafall, i mitt tycke, kultur av något slag.
Inlägg #11: Postat: 2003-12-09 18:33:00
Niklas
Svar 8. Fast där är vi lite mer inne på "finkultur" och som du skriver "kulturelit". Kulturbegreppet är större än bara Nobelprisförfattare. Sedan kan man ju inte öåta bli att tvivla på "den kulturella elitens" smak emellanåt. Man lät chimpanser måla tavlor och sedan konstkritiker ur "eliten" tycka till om dom, och de flesta höjde "konstverken" till skyarna...
Inlägg #12: Postat: 2003-12-09 18:34:00
Jolin
Niklas: Varför måste något vara smörja bara för att det är massproducerat? Finns det verkligen inga bra storfilmer? Visst, många människor är lite väl lata och nöjer sig med enbart lättsmält skräp för att de inte orkar leta längre bort än vad som det görs mest reklam för. Men det är ju upp till dem.
Inlägg #13: Postat: 2003-12-09 18:45:00
Niklas
Svar 12. Det behöver givetvis inte vara smörja endast för att det är massproducerat. Jag blev lite väl ivrig i mitt skrivande. ; Men ta en titt på exempelvis musikindustrin idag. Skivbolagen lanserar en av sina vackra artister stenhårt, artisten får en hit som spelas flitigt i radio, skivbolaget tjänar sina miljoner och artisten får sina 15 minuter i rampljuset, och ett år senare är artisten helt bortglömd.
Inlägg #14: Postat: 2003-12-09 18:47:00
Mike
Svar 9-11. Visst, och chips och godis är också ett slags "mat". Men om man äter för mycket sånt mår inte kroppen bra.
Inlägg #15: Postat: 2003-12-09 18:51:00
Niklas
Udner tiden har skivbolaget hittat ett dussin nya artister och karusellen fortsätter. Det är relativt svårt att hitta alternativ till de produkter vi matas med. Och det är, tror jag, en bidragande orsak till musikindustrins inställning till internet. Internet är ett medie som inte låter sig kontrolleras på samma sätt som andra etermedier. Här finns oändliga möjligheter att hitta ny spännande musik!
Inlägg #16: Postat: 2003-12-09 19:03:00
Mike
Det vore intressant att höra vilka litterära/cineastiska kvaliteter Jolin eller någon annan tycker att SoR böckerna/filmerna har. Vilka mänskliga dilemman belyses och vilka insikter kan läsaren få? Själv tyckte jag att det var en mycket endimensionell "gott och ont" saga som berättades på ett synnerligen långdraget och invecklat sätt. Dessutom tyckte jag att böckerna luktade smygrasism.
Inlägg #17: Postat: 2003-12-09 19:13:00
Mira
Herregud, vilket skitsnack. Klart Sagan om Ringen är kultur!
Inlägg #18: Postat: 2003-12-09 19:25:00
Niklas
Vilka kvaliteter har konst skapad av chimpanser? Vilka kvaliteter har en kaffepanna som någon i det här fallet en reporter som ville driva med konstkritikerkåren gått loss på med en slägga? Det är fruktansvärt svårtolkat iaf, och tydligen bara förunnat vissa "genier" att förstå den. Samma "genier" som genom sin "goda smak" bestämmer vad som är finkultur och vad som inte är det.
Inlägg #19: Postat: 2003-12-09 20:26:00
Mike
Svar 17, Jamen, jag säger ju det! Svar 18, När det gäller litteratur kan man ju vara lite mer specifik. Inom måleri och skulptur är det mer subjektivt. I princip kan ju det en chimpans målat oavsiktligt bli "konst" om det ger en upplevelse hos den som betraktar målningen.
Inlägg #20: Postat: 2003-12-09 20:28:00
Mike
Tydligen är det inte bara jag som kände lukten av rasism hos Tolkien...
Länk: film.guardian.co.uk
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...