Vi får fortfarande inte vara kåta

Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #41: Postat: 2003-11-16 19:58:00
Kung Kink
Jag blir kåt av att göra kvinnor kåta.
Inlägg #42: Postat: 2003-11-16 20:27:00
Alvunger
Flera skribenter har i sina kommentarer visat sin syn på manlig och kvinnlig sexualitet. Ett flertal har handlat om min skuld, och ett flertal om att "män inte har lika lätt att få sex som kvinnor". Carlén har efter kommentarerna skrivit en text och sammanfattat den kvinnosyn hon anser framträder i dessa kommentarer. Det är vad hon har gjort.
Inlägg #43: Postat: 2003-11-16 20:28:00
forts
Hon har inte recenserat min text. Hon har recenserat kommentarer. Jag har faktiskt inte läst nånstans i Annas text att "det som hände Alvunger är sant". Däremot konstaterar hon att den kvinnosyn jag talar om är sann. Hon använder kommentarer som material och bevis för det påståendet. Det står redan tidigt i hennes artikel. Hennes material är mkt bra ur källkritisk synvinkel.
Inlägg #44: Postat: 2003-11-16 20:28:00
forts
Eftersom de kommenterande är anonyma förekommer ingen censur, el att folk förfinar sitt språk. Snarare presenteras kommentatorernas syn på kvinnor och kvinnlig sexualitet "fr hjärtat". Och sedan ditt tarvliga etikettsättande på våra texter.. tja.. Naturligtvis är jag och Anna debattörer, liksom du, Billy Butt och Jan Guillo. En debattör blir man då man går i dialog med andras åsikter och argumenterar för sina egna.
Inlägg #45: Postat: 2003-11-16 20:29:00
forts
Det är bara larv att hålla på "ni är bara kåsörer". Och du, spelar det roll om det som hände mig är sant? Säg att jag hittade på hela Ralleepisoden. Det ändrar inte de åsikter som presenterades i kommentarerna. Åsikterna står där, inte skrivet i blod, men väl skrivna. Det går alltså utmärkt att skriva en artikel om reaktionerna på en annan skribents text.
Inlägg #46: Postat: 2003-11-16 22:10:00
Biff
Du har rätt Josefin, det går utmärkt att skriva vad man vill om vad som helst. Det är det som är det fina. Kollisionen uppstår när vi försöker tillämpa det som skrivs på Verkligheten. Anna har inte rececerat din text, men hon har inte heller läst den kritiskt. Hon känner igen sin tes i din text, och det räcker för henne. Det spelar nu visserligen ingen roll om hon överhuvudtaget läst din text eller inte,
Inlägg #47: Postat: 2003-11-16 22:10:00
Biff
eftersom du menar att du inte haft som ambition att beskriva verkligheten. Genom detta uttalande går hela hennes idé officiellt i stöpet: hon kunde lika gärna grundat sina argument på vad unga tjejer tycker om "Sex and the City" eller "Stjärnornas krig". Vad gör din text mer Sann än dessa? "spelar det roll om det som hände mig är sant?"
Inlägg #48: Postat: 2003-11-16 22:10:00
Biff
Till sist: Tror du på fullt allvar att din text inte påverkade kommentarerna? Då har du just sagt emot dig själv när du menar att de inte är skrivna i blod. Då har du också undervärderat det skrivna Ordet något det grövsta! Du som skribent borde verkligen veta detta.
Inlägg #49: Postat: 2003-11-16 22:26:00
Biff
Anna, jag vet absolut ingenting om din verklighet. Den enda verklighet jag vet något om är min. Ska jag ta förgivet att du blir sexuellt förtryckt bara för att du är kvinna? Eller för att Josefin får en massa elaka kommentarer för en påhittad text? Skriv en text om hur du är sexuellt förtryckt och jag kommer tro på detta!
Inlägg #50: Postat: 2003-11-16 22:27:00
Biff
Skriv en text om hur du är sexuellt frigjord och jag kommer även tro på det! Skriv om UFOs och trollkarlar och jag kommer tro dig! Men jag kommer aldrig applicera det på någons verklighet, varken min eller din.
