Du har det bra. Du är ju man.

Den här tråden diskuterar artikeln Du har det bra. Du är ju man..
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-11-19 19:00:00
Jones
dina krönikor är alltid läsvärda michael, denna inget undantag, du är en betydande del av sourze.
Inlägg #2: Postat: 2003-11-19 19:02:00
1.
Våld. Mörkertalet när det kommer till misshandlade kvinnor och barn, anses vara mycket högt, eftersom det ofta sker inom hemmets fyra väggar. Således är dina siffror missvisande. Detta är dock ingen ursäkt för att ignorera misshandlade män, mer för ordningens skull.
Inlägg #3: Postat: 2003-11-19 19:03:00
2.
Vilka undersökningar befäster att unga män är mer rädda för våld än gamla damer?
Inlägg #4: Postat: 2003-11-19 20:50:00
Sten
Det finns nog skäl för unga män att vara rädda. Förr riskerade man att bli nedslagen vid en dansbana i fyllan. Nu bär många kniv och pistoler och viftar med dem titt och tätt. Rån på t.ex mobiler är vanligt etc
Inlägg #5: Postat: 2003-11-19 21:04:00
Björn
Är du säker på att unga män verkligen är mer rädda än gamla damer? De kanske har större orsak att vara rädda, men orsak till rädsla och faktisk rädsla går ju inte alltid hand i hand.
Inlägg #6: Postat: 2003-11-19 22:07:00
Bly
Bra skrivet med en massa fakta som ofta "glöms" bort i debatten. Tänk om vi män skulle använda oss av samma "offertänkande" som så många röststarka kvinnor gör. Då blev det inte mycket uträttat här i världen :-
Inlägg #7: Postat: 2003-11-19 23:17:00
Filosofen avd klyschor
"Mörkertal". Antingen vet man allt om ett faktum, då föreligger inget "mörkertal". Eller också vet man inte allt om ett faktum och då kan man ej heller veta något om ett ev "mörkertal". Det kan finnas ett "mörkertal" men det är i så fall endast en gissning. Gissningen att det inte finns ett "mörkertal är i så fall lika god. Slutsats: använd inte begreppet "mörkertal" som ett faktum. Det kan det per definition aldrig vara!
Inlägg #8: Postat: 2003-11-19 23:42:00
Sunny
En bra artikel o sådant man ofta tänker på när man själv lever jämställt. För att min sons pappa var delaktig är det inte givet att hans barns mödrar släpper in honom om du förstår? Att unga män är räddare än gamla tanter beror på att de vistas ute i riskmiljö o det gör inte den rädda tanten. Gjorde hon det skulle hon oxå bli rånad o nerslagen oftare.
Inlägg #9: Postat: 2003-11-19 23:58:00
Tja
Finns det bara en aktiv skribent på Sourze nu för tiden? Börjar bli lite tradigt med samma ämne hela tiden, skriven av samma skribent.
Inlägg #10: Postat: 2003-11-20 01:39:00
Biff
Att vissa "feminister" vill minska våldet mot kvinnor vet jag och tycker det är löjligt också... Men de andra exemplen du nämner har väl inte så mycket med feminism att göra, utan mer med kvinnligt systerskap...? Vilket borde leda till att vissa "feminister" är emot sådant, eftersom "en kvinna minsann kan ta vara på sig själv lika bra som en man!"... Exemplen är mer kvinnohat- än antifeministpropaganda...
Inlägg #11: Postat: 2003-11-20 09:16:00
Thomas L. Aabo
Modigt. Men jag tror att du numera vet vad du ger dig in i. Pk-maffian här på sourze vill ju, som i resten av samhället, bara se en "sanning".
Inlägg #12: Postat: 2003-11-20 10:02:00
Sunny
Hur skall vi kunna bekämpa könsorättvisorna när halva befolkningen har det så himla bra?
Inlägg #13: Postat: 2003-11-20 10:44:00
Niklas
Läser dina artiklar med stort intresse, även om jag inte alltid håller med dig fullt ut verkar de alltid väldigt genomtänkta. Bra artikel med många poänger. Både män och kvinnor tjänar på ett jämlikare samhälle.
Inlägg #14: Postat: 2003-11-20 11:06:00
KD
Det råder allmän förvirring om begreppet mörkertal här. Enl. brå är mörkertalet kvoten mellan antalet faktiska brott och synliga brott. Länk: bra.se Av denna definition följer inte att mörkertalet skulle vara okänt. I princip finns inget som hidrar att man exakt fastslår mörkertalet. För att få fram den faktiska brottsligheten så är det bara att multiplicera den synliga med mörkertalet.
Inlägg #15: Postat: 2003-11-20 13:31:00
Erik
Intressanta synpunkter i din artikel. Och jag delar helt din åsikt att det är nödvändigt att ta upp diskriminering ur dessa vinklar också. Bra!
Inlägg #16: Postat: 2003-11-20 14:12:00
Robert
Klockrent! "Håll upp det bra arbetet!"
Inlägg #17: Postat: 2003-11-20 15:26:00
Jan E
Du tar väl i. Ignoreras verkligen våldet mot män? Tycker man läser om detta ständigt. Men visst, det kan gärna uppmärksammas mer. Att unga män är rädda för att drabbas av våld och också drabbas mer än kvinnor – utanför hemmet bör tilläggas - beror väl kanske på att de oftare än kvinnor befinner sig på olämpliga platser, typ på puben eller arenan före/efter nån match samtidigt som de peppat upp sig rejält med bärs.
Inlägg #18: Postat: 2003-11-20 15:27:00
Jan E
Har noterat ett intressant fenomen slår möjligen in öppna dörrar. I stället för att diskutera en artikel utifrån dess egentliga innehåll och andemening så pågår en tuppfäktning här intill i en annan tråd om huruvida ett begrepp ska definieras si eller så. Tala om att halka bort från ämnet.
Inlägg #19: Postat: 2003-11-21 12:08:00
ensam
Jag var väldigt rädd som pojke i 15-års åldern. Jag var rädd för att jag ofta vistades i farliga miljöer, som t.ex högstadieskolor och förortscentrum.
Inlägg #20: Postat: 2003-11-21 12:51:00
Jolin
En karl i London klädde ut sig till Spindelmannen och klättrade runt på husen ganska nyligen, som en aktion för pappors rättigheter. Det funkade riktigt bra, han fick trafiken avstängd och massa medieuppmärksamhet. Nåt för dig kanske, Michael?
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...