Inlägg #1: Postat: 2003-12-09 12:34:00
|
Thomas L. Aabo |
Välkommen till Sourze. "...I de flesta fall beror inte bristen på utveckling i första hand på en brist på naturresurser, utan på brist på organisation, erfarenhet och riskkapital....".
Nej, den främsta orsaken är att man i de länderna inte har ett fungerande rättsystem som kan tillse att ingågna avtal hålls. Därför vågar de inte göra affärer utanför den egna klanen.
För lite affärer för lite tillväxt för lite marknadsekonomi för lite utveckling.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-12-09 12:41:00
|
Viktor |
Jag är också övertygat att vi kan! Bara vi får näringslivet demokratiserat, när människorna får bestämma inriktningen, när människorna får höra lite, lite mer av sanningen mellan Robinson och Farmen-sändningarna . Jag tror och jag hoppas, det gör man i kyrkan säger någon, att vi lyckas.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-12-09 13:36:00
|
Håkan |
Över 30 skatt på den lön på 10 000 som jag får som misslyckad säljare gör ju inte min tillvaro speciellt dräglig?
Kanske dags att se om sitt eget hus?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-12-09 15:05:00
|
Biff |
Att världens två rikaste personer äger mer än de 48 fattigaste länderna tror jag inte på. Visst att det kanske ser så ut på pappren, men förmodligen äger de bara aktier i sina företag och därför blir jämförelsen värdelös. Men vi kanske ska dela ut Microsoftaktier till de fattiga länderna... och se hur mycket de är värda efter ett tag...
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-12-09 15:35:00
|
Mike |
Samma gamla visa. Socilaisterna tror att penningamängden varit konstant sedan Marx skrev sitt manifest. Alttså måste de rika ha tagit pengarna från de fattiga.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-12-09 17:20:00
|
JoeHill |
Det går inte. Livet är orättvist.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-12-09 18:10:00
|
Viktor |
Inte alls spännande. Moderatynglen leder med 3,5 stjärnor mot ungsossens 2 stjärnor. Förespråkarna för orättvist samhälle leder på Sourze, rättviseförespråkarna skickas till mentalsjukhuset när moderatynglarna får bestämma, om man kan tro på högerns kommentarer.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-12-09 21:36:00
|
Fredrik Vargas Friberg |
Det som "Ardalan Shekarabi" önskar, går inte att göra. Då vi själva inte har en demokrati. Man kan aldrig i dagens namn göra några förändringar, då vi lever i ett samhälle som har satt demokratins kärna ur spel Därmed det vi hör idag bara ett falskt charadspel för att lugna människorna. Fångavaktare kan vi kalla dagens politiker för. Hoppas att morgondagens politiker är demokrater. /Fredrik
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-12-10 12:36:00
|
relist |
De fattiga ländernas största problem är överbefolkning. Man kan inte skaffa tio barn per familj om man vill att de ska få ett drägligt liv. Det har man insett i Kina och det måste övriga länder i 3:världen inse. Annars går ingenting att förändra!
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-12-10 13:17:00
|
Erik Lindgren |
Äsch, Ardalan Shekarabi jävla mes"vänster", ännu än att sortera in under Perssons pack. Livet går vidare, förhoppningsvis utan ungdomsförbund som försöker ragga fjortisar med fina ord och sprit som mutmedel.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-12-11 07:15:00
|
Per W |
Det finns många paralleller mellan denna artikel och Inger Segelströms artikel om feminismen inom EU: Önsketänkande, blåögdhet, fromma förhoppningar men ingen idé om hur nödvändiga förändringar skall ske...
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-12-11 07:18:00
|
Per W |
Hur många verksamma effektiva läkemedel hade överhuvudtaget forskats fram om inte de stora läkemedelsföretagen hade kunnat försäkra sig om vissa vinster på miljoninvesteringar.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-12-12 10:47:00
|
Lennart |
Du liksom "pappa " Göran " skriver och vänder sedan kommentatorena ryggen.
I min ungdom sa man om sådana, som Du: " Han har hjärta, men fortsätter han i den stilen, har han ingen hjärna."
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-12-12 14:42:00
|
Öppna ögon |
Ardalan Stjärtarabi ser orättvisor överallt utom i de länder som har de största orättvisorna i världen- terroristländerna i arabvärlden. Hans schejk-polare tillhör de allra rikaste i världen, men till skillnad mot exempelvis Bill Gates, skulle de aldrig drömma om att förbättra livet för andra människor; de håller dem istället i permanent fattigom i sina terroristländer. Stjärtarabi, din kritik är dubbelmoralistisk! Bara talibanvänstern kan gå på dina floskler!
|
|
Inlägg #15: Postat: 2003-12-15 07:55:00
|
Jan Schmidt |
Mycket vackert tänkt, Ardalan Shekarabi. Men hur hade du tänkt att realisera det, som medlem i Sveriges Nyliberala Arbetareparti? Partiet som sagt "adjö" till alla sina ideal, nationellt såväl som internationellt?
|
|
Inlägg #16: Postat: 2004-02-12 16:26:00
|
lil |
var har du dina källhänvisningar? jag skulle gärna vilja veta var de där siffrorna du nämner kommer ifrån... för att kunna berätta dem för andra med gott samvete.
|
|