Inlägg #51: Postat: 2003-11-16 22:29:00
Biff
I svar 48 kan ordet "kommentarerna" lika gärna bytas ut mot "åsikter" eftersom det enligt Josefin är samma sak i detta fallet.
Inlägg #52: Postat: 2003-11-16 22:36:00
Biff
Och angående subjektivitet... visst är vi alla subjektiva. Men i en givande debatt ska vi försöka komma ifrån det så gott det går. Det blir mindre bråk då... "Min verklighet är den RÄTTA verkligheten, så håll käft och lyssna!"
Inlägg #53: Postat: 2003-11-17 11:02:00
Anna C
Naturligtvis ska du INTE ta det för givet att jag är sexuellt förtryckt bara för att jag är kvinna. Men många kvinnor ÄR sexuellt förtryckta. Det finns siffror. Det finns statistik. Det finns böcker. Men framförallt finns det en värld runt omkring oss som det går alldeles utmärkt att ta en titt på.
Inlägg #54: Postat: 2003-11-17 11:12:00
Anna C
Siffror, och statistik kan dock ljuga.
Böcker kan ljuga.
Och som du skrev, mina egna historier kan också vara lögn.
Så tala gärna om vad du anser vara tillräckligt intersubjektivt för en debatt.
Inlägg #55: Postat: 2003-11-17 11:40:00
Alvunger
Ja. Om en text handlar om sex and the city och en tes vi framlägger där. kanske "varför får bara rika kvinnor vara kåta". O så får vi en massa kommentarer som uttalar sig om detta. Då kan vi skriva en text om det, o diskutera "folks" attityder om rika kvinnors sexualitet. Jag har då aldrig sagt att jag inte beskriver verkligheten i min text.
Inlägg #56: Postat: 2003-11-17 11:42:00
alvunger
Jag sade att det spelar ingen roll för de kommenterande om det har hänt el ej, de reagerar fortf på den verklighet jag beskriver. Jag beskriver en autentisk händelse, mina tankar kring den, och sedan vad jag tror att andra tänker om den. Detta prövade sedan AC i sin text, genom att läsa kommentarerna. Du kan inte såga hennes text på detta. Jag märker att du vill, men det går inte.
Inlägg #57: Postat: 2003-11-17 13:52:00
Biff
Anna, vetenskapliga studier och referat eller rapporter är exempel på texter som kan användas för att beskriva samhället. Rapporter dock tveksamt, när jag tänker på Aftonbladet. Det krävs en massa arbete för att skapa en text som utan personliga känslor beskriver en verklighet som alla till viss del kan känna igen sig i. En text som inte utgår från en själv.
Inlägg #58: Postat: 2003-11-17 14:20:00
Biff
Josefin, jag har inte sågat Annas text, eftersom den också bara rör sig inom litteraturen och fantasin. Hennes text är inte sämre än någon annans. Men idén att dra slutsatser om verkligheten genom texten sågar jag definitivt! Du kan beskriva en autentisk eller fiktiv händelse, det kvittar. För mig som läsare kommer historien ändå vara fiktiv, liksom kommentarerna.
Inlägg #59: Postat: 2003-11-17 14:20:00
Biff
Du verkar väldigt säker på att det är just de verklighetsbaserade delarna i din text som kommentatörerna reagerar på. Hur vet du att det är så, när du säger att verklighetsbaseringen är oviktig? Kan det inte istället vara orden som de reagerar på? Beskriver orden en verklighet? Är det så enkelt menar du?
Inlägg #60: Postat: 2003-11-17 14:21:00
Biff
Jag tycker mig se att Anna börjar förstå mitt resonemang, och jag hoppas att du gör det också snart. Själv hade jag för några år sedan inte tvekat att hålla med er, men på senare tid har jag insett att kopplingen mellan ord och verklighet absolut inte är så enkel som man först kan tro.
Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Laddar...